Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A hírességek, politikusok és influenszerek a legnagyobb koronavírus-álhír terjesztők

Hírek2020. ápr. 18.Növekedés.hu

A legtöbb álhír a koronavírussal kapcsolatban a hírességek, politikusok és influenszerek közösségi médiás bejegyzéseiből származik – derül ki a Reuters Institute, az Oxford Egyetem médiaelemző intézetének legújabb felméréséből.

Az április elején közzétett jelentésben a kutatók megállapították, hogy míg a politikusok, hírességek és a "további ismert közszereplők" bár az álhírek csak 20 százalékáért felelősek, a posztjaik a közösségi médián belüli aktivitás 69 százalékát tették ki. Az egyik érintett kutató megerősítette az Insidernek, hogy a "további ismert közszereplők" csoportjában befolyásos influenszerek szerepelnek.

A Diamond and Silk név mögött álló influenszereket, akiknek 1,4 millió követőjük van, kizárták nemrégiben a Twitterről, miután a platform megállapította: a duó egyik tweetje megsértette a koronavírussal kapcsolatos álhírekre vonatkozó politikájukat, állítja a Politico.

Az egyik legelterjedtebb álhír az az összeesküvés-elmélet, miszerint az 5G internet valamilyen módon hozzájárul a vírus terjedéséhez. A szakértők szerint ezek az állítások alaptalanok.

De a jelek szerint ez nem elég bizonyíték például Woody Harrelson amerikai színésznek, aki az Instagramjára tett ki egy linket, melyben összekötik a járvánnyal az 5G-t.

Az olyan tech-óriások, mint a Google, a Facebook, a Twitter és a TikTok egyaránt próbálja felvenni a harcot a koronavírusos álhírekkel, ez alól pedig a politikusok sem kivételek.

A Facebook és a Twitter például eltávolította Jair Bolsonaro brazil elnök klipjét, amelyben meg nem erősített orvosi kezelést javasolt a vírus ellen.

A Reuters Institute jelentése szerint semmiképp nem szabad alábecsülni azoknak a félrevezető információknak a közösségre gyakorolt hatását, amelyek az online térben terjednek. Remek példa erre az az álhír, mely szerint a szaunázás megakadályozhatja a vírusfertőzést, mégis nagyon széles körben elterjedt, és sokan el is hitték.

A tanulmány szerint a nyilvánosságnak számos oka lehet arra vonatkozóan, hogy a téves információkat tovább osztják, ideértve a "trollkodás" iránti vágyat, a politikai részrehajlást és azt is, hogy egyesek valóban hisznek az álhírek igazságában.