Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Nem lesz áruhiány - a sofőröknek nem kell 14 napos karanténba vonulniuk

Elemzések2020. márc. 19.Növekedés.hu

Nem kell minden esetben 14 napos hatósági házi karanténba vonulniuk az áruszállítást végző sofőröknek, ha nem tapasztalják magukon a koronavírusos betegség tüneteit. A járvány elleni védekezésért felelős operatív törzs döntése hozzájárulhat ahhoz, hogy a hazai gazdasági szereplőknek – így a stratégiai fontosságú élelmiszeripari vállalatoknak - átmenetileg se kelljen nélkülözniük egészséges gépjárművezetőiket, vagyis belföldi áruszállításaikat, illetve export-import tevékenységeiket sofőrhiány ne lehetetlenítse el.

Jelentősen könnyíti a gazdasági szereplők – köztük a létfontosságú élelmiszergazdasági vállalkozások – tevékenységét az az állásfoglalás, amelyet a koronavírus-járvány (COVID-19) elleni védekezésért felelős operatív törzs hozott meg a napokban. A testület azt tekintette át, hogyan állhatnak ismételten munkába az áruszállítást végző járművezetők.

A kormány rendelete szerint a COVID-19 fertőzés gyanújakor a sofőröket is kijelölt karanténba kell elhelyezni. Ha viszont a fertőzés gyanúja nem merül fel, de veszélyeztetett területről érkeznek vissza, tartózkodási vagy lakóhelyükön kötelezően 14 napos otthoni járványügyi megfigyelésnek (hatósági házi karanténnak) kell alávetniük magukat. A járványügyi hatóságok e személyeket nyilvántartásba veszik, a karantén-szabályok betartását pedig a rendőrség ellenőrzi.

Az operatív törzs állásfoglalása szerint az áruszállítások folyamatossága és a lakossági ellátás biztosítása érdekében indokolt lehet, hogy a házi karanténba utalt, de a fertőzés jeleit több nap után sem mutató sofőrök a 14 napos határidő lejárta előtt újra munkába álljanak. A testület döntése nyomán az ismételt munkafelvételhez szükséges, házi karantén alóli felmentést az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) megadta. Erről az ORFK értesítette Müller Cecília országos tisztifőorvost, és a döntésről a járványügyi hatóságok is tájékoztatást kapnak.

Az új előírások szerint a járművezetők a 14 napos kötelező hatósági házi karantén ideje alatt akkor vállalhatnak újra munkát, ha biztonságos vezetésre alkalmas állapotban érzik magukat, nem tapasztalják a betegség tüneteit és ezt munkáltatóik is így ítélik meg.

E feltételek teljesülésekor is csak akkor hagyhatják el a kijelölt házi karantént, ha erről az illetékes járványügyi hatóságot értesítik. Külföldi fuvarnál fontos kritérium, hogy a rakodási helyről csak a kijelölt tranzit útvonalon – legfeljebb az azon megjelölt benzinkút igénybevételével – léphetnek ki az országból.

Az intézkedés azért fontos a gazdasági szereplők számára, mert lehetővé teszi, hogy egészséges járművezetőiket ne kelljen két hétre nélkülözniük.

A növekeédés.hu információi szerint az élelmiszerszektorban már több meghatározó vállalat is jelezte, hogy a kötelező házi karantén miatt bevethető sofőrjeik „elfogynak”. Így a mostani döntés a vállalatok belföldi áruszállításait, illetve export-import tevékenységét is könnyítheti, bár a külpiaci áruforgalmat a nemzetközi karantén intézkedések továbbra is jelentősen lassíthatják.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) napokban összeállított helyzetértékelésében a szállítmányozás folyamatosságának fenntartását agrárgazdasági szempontból a legfontosabb azonnali intézkedésnek minősítette.

A szállítási akadályok ugyanis nem csak lakossági ellátási gondokhoz vezethetnek, hanem befolyásolhatják az érintettek likviditását és üzemi működését is, így komoly károkat okozhatnak nemzetgazdasági szinten is.

A fuvarozási nehézségek a növénytermelésben elsősorban a kukorica, a durumbúza, az árpa, a szója és a napraforgó kivitelét érinthetik, az állattenyésztésben pedig leginkább a külpiaci tej- és húsértékesítéseket veszélyeztetik.

Az importnál ugyanakkor az egyes input- és csomagolóanyagok, illetve gépek és alkatrészek beszerzése válhat nehézkessé, de például akadozhat a pulykatermeléshez szükséges naposbaromfik beszállítása is, mivel ezek 10-15 százaléka külföldről származik. A sertésszektorban pedig az új hízóállomány betelepítése okozhat gondokat, mert sok malac Németországból és Dániából érkezik az országba – állapítja meg az agrárkamara.