Öt ok, ami miatt az autóipar komoly bajban van
ElemzésekZuhanó eladások, üzembezárások, sorra érkező negatív jóslatok – az, hogy a járműgyártás nehéz helyzetben van ma már a napnál is világosabb. Sorra vesszük azokat az okokat, amelyek ide vezettek a változó fogyasztói szokásoktól az Elektromos forradalomig.
Az utóbbi fél évben az autógyártóknál egymást érik az elbocsátások: január óta leépítéseket jelentett be többek közt a Ford, a Honda, a Nissan, az Audi, illetve a Mercedeseket gyártó Daimler is. Az ágazatban több mint 38 ezren kerülnek az utcára, ez a szám pedig a következő hónapokban minden bizonnyal emelkedni fog. Közben Németországban az autóipari vállalatok szakmai képviselete bejelentette, hogy éves szinten a német gyártók körében 5 százalékos visszaesésre számítanak.
Teljesen nyilvánvaló, hogy az autóipar komoly gondokkal küszködik. De milyen okok vezettek idáig? Most összeszedtük azokat a tényezőket, amelyek napjainkban megnehezítik az ágazati szereplők mindennapjait.
Változó fogyasztási szokások
Az egy főre eső levezetett kilométerek száma a 2000-es évek eleje óta mind Nyugat-Európában mind az USA-ban folyamatosan esik. Magyarán az emberek egyre kevesebbet ülnek be a volán mögé. Ez részben az olyan újszerű, olcsó taxi-szolgáltatásoknak köszönhető, mint az Uber.
A fiatalok a kocsikat már nem státusz szimbólumként kezelik. Sokan nem is akarnak saját gépjárművet vásárolni.
Emiatt viszont az autógyártóknak teljesen újra kell gondolniuk az üzleti modelljeiket. A nagyok kénytelenek nyitni az autómegosztó szolgáltatások felé. Erre már Magyarországon is egyre több példát látni: idén a Mol Limo és a Greengo után elindult a BMW-hez köthető DriveNow is.
Brexit
Az eladások terén mind az amerikai mind a német autóipari vállalatok erősnek számítanak az Egyesült Királyságban. Hogy mi vár rájuk a Brexit után azt a nyilatkozatok alapján még ők maguk sem tudják. Mindenesetre a sok bizonytalanság miatt a briteknél a gyártók visszafogták a beruházásaikat, néhány társaság pedig üzembezárásokat jelentett be. A Honda három éven belül fogja becsukni a dél-nyugat angliai Swindonban működő üzemét, amely miatt 3500 ember veszítheti el az állását. A Ford pedig egy walesi gyárát zárja be 2020-ig. Mivel a vállalatok az év elején okkal hitték, hogy az ország még tavasszal kilép az Unióból többen egy időre teljesen leállították a termelést.
Emiatt viszont Nagy-Britanniában az első negyedévben az ágazat 22,4 százalékos visszaesést szenvedett el.
Szigorodó szabályozás
Egy tavalyi döntés nyomán az Európai Unióban 2030-ig az új autók szén-dioxid kibocsátását mintegy harmadával kell csökkenteni. Az EU-n belül a gyártóknak ráadásul arra kell törekedniük, hogy 2025-ben a zéró és az alacsony emissziós járműveik, ha lehet már az eladásaik ötödéért feleljenek. Talán mondani se kell, hogy ezek az előírások rengeteg plusz terhet rónak az érintett cégekre. Mivel nálunk az export negyedét az autóipar adja, mindennek a magyar kormány sem örül. Szijjártó Péter külgazdasági- és külügyminiszter a Nemzeti Befektetési Ügynökség járműipari konferenciáján úgy fogalmazott:
Magyarország nem támogatja, hogy Brüsszel az autóipar versenyképességét a környezetvédelemre hivatkozva ésszerűtlenül korlátozza”.
Kereskedelmi háború
Donald Trump amerikai elnök még tavaly 25 százalékos vámmal fenyegette meg az európai autógyártókat. Végül a szavait nem követték tettek, de az ágazat fölött a rettenetes ígéret azóta is Damoklész kardjaként lebeg.
Egyelőre az elnököt láthatóan túlságosan is lefoglalja Kína és Mexikó, de az elemzők arra számítanak, hogy idő kérdése és Trump Európának is neki fog menni.
Ez a bizonytalan helyzet pedig csak megkeseríti a piaci hangulatot. A hivatalos amerikai álláspont szerint az autóimportra kivetett védővám esetleges bevezetéséről Washington egyébként idén novemberben fog dönteni.
Elektromos forradalom
Gépjárművásárlásnál tíz esetből kilencben az emberek vagy benzin vagy dízelautót vesznek. Ez az arány azonban az e-autók térnyerése miatt folyamatosan esik.
Az előrejelzések szerint bő tíz év múlva a teljesen elektromos és a hibrid kocsik már az eladások közel 50 százalékáért fognak felelni.
A gyártók viszont csak költséges beruházásokkal tudják lekövetni a változó igényeket. A szükséges fejlesztéseket pedig nem lehet halogatni. Viszont épp ezért az autóipari cégek költségeit a technológiai beruházások csak még tovább növelik. Az ágazat egyik szakértője Dave Leggett úgy véli, hogy a piaci változásokhoz sok szereplő egyszerűen nem is tud majd igazodni.