Zöld Omega, és barna Passat, 30 év színei az autóiparból
ElemzésekA legszínesebb autókat a '90-es években hajtottuk, az ezredforduló szürkeséget hozott. A 2010-es években a fehér szín kora jött el, a farvizén pedig felfutott a barna. Napjainkban újra divatba jöttek a színek. Végigvettük milyen trendek uralkodtak a színek terén az utakon az elmúlt 30 évben.
Az autózás gyökeres változáson ment keresztül az elmúlt évtizedekben. A downsizing, a belsőégésű motorok új elektromos hajtáslánccal történő kiváltása, az önvezető funkciók megjelenése, sorolhatnánk hosszú sorokon keresztül, és ezek csak a leginkább szembetűnő változások.
Azonban az autó nemcsak egy sima tárgy, hiszen jó pár modellnek kultusza van, egyes márkák státusszimbólumként szolgálnak, és némelyik gép az önkifejezés egyik eszköze is lehet. Sokak számára nagyon számít a megjelenése a gépjárműnek, a formatervezés és a szín. Márpedig ezen a téren is rendkívül érdekes evolúción mentek át az autók.
Ön gondolkozott már el rajta, mennyire más színek voltak divatosak a ’90-es években autóvásárláskor, mint napjainkban?!
Nos mindenképp érdemes lehet, ugyanis egészen érdekes visszaemlékezni mi tetszett az embereknek 30 éve és milyen színekre vágynak napjaink vásárlói.
A különböző színek elterjedtségének változása az autópiacon lengyel adatok alapján, a magyar értékek ehhez hasonlóan alakulhattak; Forrás: thedrive.com
Beleástuk tehát magunkat a színkavalkádba, és visszaszaladtunk 1990-be. Abba a korszakba, amikor itthon szinte mindenki keleti autókkal járt még, de hirtelen megnyílt a nyugati piac, és szépen lassan megjelentek a nyugati, majd a távol-keleti márkák is.
Nyugati színekben
A Kgst piacra gyártott autóknak kétségtelenül van egy varázsa. Napjainkra újra felértékelődtek, és aki megtartotta régi autóját, az most komoly pénzeket kaphat érte, azonban a rendszerváltás után lenézés tárgyává váltak a keleti márkák, mindenki vágyott az új nyugati gépcsodákra. Unalmas volt a meggypiros Lada, vagy az oly elterjedt bézs Wartburg, de mi jött helyettük?
Bézs Wartburg; Forrás: autoscout24.de
Nos az emberek sorra hozták be az Opeleket, Volkswageneket, Fordokat, így Vectrák, Escortok rótták az utakat a Trabantok és Polskik mellett.
Hirtelen hatalmas sláger lett a fekete és a fehér. Korábban ez a két szín gyakorlatilag elérhetetlen volt az átlagember számára, a legtöbb modell nem is készült ilyen színnel. A fekete a hatalmat jelképezte, és csak magas rangú politikusoknak, vagy vállalatvezetőknek járt, nem véletlen, hogy fekete Wartburg nem volt, azonban fekete Volga, vagy Warszawa igen.
Épp ezért a jómódúak körében a nagy fekete limuzinok igen hamar népszerűek lettek. Erőt sugárzott a fekete szín. Ez a trend egyébként sokáig, sőt napjainkig megmaradt. A nagy német márkák, mint a BMW, AUDI, Mercedes limuzinjait, szedánjait szinte kötelező fekete színben megvenni, illetve korábban az egyéb nagy limuzinok, mint például a Honda Legend is népszerűek voltak feketében.
Gyönyörű, fekete Honda Legend Mk2 – 1991 és 1996 között gyártották; Forrás: retromotor.co.uk
Mára azért szorult visszább mégis a fekete szín, mert maguk a nagy limuzinok, szedánok is rengeteget vesztettek a népszerűségükből. Az újabban trendi SUV-k esetében pedig még a fenti márkáknál sem annyira erős már a fekete szín dominanciája – habár még mindig megvan - mint korábban.
A feketéhez hasonlóan hódított a fehér, ami korábban a mentő és a rendőrautó színe volt. Szintén az elegancia, a sikk, a jómód jelképe volt. Ahogy a dalban is mondják: hófehér jaguár. És tényleg az emberek akkoriban imádták a fehér autókat.
