Európa is hátat fordíthat nekik - az öreg kontinens nélkül is meglesznek?
GlobálA japán és az európai multinacionális vállalatok egyre inkább Szingapúron kívülre helyeznék délkelet-ázsiai regionális központjaik működését, hogy azáltal növeljék profitjukat és bővítsék a gyártási lehetőségeiket.
Szingapúr hagyományosan vonzó regionális központ a multinacionális vállalatok számára: több mint 37 000 nemzetközi cég regionális bázisának ad otthont. A városállam a képzett munkaereje, a fejlett fizikai infrastruktúrája és dinamikus digitális gazdasága miatt a cégek termelési és terjeszkedési tevékenységeihez is vonzó helyszín.
Noha Szingapúr stabil működési és vállalkozásbarát szabályozási környezetének hírneve továbbra is kulcsfontosságú beruházási szempont, amely a globális vállalkozásokat az országba vonzza, egyre több multinacionális cég választja Malajziát vagy Thaiföldet délkelet-ázsiai üzleti központjának helyszínéül.
Malajzia kiválasztásakor a cégek számára az adókedvezmények bizonyulnak a döntő tényezőnek. Az idei malajziai költségvetés új adókedvezményeket vezetett be a cégközpontok letelepítését célozva: az országban regionális központot létesítő vállalatok egy évtizedig 5% és 10% közötti kedvezményes jövedelemadókulcs-kategóriába sorolódnak, valamint egyéb cégprofil- és szektorspecifikus kedvezményekben is részesülhetnek.
Azon multinacionális vállalatok pedig, amelyek az értékesítési és a termelési tevékenységeiket is bővíteni kívánják, jellemzően egyre inkább Thaiföldet választják. A thaiföldi kormány is részben adókedvezményekkel törekszik az üzleti tevékenységeik meghonosítására bírni a multinacionális vállalatokat, többek között akár tizenötéves időtartamú támogatásokkal.
A Japán Külkereskedelmi Szervezet által idén márciusban közzétett felmérés szerint a Szingapúrban regionális székhellyel rendelkező japán vállalatok 31%-a részben már áthelyezte vagy fontolgatja áthelyezni egyes funkcióit más országba.
Ez az arány jelentős emelkedés a 2019-es pénzügyi évben végzett felmérésben mért 7,4%-hoz képest.
Az összes központi funkció áthelyezése helyett sok japán vállalat egyes funkciók, például az értékesítés vagy a vállalati tervezés áthelyezését részesíti előnyben.
Thaiföld volt a legnépszerűbb célpont a funkciókat más országba költöztető vagy azt fontolgató válaszadók körében, a második helyen Malajzia állt. „Thaiföldön koncentrálódnak a termelési helyszínek, és az értékesítési funkciók áthelyezése is aktívan zajlik Szingapúrból és annak kis piacáról” – mondta Keisuke Asakura, a JETRO szingapúri irodájának ügyvezető igazgatóhelyettese.
Mivel a városállamban az irodabérleti díjak és egyéb költségek emelkednek, várhatóan fel fognak gyorsulni a részleges áthelyezések Thaiföldre a cégfunkciók átcsoportosítása céljából.
A japán vállalatok nem egyedül fejezik ki aggodalmukat a szingapúri működés növekvő költségei miatt. A Szingapúri Európai Kereskedelmi Kamara 2023-as felmérésében a válaszadók 69%-a mondta azt, hogy a növekvő működési költségek miatt hajlandó lenne a személyzet egy részét áthelyezni.
Az európai vállalkozásoknak is kihívást jelent ugyanis a bérleti díjak, a munkaerőköltségek, a közüzemi és üzemanyagköltségek, valamint a beszállítóktól áthárított költségek immár harmadik éve tendenciózus növekedése.
A cégelvándorlás Szingapúrból valószínűleg az értékesítésre és hasonló funkciókra fog továbbra is korlátozódni, még ha növekvő ütemben is.
A varázs tehát működik. Szingapúr ugyanis a szomszédos országok a beruházási környezetük javítását célzó intézkedései ellenére még mindig előnyben van az elhelyezkedés, a nyelvtudás és a pénzügyi szolgáltatások terén, aminek köszönhetően úgy tűnik a városállamot nem fogják tudni egyhamar letaszítani a regionális központok rangsorának éléről.
A szerző az Eurázsia Központ kutatója.