Szakértő: az akkugyárakra ha tetszik, ha nem, szükségünk van

Elemzések2024. ápr. 17.D.J.

Ha nálunk nem valósulnának meg ilyen jellegű beruházások, azzal a meglévő autóipari beruházásokat is veszélyeztetnénk - árulta el Várkonyi Gábor autóipari szakértő, kereskedő és autóvásárlási tanácsadó a növekedés.hu-nak.

Jelenleg az autóipar egy olyan jövő felé halad, amelyben az új járművek túlnyomó részében akkumulátor is lesz, de az se teljesen kizárható, hogy belátható időn belül Európában már minden új kocsi csak akkumulátorral fog működni.

Ebbe az irányba mennek a jogszabályok és az Európai Unió is ezt akarja.

Mindennek a magam részéről nem igazán örülök, de ez most a realitás. Emiatt az akkumulátor-ipar támogatása stratégiai szempontból is fontos és helyes döntés Magyarország részéről

– mondta el Várkonyi Gábor a növekedés.hu-nak.

Várkonyi Gábor

Mint hozzátette: nem véletlen, hogy rengeteg állam igyekszik most elérni, hogy minél több beruházás érkezzen hozzájuk az akkumulátor-ipari szereplőktől.

Társadalmi viták ennek kapcsán mindenhol vannak, nem csak nálunk. Bajorországban népszavazást írtak ki tavaly arról, hogy zöld lámpát kapjon-e a BMW akkugyára. De hiába volt olyan polgári mozgalom, amely a projektet meg akarta fúrni, végül a voksoláson elsöprő támogatást kapott a beruházás.

Nyilván a vita, pláne a mi régiónkban meglehetősen sokrétű: egyszerre merülnek fel környezetvédelmi és geopolitikai félelmek is. Rendre felmerül a kérdés, hogy jó lesz-e nekünk,

ha egyre nagyobb szerepet kapnak a nemzetgazdaságunkban azok az ázsiai országok, amelyek a térségben szívesen építenének akku üzemeket.

„Ezen a téren aligha vannak egyértelmű válaszok, az viszont kellően világosnak tűnik, hogy az akkumulátor-ipar jelentősége akkorát fog nőni az évtized végére, hogy emiatt a világnak feltétlenül nagy szüksége lesz minél nagyobb akkumulátor-kapacitásra.

Ha nálunk nem valósulnának meg ilyen jellegű beruházások, azzal a meglévő autóipari beruházásokat is veszélyeztetnénk. Emiatt szinte kényszerpályán vagyunk: gazdasági oldalról nézve nem is igazán mondhatunk nemet az ilyen projekteknek” – fogalmazott Várkonyi Gábor.

"Meg fognak térülni a beruházások, a kérdés ugyanakkor az időtáv, ebben szerintem van bizonytalanság, különösen az aktuális piaci mozgásokat figyelembe véve."

Ágazati nagyhatalom lettünk

Ha azt nézzük, hogy a lakosság és az ország méretéhez képest mennyi ilyen beruházás valósul meg nálunk, akkor nyugodtan mondhatjuk, hogy akku nagyhatalom vagyunk.

Magyarország elektromos akkumulátor exportja (HS92: 8507, milliárd USA dollár). Forrás: BACI CEPII (HS92). Szerző: Braun Erik; Oeconomus.hu

„Egyebek mellett a németek, a britek és a spanyolok is igyekeznek minél több hasonló projektet bevonzani, de elmondható, hogy mi nagyon kiemelkedően teljesítünk ebben a kérdésben. Ezen a téren az is segíthet, hogy a világ akkumulátor-gyártásának meghatározó szereplője Kína, baráti országként tekint ránk.”

Amikor Várkonyi Gábort arról kérdeztük, hogy vajon a hazai társadalmi viták megtorpedózhatják-e középtávon az akkuipari beruházásokat, azt mondta: nem gondolom. Eleve nálunk egészen civilizált szinten megy a vita.

Németországban például az is előfordult nemrég, hogy a Tesla-gyár néhány ismeretlen ellenzője megrongálta a grünheidei üzem áramellátását.

A kizárólagosságban nem hiszek, de stabil helye van a villanyautóknak a mix-ben, a phev és hibrid autók ugyanakkor szintén igényelnek akku kapacitásokat, ilyen értelemben az előrehaladó elektrifikáció az autógyártásban, különösen a CO2 limitek tükrében egyértelmű és visszafordíthatatlan.”