A diákok céltudatosak, de nem kezelik jól a kockázatokat

Hírek2022. márc. 18.Növekedés.hu

Egy hét alatt több mint 500 középiskolás szembesült pénzügyi döntései következményeivel a MoneySim pénzügyi szimuláció segítségével. A játék eredményei azonban nemcsak a diákoknak tanulságosak, hanem segíthetnek feltérképezni a pénzügyi nevelő, attitűdformáló munka jövőbeli fókuszpontjait is. Az adatokat elemezve kiderült például, hogy a diákok sokszor nincsenek tisztában a pénzügyi kockázatokkal, nehezen kezelik azokat.

A PÉNZ7 pénzügyi és vállalkozói témahéten startolt, és igen nagy népszerűségnek örvend a MoneySim szimuláció, melynek keretében a diákok 15-23 éves kortársaik bőrébe bújva alakíthatják a kiválasztott karakter életét pénzügyi döntéseiken keresztül. Minden választott élethelyzethez rövid leírás is tartozik, egyben karakterenként változó a játék magját, lényegét alkotó 5 indikátormutató kiinduló értéke is.

Pénzügyi döntéseinknek ugyanis minden esetben hatása van a pénzügyi tudatosság, a kockázatvállalás, a jóllét, a takarékosság és a vagyoni helyzet alakulására.

A karakterek szituációiban minden választás egyben egy elágazást is jelent.

A játékosok bátran próbálkozhatnak más-más döntésekkel, a szimuláció pedig mindannyiszor szembesíti őket döntéseik következményeivel: alacsonyabb, vagy magasabb pontszámot tudnak a játékban elérni, egyben látják, hogy döntéseik milyen hatással voltak például jóllétükre vagy vagyoni helyzetükre.

Eredményeiket pedig a ranglista segítségével össze tudják hasonlítani a többi játékoséval.

Mire érdemes fókuszálni a fiatalok pénzügyi attitűdjeinek alakításakor?

Az első héten már több mint 500-an játszottak a pénzügyi szimulációval, és már most érdekes tanulságokkal szolgálnak a játék statisztikái.

Kiderült az adatok elemzéséből, hogy a játékosok tisztában vannak vágyaikkal, céljaikkal, a jóllét indikátor értéke markánsan növekedett a játékok során.

Sok középiskolás tudatos döntéseket hozott, amit mutat, hogy jelentősen tudták növelni pénzügyi tudatosság pontszámukat.

Biztató tehát, hogy a diákok mérlegeltek és többnyire megfelelően ismerik az alapvető pénzügyi fogalmakat.

Takarékosak, azaz figyelnek a megtakarításokra is.

A játék során sok esetben nőtt a takarékosság mutató értéke, de jóval kisebb mértékben, mint a jólléti indikátoré.

A játékosok ugyanakkor túlságosan sok, vagy indokolatlanul kevés kockázatot vállalnak, ami azt mutatja, nincsenek tisztában a kockázatokkal, nehezen kezelik azokat: például ismeretlentől vásárolnak az interneten használt laptopot vagy telefont, máskor pedig az indokolható kockázatot sem merik vállalni, például nem kötnek utasbiztosítást egy rövid külföldi utazáshoz.

A MoneySim szimuláció tanórai felhasználásra kiválóan alkalmas, illetve a középiskolások játékos egyéni tapasztalatszerzését is szolgálhatja. Az ingyenes szimuláció tanórai felhasználását minta óraterv is segíti, de a játék mindenki számára elérhető, és regisztráció nélküli próbalehetőségeket is kínál.

A diákok pénzügyi tudatosságának fejlesztésén túl a szimulációból nyerhető adatok elemzése egyben rávilágít arra is, hogy melyek azok, az elsősorban a holisztikus gondolkodást és az attitűdöket érintő területek, melyek a pénzügyi ismeretek átadása mellett még fejlesztésre szorulnak.