Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Simán kikerülik a szankciókat az orosz oligarchák, új országokba költöznek

Hírek2023. nov. 9.Áldott Rebeka

Az ukrajnai háború előtti években főként a Francia Riviéra, a Maldív-szigetek és a Seychelle-szigetek tartoztak az orosz oligarchák kedvenc célállomásai közé. Azonban az orosz elithez köthető magángépek manapság Kína és a volt szovjet államok, kifejezetten Kirgizisztán, Kazahsztán és Fehéroroszország, felé veszik az irányt.

A háború óta az orosz milliárdosok utazási lehetőségei jelentősen leszűkültek, az invázió miatt életbe lépő nyugati szankciók miatt. Ugyanakkor, az orosz elit továbbra sem mondott le a privát repülésekről, csupán az útirányukat változtatták meg. A Flightradar24 repüléskövetési adatai szerint a világvárosok és pénzügyi központok helyett a volt szovjet államok látják vendégül az orosz oligarchákat.

Megoldást jelent a magángépek hazatelepítése?

A Jevtusenkovhoz köthető Boeing 737-es is egy, az orosz zászló alatt újraregisztrált magánrepülők között. A korábban nem publikált repülőgép-nyilvántartási adatok szerint a háború kitörése óta legalább 50 magángépet telepítettek vissza Oroszországba, számolt be a Reuters tudósítása.

Két orosz légi-közlekedési forrás szerint a hazatelepített magánrepülők közül több is prominens politikusokhoz és üzleti személyiségekhez kapcsolódik. A források állítása szerint Jevtusenkov személyesen használta a Boeing 737-es gépet, ami egészen a tavalyi évig az általa alapított AFK Sistema logóját viselte.

A lista szerint az orosz lobogó alatt álló üzleti repülőgépek száma jelenleg 145. Ezzel szemben 2022 márciusában csupán 97 repülőgép szerepelt az orosz nyilvántartásban.

Az olyan joghatóságok, mint például Aruba és a Man-sziget, ahol a repülőgépek egy részét korábban regisztrálták, szigorúan betartják a nyugati szankciókat. Ez pedig megnehezíti az orosz tulajdonú repülőgépek számára a biztosítás, az üzemanyag és az engedélyek beszerzését.

Viszont a repülőgépek hazatelepítése lehetőséget biztosít arra, hogy olyan országokba repüljenek, amelyek nem rendeltek el repülési tilalmat, vagy ahol nem szankcionálják az egyéni utazásokat. Ilyen országok közé sorolható például Dubai és Törökország is.

A hasonló megoldások ellenére is a csaknem 400 fős orosz magán-és vállalati repülőgépflotta fele külföldön rekedt, vagy eladásra került.

A Puytinhoz közelállók sem képeznek kivételt

A vámügyi adatok szerint a hazatelepített repülőgépek egy része olyan állami vállalatokhoz és üzleti vezetőkhöz köthető, akik Vlagyimir Putyin elnököt támogatták az ukrajnai háborúban, vagy akik kapcsolatban állnak vele.

Ilyen például egy Bombardier Challenger 650 típusú gép is, amit az adatok szerint az Uralkali, egy jelentős műtrágyagyártó cég importált. A vállalatot korábban Dmitrij Mazepin irányította, aki azon iparmágnások közé tartozik, akik részt vettek Putyin év eleji összejövetelén.

A VEB állami fejlesztési bank egy Bombardier Global 6000-est importált. A bank jelenleg Igor Shuvalov, volt miniszterelnök-helyettes vezetése alatt áll.

A vámügyi adatok megmutatják, hogy a háború kitörése után hazatelepített magánrepülőgépek többsége a volt szovjet országokból, az Egyesült Arab Emírségekből és Törökországból tért vissza Oroszországba.

Ilyen például a Boeing 737-es magánrepülőgép is, aminek szemmel láthatóan megváltoztak a repülési szokásai.

2020 eleje és Ukrajna inváziója között, Jevtusenkov gépe többször járt Németországban, Luxemburgban, Svájcban és a Maldív-szigeteken. Valamint egy-egy utazás erejéig megfordult Horvátországban, a Cseh Köztársaságban és a Seychelle-szigeteken is, Flightradar24 adatai alapján.

Ezenfelül Oroszországban 105, Franciaországban 17, Olaszországban, az Egyesült Arab Emírségekben és Lettországban nyolc alkalommal, Nagy-Britanniában ötször, Törökországban pedig négyszer látogatott el.

Az invázió kezdete után és 2022 hátralévő részében a gép Törökország, az Egyesült Arab Emírségek, Omán és Kazahsztán repülőterei között repült. Ebben az időszakban csupán 14 utat tett meg a gép, és soha nem lépett be az EU területére.

2023-ban eddig 47 alkalommal repült Oroszországon belül, és összesen kilenc alkalommal Kazahsztánba, Kirgizisztánba, Fehéroroszországba és Kínába.

A szankciók sem tartják vissza az oligarchákat

A szankciók miatt az orosz repülőgépeknek tilos belépniük az Európai Unió 27 tagállamának területére. Ezek az országok a háború előtt az orosz oligarchák fő állomásai közé tartoztak, ahova gyakran szabadidős és üzleti céllal is látogattak. 2022 februárja előtt pedig számos magánrepülőt regisztráltak a területen, amik az orosz elit tagjaihoz köthetőek.

A légi-közlekedési források szerint az orosz oligarcháknak nem okoz különösebb problémát a szankciók megkerülése. A repülőgép tulajdonosok rendszerint Oroszországból Törökországba, vagy a volt szovjet államok egyikébe repülnek. Majd ezekből az országokból egy másik, bérelt repülőgéppel érkeznek meg az EU-s repterekre.

Ez a lehetőség akkor áll fent, ha az egyéneket nem érintik a személyes szankciók. Erre a gyakorlatra legalább hetente egyszer sor kerül, a források szerint.