Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Senki ne lepődjön meg, ha egyre több drónt lát repülni a mezőgazdasági földek felett

Elemzések2022. dec. 15.Növekedés.hu

Áttörés következhet be 2023-tól a drónok mezőgazdasági alkalmazásában, mivel elhárulhatnak az akadályok szántóföldi növényvédelmi felhasználásuk elől, így a drónos permetezés legális tevékenységgé válhat. A várakozások szerint a jövő korszerű agrárvállalkozásai Magyarországon sem működhetnek a dróntechnológia megismerése és rendszeres használata nélkül.

Az elmúlt egy évben jelentősen

felgyorsultak és gőzerővel folynak azok az előkészületek, amelyek lehetővé teszik a pilóta nélküli légi járművek (drónok) rendszeres mezőgazdasági felhasználását.

Drónok a szántóföldi növényállományok feltérképezésére – így a különböző földi termeléstechnológiai beavatkozások pontosabb tervezésére – is jól alkalmazhatók, de sokan az igazi mezőgazdasági áttörést abban látnák, ha a dróntechnológiát a növényvédelemben (a növénykultúrák permetezésénél) is használni lehetne.

A drónos növényvédelem egyértelmű előnye, hogy

a kezeléseket olyan helyzetekben is el lehet végezni, amikor a földi gépek nem tudnak közlekedni.

Így például a drónos permetezés jó megoldás lehet nedves, felázott szántőföldeken, vagy nehezen megközelíthető – túlságosan nagy lejtésszögű – terepviszonyok között is, amelyek főként a szőlőültetvényeknél fordulhatnak elő.

A növényvédelmi kezelések akkor igazán hatékonyak,

ha a beavatkozások a megfelelő időben végezhetők el, ezért az esetek zömében a gyorsaság döntőnek bizonyulhat.

Emellett drónokkal a földi mezőgazdasági gépek taposási kárait is ki lehet küszöbölni, amelyek esetenként számottevőek – akár 5-10 százalékosak is - lehetnek, vagyis a gazdálkodóknak komoly veszteségeket okoznak.

A dróntechnológia számára további előnyt jelenthet, hogy

alkalmazásával a növényvédő szerek célzottabban és pontosabban juttathatók ki, így kevesebb vegyszerre lehet szükség, és ez a növényvédelmi költségeket is csökkentheti.

Itt is fennáll ugyanakkor a felhasznált szerek elsodródásának – vagyis környezetszennyező kijuttatásának - veszélye, illetve fokozott kockázatot okozhat az is, hogy a drónok szakszerűtlen használata az üzemeltetők vagy a műveletekben nem résztvevők testi épségét is veszélyeztetheti.

Az új technika Magyarországon is vonzó volt az innovációra nyitott gazdálkodók körében, ezért a drónok alkalmazása már az elmúlt években megkezdődött a hazai mezőgazdaságban. Mivel azonban nem volt megfelelő jogszabályi környezet,

a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) 2019-ben megtiltotta a permetező drónok használatát, és később is csak úgynevezett kísérleti engedélyeket adott ki.

Így a szántóföldi növénytermelésben drónos permetezés ma sem hajtható végre, így aki a drónokat mégis felhasználja, illegális tevékenységet hajt végre.

A drónok alkalmazása már az elmúlt években megkezdődött a hazai mezőgazdaságban.

Időközben az Európai Bizottság egyértelműsítette az unión belül a drónok használatát, és ezek az előírások beépültek a magyar jogrendbe is.

A leglényegesebb szempont, hogy a drónokra a hagyományos légijárműveket érintő összes jogszabály vonatkozik,

emellett pedig permetezési beavatkozásoknál a növényvédelmi előírásokat is be kell tartani.

Mára tisztázódott az is, hogy

a használóknak minden drónjukra külön felelősségbiztosítást kell kötniük, és ma már az ilyen típusú biztosítási termékek el is érhetők a piacon.

A Nébih pedig meghatározta azokat a műveleti kategóriákat, amelyek a drónhasználat különböző típusait jelölik ki a hazai mezőgazdasági területeken.

Ennek értelmében a drónos mezőgazdasági területfelmérések az úgynevezett nyílt műveletek közé tartoznak, amelyek maximum 25 kilogrammos drónokkal végezhetők legfeljebb 120 méter magasan és vizuális látótávolságon belül.

Az összetettebb speciális műveleteknél - ahová a drónos permetezés is sorolható - viszont nincs súly és magassági korlát,

illetve a drónokat látástávolságon kívül is lehet működtetni, de maximális hosszúságuk bármely ponton mérve maximum 3 méter lehet.

Szigorú megkötés az is, hogy a drónok vezetéséhez kompetencia tanúsítványra – tulajdonképpen jogosítványra – van szükség, illetve az üzembentartókat és a drónokat a légügyi hatóságnál egyaránt regisztráltatni kell.

Ezenkívül permetezésnél saját földekre helyrajzi szám szerint műveleti engedélyt is kell szerezni,

amelyet magánszemélyek is igényelhetnek legfeljebb kétéves - de megújítható -időtartamra. Aki viszont drónos szolgáltatásokat akar végezni (vagyis nem saját célra használná az eszközöket),

határozatlan időre szóló üzembentartói tanúsítványt (úgynevezett LUC-engedélyt) kell váltania,

amelyet csak jogi személyek kaphatnak meg.

