Sokkal több lesz a BMW debreceni gyára, mint összeszerelő üzem
ElemzésekÍme, a következő nagy autóipari beruházás: gyárat épít Debrecen mellett a BMW, nem is kicsit. Ezzel a világszerte státusszimbólumnak számító mindhárom német típus gyártói leszünk, és noha van, aki szerint ez egyoldalú ipart eredményez, valójában hallatlan hajtóerő lehet a gazdaságnak.
A három presztízsmárka
Nemrég attól féltünk, hogy az amerikai elnök autóvámjai visszavethetik a magyarországi autóipari beruházásokat, ehhez képest röpke két hónap elteltével máris itt van egy minden korábbi várakozásnál nagyobb projekt. Eddig már itt volt az Audi és a Mercedes, és most csatlakozik hozzá a BMW is, ezzel a három német típus, amely nem csak, hogy a drágább kategóriába tartozik, de komoly presztízsértékkel is bír (Trump panaszkodott, hogy New Yorkban lépten-nyomon ezekbe a típusokba ütközik).
Harmadával többet termelünk
A gyár az első körben 150 ezer darab BMW típus gyártására lesz alkalmas ezer dolgozóval, de hangsúlyozták, hogy ez a későbbiekben bővíthető. Nos, drágább típusról lévén szó, a gyár árbevétele nem lesz kicsi: ezermilliárd forint körül lehet évente, és termelés túlnyomó része exportra megy. A tavaly 470 ezer darabos autógyártási kapacitásunk ezzel egyből 620 ezerre ugrik, mire a termelés előreláthatóan 2023-ban eléri ezt a szintet (közben a Mercedes is bővít, így a szám jóval nagyobb is lehet). Az új gyárban belsőégésű, elektromos és hibrid típusokat egyaránt készítenek majd, így nem kell attól félni, hogy a technikai fejlődés túllép a gyáron. A helyszín kiválasztásáról a cég azt nyilatkozta, hogy kitűnő az infrastruktúra (mégiscsak érdemes volt behálózni az országot autópályákkal), van megfelelő munkaerő (erre még visszatérünk), van megfelelő beszállítói hálózat, és ami a legfontosabb, ami miatt Miskolc városa elvesztette a beruházást: a repülőtér, miáltal az anyavállalttól igen rövid idő alatt elérhető lesz a gyár.Az exportot hajtja
A beruházás egymilliárd euró értékű, és mint kiderült, hosszas tárgyalások előzték meg, 14 hónap alatt a BMW sok európai várost megvizsgált, mielőtt meghozta a döntést. Ezzel Magyarországon a negyedik személyautógyár épül, az esztergomi Suzuki, a győri Audi, és a kecskeméti Mercedes után, melyekkel jelentőségét tekintve egyenrangú az Audi győri motorgyára és a szentgotthárdi Opel-motorgyár. A Suzuki tavaly 175 ezer személyautót gyártott, az Audi 105,5 ezret, a Mercedes több mint 190 ezret, emellett az Audi közel 2 millió darab személygépkocsi-motort állított elő.
Az új gyár jócskán megnöveli majd a hazai feldolgozóipari termelést. Az autóipar már eddig is a feldolgozóipar 30 százalékát adta, ez akár 35-40 százalékra is megnőhet, így az ipari termelés összesen 5-10 százalékkal bővülhet, ami ráadásul főleg az exportot fogja megnövelni, tovább növelve a külkereskedelmi és fizetési mérleg többletét, vagy ellensúlyozva a többlet esetleges csökkenését, amit a belföldi fogyasztás gyors növekedése idézhet elő.
