Trendforduló: újra keresettek a 40-es, 50-es modellek – idehaza is

Elemzések2019. jún 9.Növekedés.hu

Vége annak az időnek, amikor a negyven feletti nők láthatatlanokká váltak a reklámipar számára, legfeljebb gyógyszerek vagy egészségügyi termékek kampányaiban használták őket. Ma már Helen Mirrennel, Monika Belluccival és Meryl Streeppel is bármit el lehet adni. Semmilyen karriernek nem kell véget érni a 40-es évszámnál, a modellekének sem, sőt a kereslet kifejezetten megnőtt irántuk, idehaza is.

Versace bemutató, a modellek mind 50 körüliek

Trendforduló zajlik a szemünk láttára. A marketingguruk rájöttek, hogy a negyenes-ötvenes korosztály pénztárcájában sokkal több pénz van, mint a huszonévesekében. Tudatos és megfontolt fogyasztók, de ha meggyőzik őket a minőségről, akkor szívesen költenek.

Ha lassan is, de úgy tűnik, az a fajta fiatalságkultusz leáldozóban van, amikor kizárólag a húszas évek minősültek az élet legélvezhetőbb időszakának.

A mai húszasok nem akarnak felnőni, kitolják a kamaszkort, a negyvenes meg ötvenesek meg nem akarnak pálya szélére állított korosztály lenni. Mi több, a globális munkaerőhiány miatt felértékelődtek a megbízható, nagy tapasztattal rendelkező, rutinos középkorúak. Egyébként az egyik legdolgosabb generációról van szó – ez az X generáció -  akik tudják, semmit nem adnak ingyen, vállalkozó szelleműek, jól osztják be az idejüket, rendkívül hatékony szervezők. Hosszú évekig nem szólította meg őket a reklámipar, öregnek voltak titulálva. De ennek vége. Viszont ahhoz, hogy hatást tudjanak gyakorolni rájuk, korukbeli influenszerekkel és modellekkel kell megszólítani őket.

Monica Bellucci, olasz színésznő 55 éves

Ezt a jelenséget vette észre és értette meg Ilkaházi Júlia, aki ugyan még a harmincas korosztályhoz tartozik, de megalapította a SilverChic Modellügynökséget.

Azt mondja, külföldön már sokkal több a jó példa, változik a szemlélet: Isabella Rossellini a Lancome arca volt 30 éves koráig, akkor elküldték, ám most ismét felkérték. A kifutókon, az haute couture világában és a fast fashion cégeknél is megjelentek a korosabb modellek. De akár bőrhibával, túlsúllyal is – az elfogadás jegyében.

Szerencsére már a magyar magazinok címlapján is látunk idősebb nőket, neves színésznőket. – mondja.

Amikor megfogalmazódott a fejében az ügynökség ötlete, azonnal piackutatatásba kezdett. 

Megkérdeztem marketingeseket, szerintük szükség van-e nem fiatal modellekre. A válasz az volt, hogy igen. Tehát ők is észrevették, hogy 40, 50 felett van a vásárlóerő, nekik szóló termékeket és szolgáltatásokat kell létrehozni és reklámozni. Magyarországon még nem volt ilyen ügynökség. Addig, amíg nincsen modellkínálat, addig nincs lehetőség megváltoztatni a közgondolkodást. Abban bízom, hogy ez mostantól oda-vissza fog hatni

– beszél a kezdeti lépésekről Ilkaházi Júlia.

Az alapító az ügynökséggel egyrészt a már tapasztalt, de a pályát lezáró modellek foglalkoztatása mellett új arcok felkutatására is gondolt. A referenciafotózáson három profit és három amatőrt fotóztak meg, mutatva a szándékot arra, hogy mindkét út járható. Az igazi meglepetés akkor jött, amikor az első hirdetések megjelenése után ömlöttek a levelek.

Sosem gondoltam volna, hogy Magyarországon lesz ennyi ötvenes, hatvanas férfi és nő, akit érdekel ez a munka. Az erőinket meg is haladta a jelenkezések feldolgozása első körben, be kellett vonnunk egy nagy ügynökséget, hogy segítsen, ne hagyjuk cserben a jelentkezőket, ha már megtiszteltek a bizalmukkal

– mondja.  A beszélgetések során kiderült, hogy abszolút kihívásnak vagy kalandnak tekintik a modellkedést a jelentkezők.

Nem is a pénz motiválja őket, sokkal inkább egy régi, gyerekkori álmot akarnak megvalósítani, meg akarják mutatni magukat. Az van a levegőben, hogy álljunk fel, és mutassuk meg magunkat, hogy szépek vagyunk. A fotózás már maga felér egy önismereti tréninggel

- mondja. Terveik között szerepel modelltanfolyamok indítása, kettős céllal, egyrészt szerezzenek gyakorlatot a szakmában, másrészt meg önbizalomtuningolás. Klubot indítanának és workshopokkal, tehát a közösségépítést is fontos célnak tekintik.

Arra a kérdésre, mit üzen a modellügynökség tevékenysége a negyvenes, ötvenes nőknek, úgy fogalmaz Júlia: 

szeretnénk megmutatni azt a tartalmat, ami a korral, az évek múlásával jelenik meg. Ezt a belső pluszt és kisugárzást szeretnénk láttatni. Az idő hozzátesz az életünkhöz, és nem vesz el. Jó lenne azon változtatni, hogy már akkor rettegünk az öregedéstől, amikor még évtizedekre vagyunk tőle. Ez nem normális, ezen változtatni kell.