Mára ez sokat változott. Még mindig rengeteg a fehér autó, sőt talán több mint valaha, azonban napjainkban a sima fehér a leginkább alapkategóriás szín, gyakorlatilag csak a kisbuszokat, puttonyos autókat fényezik akrilfestékkel fehérre, illetve esetleg olcsóbb cégautókon jellemző. Ma a metál, sőt még inkább a gyöngyházfényű fehér a divatos, illetve a tört fehér, az előbbi viszont kifejezetten a luxus jelképe. Talán leginkább a Lexus modelljein vált divatossá, ennek oka, hogy a japán gyártó kifejezetten különleges fehér fényezéssel kínálja az autóit, ráadásul a Toyota prémium márkáját választók gyakran direkt az ikonikus német trió alternatíváját keresik, és a szembenállást a rájuk tehát a német prémiumokra jellemző feketével ellentétes fehér szín is jelképezi. Erre egyébként valószínűleg tudatosan épít is a Lexus.
Az ezüst és a szürke megosztó
Szintén nagy változást hozott, hogy megjelentek az ezüst és a szürke színű autók. Ezek igazából nem túl izgalmasak, de népszerűségük napjainkig töretlen. Ez a két szín teljesen megosztja az autós társadalmat. Egyesek sose választanák, számukra a szürke és az ezüst egyet jelent a kispolgári konformizmussal, a fantáziátlan cég autókkal, az unalommal, mások viszont kizárólag ebben a két színben gondolkoznak, számukra kimért eleganciát, visszafogottságot, letisztultságot jelent az ezüst, illetve a szürke. Elég sokan egyébként puszta üzleti megfontolásból, a könnyű eladhatóság miatt választottak ilyen fényezésű gépjárművet.
Jellemző, hogy a nem prémium márkák szedánjainál limuzinjainál különösen nagyon népszerű ez a két árnyalat, főleg egy időben a szürke/ezüst Vectra, szürke/ezüst Passat, szürke/ezüst Octavia nagyon elterjedt volt. Valószínűleg azért, mert a vásárló kerülni akarta a fekete színhez tapadó sztereotípiákat, de úgy érezte, hogy egy ilyen elegáns autónak nem állnak jól az élénkebb színek.Mára egyébként több modell ezt a tézist is megcáfolta, például a Mazda 6-os, amelyik a piros színével igazi ikonná vált. Ezzel a színnel azonban még később részletesebben szeretnék foglalkozni.
Szürke, 1992-es Opel Vectra A 2.0 GLS; Forrás: motor-klassik.de
Az eddig tárgyalt színek lettek innentől a hazai autópiacon a legmeghatározóbbak. Dominanciájuk máig töretlen, sőt a fekete ugyan némileg visszaszorult, de a másik három napjainkra elsöprő mértékben uralja a piacot.
Jöjjenek a színek
A színes autók korszaka a 90-es évek volt, hiába akkor terjedtek el itthon a fentebb ismertetett színek. Mind itthon, mind a nemzetközi piacon akkoriban voltak a legszínesebbek az autók az elmúlt három évtizedben, lássuk tehát az ezredforduló előtti évtized színeit, hiszen a fehér, a fekete, a szürke és az ezüst mellett népszerűek lettek egyéb jóval fantáziadúsabb/megosztóbb színek is a rendszerváltás után.
Már 1990-től hódított a piros szín, ami talán ekkoriban volt a legnépszerűbb, habár napjainkban újra elég kedvelt lett. Végre a női vásárlók is találhattak dekoratívabb, esztétikusabb autókat és színeket maguknak, így a hölgyek körében hamar népszerűek lettek a piros modellek, de férfiak is keresték a piros színt a sportossággal való azonosítás miatt. A piros szín nagyon közkedvelt volt a hármas Golf, a Skoda Favorit, a Skoda Felicia, a Lada Samara modellek esetében.
Piros, 5 ajtós VW Golf Mk3 – 1994 és 1999 között gyártották; Forrás: autoscout24.at
Komoly hódításnak indult a kék szín is. Sokan szerették a különböző árnyalatait. A sötétebb mondhatni navy kék árnyalatok elég jól futottak a nagyobb limuzinok esetében is, az élénkebb árnyalatok inkább a kis csapott hátú autók színe lett. A japán hatchback-ek, főleg a Honda Civic-ek, vagy a Suzuki Swiftek körében a kétezres évek fordulójára szinte ikonikus lett ez a szín. Egyébként az ilyen erősebb színeket máig sokkal bátrabban alkalmazzák a kisebb kompaktabb modelleken.
Kék és piros Honda Civic Mk6-osok a katalógusban – 1995 és 2001 között gyártották; Forrás: drive2.com
Ekkoriban lett népszerű a zöld szín is. Az évtized közepére szinte már meghatározóvá vált. Az élénkebb zöldek hasonlóan a kékhez inkább a kis autók voltak, viszont a sötét zöld határozottan az elegáns nagy autók színe lett. Ez ma gyakorlatilag elképzelhetetlen lenne, de akkoriban egy nagy hátsókerék hajtásos, V6-os motorral szerelt zöld Opel Omega igazi sikk volt.
