Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Valóban drága az üzemanyag a magyar kutakon? – térképen az európai árak

Elemzések2023. ápr. 17.Dajkó Ferenc Dániel

Mennyire számít drágának Magyarországon tankolni Európa más részeihez képest? Rosszabbak a hazai árak a régiós országokénál? Hol a legolcsóbb tankolni Európában? Térképre tettük az európai üzemanyagárakat. Óriási különbségeket találtunk.

Magyarországon a lakosságot sokáig ársapka védte az elszabadult áraktól, emiatt az egyik legolcsóbb volt hazánkban az üzemanyag. Az árkorlátot azonban ellátási problémák miatt fel kellett oldani.

Az ársapka megszüntetését követően természetesen nem tudott azonnal talpra állni a hazai piac. Bár a kereslet a korábbi rendkívül magas szintről visszaesett, az import visszaépülése nem ment egyik pillanatról a másikra, mi több még mindig nem állt teljesen helyre. Emiatt kiugróan magas árak alakultak ki az országban.

Az árak a hatósági árazás kivezetése utáni első hetekhez képest mostanra mérséklődtek. Viszont jelenleg újabb áremelkedést lehetett megfigyelni, elsősorban a 95-ös benzin esetében.

Megnéztük, hogyan viszonyulnak az április közepi magyar üzemanyagárak a többi európai országban tapasztalható árszinthez.

Északon a legdrágább

Az európai csúcstartó egyértelműen Izland, ahol messze a legdrágább az üzemanyag. Az északi országokban és az Egyesült-Királyságban is kiugróan magas árakkal lehet találkozni a kútoszlopokon.

Keleten olcsóbb tankolni

A legolcsóbban elsősorban Közép- és Kelet-Európában, a Balkánon, illetve egyes déli országokban tankolhatunk. Ez alapvetően nem meglepő, hiszen ezek alacsonyabb jövedelmű országok, mint a nyugati államok és hagyományosan olcsóbb ezekben a régiókban az üzemanyag.

Az orosz olaj tartja alacsonyan az árat

A legkevesebbet a fehéroroszok fizetik az üzemanyagért, a második legolcsóbban pedig Törökországban tankolhatunk a kontinensen, ha nem számolunk Oroszországgal (utóbbi olaj nagyhatalom így teljesen önellátó és az orosz belső piac többnyire független az európaitól, így az összehasonlítás szempontjából nem releváns). Fehéroroszország esetében egyértelműen az orosz olajhoz való kedvezményes hozzáférés teszi lehetővé az alacsony árakat. Törökország tengeri úton is tud olajat vásárolni, könnyen hozzáfér a kaszpi-tengeri olajhoz, valamint hozzájut különböző úton módon az orosz kőolajhoz is, így esetükben a kiugróan alacsony ár részben a diverzifikált beszerzési csatornáknak köszönhető.

Baltikum

Érdekes jelenség, hogy az Európai Unió többi részéhez képest olcsónak tekinthető az üzemanyag ára a Baltikumban is. A balti államok korábban jelentősen függtek az orosz importtól, viszont a kikötőiknek köszönhetően sikeresen megoldhatták az üzemanyagellátásukat, ami kedvezőbb árszínvonalat alakított ki.

Mindemellett látszik, hogy a kikötők megléte önmagában nem elegendő az alacsony árakhoz, hiszen a legmagasabb árak csupa olyan országban alakultak ki, amelyeknek egyébként van tengerpartja. Ezek esetében a magas árak mögött többek közt a jövedéki adók, a kereslet és a helyi jövedelmi viszonyok állnak.

Nézőpont kérdése, hogy drága-e a magyar üzemanyag

Európai összehasonlításban hazánkban nem számít sem olcsónak, sem pedig drágának a gázolaj és a 95-ös benzin. Magyarország tehát ebben az összevetésben a középmezőnyben helyezkedik el.

A többi régiós országhoz képest azonban magasak a magyar árak. A benzin a térségben egyedül Ausztriában drágább, mint hazánkban, a gázolaj pedig csak Szerbiában és szintén Ausztriában került többe, mint a magyar kutakon. A legszembetűnőbb talán a lengyel és a román, illetve a magyar árak közti különbség. Fontos viszont megjegyezni, hogy Románia elég jelentős saját kőolaj-kitermeléssel rendelkezik és mindkét országnak van tengeri kikötője.

Magyarország helyzetét értelemszerűen nehezíti, hogy nem bír tengeri kijáróval, ám ettől függetlenül Horvátországon, az Adria vezetéken keresztül van lehetőségünk kőolajhoz jutni tengeri úton, bár a vezeték kapacitásai jelenleg nem tudnák az összes hazai igényt kielégíteni. A hazai kitermelés is csak a felhasználás egy kis részét fedezi.Így Magyarország vezetéken, Oroszországból, a háború sújtotta Ukrajnán keresztül kapja a kőolaj egy jelentős részét. A jövőben többek közt a Kaszpi-tengeri olaj jelenthet esetleg valós alternatívát az orosz olajnak.

Összességében nézőpont kérdése, hogy drágább-e a magyar kutakon az üzemanyag, mint máshol. Valójában inkább átlagosnak mondható, viszont a hasonló jövedelmi viszonyokkal bíró országokban mindenhol alacsonyabbak az árak, mint nálunk.