Szakmai berkekben áttörésként értékelik, hogy a korábbi szabályozási lépések után

az idén megjelent az Agrárminisztérium rendeletmódosítása arról, ki, mikor és hogyan használhat permetező drónokat.

Az előírások szerint a vezetésre az válik jogosulttá,

aki bekerül a Nébih-nél vezetett drónpilóta-névsorba.

Ennek pedig alapfeltétele, hogy pilóta nélküli légijármű irányításáról szóló igazolványt szerezzen, illetve – a permetezéshez – növényvédelmi drónpilóta alapképzésen is részt vegyen.

A növényvédelmi drónpilótaképzésre az idén már több mint tíz nyilvántartásba vett intézménynél nyílt lehetőség, és az ismeretekről a közelmúltig nyolc akkreditált vizsgaközpontban lehetett beszámolni,

így a sikeres vizsgát tettek száma ma már nemhivatalos adatok szerint „százas nagyságrendet” tehet ki.

A pilóta nélküli légijárműigazolvány megszerzésére irányuló speciális képzéshez ugyanakkor

a hatóságok most várják a képzőszervezetek jelentkezését, ezért az oktatás várhatóan 2023 elején kezdődhet meg,

vagyis az első igazolványok kiadására, illetve az első hivatalos drónpilóták nébihes bejegyzésére is csak a jövő évben kerülhet sor.

Csak olyan drónokat lehet használni, amelyek megfelelő típusminősítést kaptak.

Korábban sok gazdálkodónál okozott csalódást, hogy

olyan eszközöket próbálhattak ki, amelyek előzetesen nem estek át minősítésen.

Ezért az ilyen drónok nem válthatták be azokat a – nagyrészt el is túlzott - reményeket, hogy „feleannyi inputköltséggel dupla hasznot” lehet elérni.  A mai szabályozás viszont már előírja, hogy

csak olyan drónokat lehet használni, amelyek megfelelő típusminősítést kaptak,

és a tapasztalatok szerint a Magyarországon forgalomban lévő drónok nagy része ezt a minősítést már meg is szerezte.
A drónhasználattal kapcsolatban továbbra is nagy gond azonban, hogy

hiányoznak azok a növényvédő szerek, amelyeket ezekkel az eszközökkel ki lehet permetezni.

Csak olyan szerek alkalmazhatók ugyanis, amelyek engedélyezési okiratában a drónos kijuttatás szerepel. Ilyen engedélyek pedig akkor állíthatók ki,

ha előbb lefolytatják az előírt, egy-két évig tartó kísérleti vizsgálatokat.

A Nébih felügyelet mellett viszont ma már több minősített kísérlet is zajlik, így a jövő évi mezőgazdasági termelési szezon kezdetére várhatóan már lesznek olyan engedélyezett növényvédő szerek, amelyek megfelelnek a drónos permetezés kritériumainak is.

A dróntechnológiát általában hatékonyabbnak, költségcsökkentőbbnek és gyorsabbnak tartják a hagyományos növényvédelmi eljárásoknál, de

a tényleges előnyökkel kapcsolatban megoszlanak a szakmai vélemények.

Egyes számítások azt mutatják, hogy a drónos permetezés egy hektárra vetített önköltsége kezelésenként 1,5-2 ezer forintot tehet ki, míg a földi gépek használatakor ez 4-5 ezer forintos kiadást jelenthet, és

ilyenkor a gazdálkodóknak a már említett taposási károkkal is számolniuk kell,

ezért a költségek – a tényleges károktól és a növénykultúra értékétől függően - kezelésenként akár 15-20 ezer forintra is nőhetnek.

A drónok használata tehát a termelőknek növényvédelmi megtakarítást hozhat,

de mindjárt más lehet a helyzet, ha valaki a drónos permetezést szolgáltatásként akarná igénybe venni.

Itt az egyelőre nem legális ajánlatokban 6-12 ezer forintos kezelésenkénti árak szerepelnek, amelyek nagyjából megegyeznek a hagyományosan alkalmazott, úgynevezett hidastraktorok árszabásával.

Az ár- és költségviszonyok döntőek lehetnek abból a szempontból is, hogy egy-egy drónberuházás miként térülhet meg.

A beszerzési árak funkciótól és típustól függően eltérőek lehetnek, de a permetező drónoknál egy-egy eszköz ára elérheti az 5-10 millió forintot is.

Ez azonban még így is nagyságrendekkel marad el a mezőgazdasági munkagépek horribilis piaci áraitól akkor is, ha a nagyobb gazdaságokban több drón működtetésére lenne szükség.

A kezdeti nehézségek és bizonytalanságok ellenére a mezőgazdasági szereplők biztosra veszik, hogy a drónok az egyre inkább terjedő precíziós gazdálkodás kihagyhatatlan eszközei lesznek.

Egyelőre nem várható, hogy teljes mértékben kiszorítják a megszokott földi technológiákat,

de egyes növényvédelmi beavatkozásoknál már a közeljövőben tényleges létjogosultságot kaphatnak. Így nálunk is arra lehet számítani, hogy egyre több modern agrárvállalkozás használ majd rendszeresen drónokat.