Zöld Opel Omega B – 1994 és 1999 között gyártották; Forrás: auto-data.net
Ezek voltak a főbb színek, de mellettük megjelentek kevésbé elterjedt árnyalatok is, még ha tényleg nem is meghatározó mennyiségben. Ilyenek voltak a sárga, a lila, a bordó vagy éppen az arany szín, bár ez utóbbi inkább a kétezres években lett divat például a Ford Mondeo-n.
Régi-új metálfény
Ha XX. század utolsó évtizedének autófényezési szokásairól beszélünk fontos kiemelni a színek mellett még valamit. Ez pedig nem más, mint a metál fény, azaz amikor apró fémrészecskék csillognak a festékben, ezzel egészen különlegessé téve az így fényezett autó színét.
Ugyan a technológia persze különböző változások mellett az 1930-as évektől létezik -bár sokáig elsősorban az USA-ban volt divat – de a KGST országok autóipara mereven elzárkózott a metálfénytől, így itthon is sokáig maximum vágyott álom volt egy metál fényezésű gépkocsi. Ez megváltozott, amikor megnyíltak a határok, utána szépen lassan szinte státusz szimbólummá vált a metál fényezés, a kétezres évekre pedig már gyakorlatilag elvárás lett és még az egyszerűbb olcsóbb modellekből is volt felárért metál színű.
Eltűnt a ’90-es évek tarka eklektikája
Az ezredforduló hatalmas változást hozott az autók színében. A ’90-es évek tarka eklektikája szinte egy csapásra eltűnt. A helyét nemcsak az autók esetében, hanem minden más téren is átvette egyfajta unalmasabb uniformizáltság, kevesebb szín és kevésbé merész design tervezés volt jellemző az új évezred első évtizedére.
Ebből fakad, hogy az autók is beszürkültek. A zöld szinte teljesen eltűnt, a lila, a sárga, vagy éppen a bordó megszűnt létezni. Ugyan nem volt mainstream, de akadt egy-két izgalmas arany színre fényezett modell, főleg Daewoo Matiz-ok, Toyota Yaris-ok és Ford Mondeo-k - ez utóbbi nem élénk arany volt, hanem egy nagyon elegáns árnyalatot kapott. Emellett eltűnt a barna szín is, és drasztikusan visszaszorult a piros. A kék is vesztett népszerűségéből, de az izgalmasabb színek közül talán még így is ez volt a legnépszerűbb, ám az is főleg kisebb autókon.
Különleges arany színű Ford Mondeo MK3 – 2001 és 2006 között gyártották; Forrás: passionford.com
Érdekes módon a fehér ekkoriban nagyon visszaszorult, arányaiban csak a zöld szín veszített nagyobbat. A kisbuszok és puttonyos autók világán túl, a közép/ közép-felső kategóriás kombik világában tartotta magát a fehér, mint a kombi VW Passat, a kombi Ford Mondeo, vagy éppen a kombi Octavia. Ezek egyébként népszerű cégautók voltak akkoriban.
Kombi, fehér Skoda Octavia II – 2004 és 2013 között gyártották; Forrás: euroauta-pujcovna.cz
Emellett akkoriban megjelentek a kisautókból gyárilag kialakított városi szállítójárművek, mint a Fiat Punto Van, Opel Corsa Van. Ezek esetében is kedvelt volt a fehér. Ennek az oka egyébként egyszerű, ekkor mélyült el az a máig tartó trend, hogy a sima fehér a legolcsóbb felár nélküli alapszín, így látható, hogy azokban a szegmensekben lett népszerű, ahol a költséghatékonyság számított, ellenben pont az olcsósággal való azonosítás miatt az átlagember nem vágyott fehér járgányra.
A fekete szín nagyjából töretlenül tartotta magát, sőt az évtized második felében talán még nőtt is a népszerűsége.
Ezüst és szürke volt a sláger
A kétezres évek slágere azonban egyértelműen az ezüst és a szürke volt. Szinte minden második autó e két szín valamelyikében ’’pompázott’’. Ez sajnos nem túl izgalmas, és főképp a korszellemnek tudható be, így érdemes is tovább lépni a tízes évekre.
Vissza a színekhez
2010 ugyanis igazi trendforduló volt minden téren. Kicsit újra visszatértek a színek, sőt eljött a merész formák korszaka, és a merész formák merész árnyalatokért kiáltottak.
Ezzel párhuzamosan a fekete és az ezüst színű autók fokozatosan és nem drasztikus mértékben, de visszaszorultak. Érdekes módon a szürkéről ez nem mondható el, hiszen még növekedett is az aránya. Ez egyébként az utcán is érzékelhető lehet, meglepően sok a szürke, ráadásul a szürkének egy teljesen közép-világos árnyalata terjedt el, mindenféle metálfény nélkül. Erre jó példa a legújabb Honda Civic szürkéje.
A legújabb Honda Civic typeR modell Sonic Gray Pearl színben; Forrás: cnet.com
A 2010-es évek azonban elsősorban a fehér teljes uralmáról szólnak a színek piacán. Ennek a színnek az esetében azonban fontos kiemelni, hogy a gyöngyház és a metál fehér a leginkább elterjedtek, ahogy azt az elején is írtuk.
Érdekes trend, hogy az évtized közepén/első felében a barna is nyert némi piacot magának. Jellemzően európai közép-felső kategóriás márkák kínálatában volt elterjedt ez a szín, így például elég sok barna Volkswagennel lehet találkozni ebből a korszakból.
2019-es VW Passat metálfényű Terra-Brown színben; Forrás: elginvw.com
Habár a fehér és a szürke terjedése elég unalmas képet festhet a mögöttünk álló évtized szín felhozataláról, és ezt a barna térnyerése se oldja, azonban a helyzet mégsem ennyire egysíkú.
A kék és a piros színek forradalma
Valójában jelentősen erősödött a kék és a piros színek pozíciója, ezt amúgy bárki akár az utcán is észlelheti, emellett minimálisan, de a zöld is újra látható lett az autókon.
A piros forradalmát egyébként kétségkívül a Mazda indította el a KODO Design keretében megalkotott vörös színnel, ami egyszerűen zseniális és szó szerint forradalmat indított el. Formabontósága egyébként többek közt abban is rejlik, hogy sokáig az autógyártók úgy vélték a piros szín az olasz autóké, sőt elsősorban a Ferrarié, így ugyan voltak piros autók bőven, de egy autógyártó sem vállalkozott rá, hogy a piros köré építse a márka arculatát. A Mazda ezen a téren megtörte a jeget.
Bordó Mazda 6-os KODO Design; Forrás: mazda.ca
Azóta egyébként többek közt maguk az olaszok is visszanyúltak a vöröshöz például az új Alfa Romeokkal.
A Mazda egyébként is diktálta a trendeket az elmúlt években. A metál szürke és a gyöngyház fehér modellje is meghatározó volt, illetve a kék színben is tudott egészen egyedit alkotni.
A Mazda mellett a többi japán márka sem tétlenkedett. Kis túlzással kijelenthető, hogy a színeket a japánok csempészték vissza az autógyártásba. Elég csak a rikító kék, formabontó Hondákra, a piros, vagy sötétkék Infinitikre, a színes Yarisokra gondolni. Persze jóideje a többi gyártó is elindult ezen a vonalon.
Külön érdekesnek tartom a Skoda legújabb zöld árnyalatát, ami elsősorban a SUV-okon divatos. Határozottan üdítő színfoltjai ezek az autók az utcaképnek.
Zöld Skoda Kodiaq; Forrás: kodiaqforums.co.uk
Kétszínű gépkocsik
Ha azonban az elmúlt évek szín trendjeiről beszélünk nem szabad elsiklani a kétszínű fényezés trendje fölött.
Az ezzel a technikával fényezett autók rendkívül izgalmasak és nagyon szépek. A lényegük, hogy az autó testétől eltérő színűre vannak fújva a karosszéria bizonyos elemei. A leggyakoribb, hogy a tetőt és a tükröket festik valamilyen a főszínnel ellentétes, de azzal harmonizáló színre, de a tervezők fantáziája ha megszalad, akkor végtelen a variációk tárháza. Ezekre jó példák a Nissan Micra-k, Nissan Juke-ok, Opel Adam-ek, Toyota Yaris-ok, de lassan már nincs gyártó, akinek nincs ilyen modellje.
Vauxhall (Opel) Adam Grand Slam - 2015 - ; Forrás: driving.co.uk
Újra divatba jön a zöld?
Végül érdemes pár szót ejteni a tavalyi év fejleményeiről méghozzá az egyik jelentős festékgyártó a PPG saját felmérése alapján.
Forrás: ppgautocoatings.com/
Forrás: ppgautocoatings.com/
Röviden az látható, hogy világszinten 34, Európában pedig 26 százaléka fehér az autóknak, tehát az továbbra is nagyon népszerű. A szürke még mindig hódít, ellenben a fekete és az ezüst tovább estek. A piros és a kék érdemben nem változtak. A gyártó újabban a zöld ismételt előretörésére számít.
(A borítókép és a címlapi kép forrása: leasing.com)