A szponzorok kétharmada nem biztos, hogy támogatja a 2021-es olimpiát
HírekEgy új felmérés szerint a „Tokyo 2020” olimpia nagyvállalati szponzorainak kétharmada még nem döntött arról, támogatja-e a továbbiakban a 2021-re halasztott esemény lebonyolítását, olvasható az afp.com hírportálon.
A japán NHK televízió a közelmúltban 78 olimpiai és paralimpiai szponzort keresett meg és 57 szervezettől kapott választ. Összesítése szerint a szponzorok 65 százaléka még nem határozott arról, pénzügyi támogatását további egy évre meghosszabbítja-e.
Az NHK úgy látja, hogy néhány nagyvállalat aggódik. Attól tartanak, hogy az Olimpiai Játékokkal kapcsolatos reklámtevékenységüket korlátozhatják a koronavírus miatt elrendelt nézőszámcsökkentési intézkedések.
Tartanak attól is, hogy az egész Olimpia elmaradhat. Az esemény számos vezető tisztségviselője szögezte le, hogy a tokiói olimpiát vagy jövőre meg kell rendezni, vagy el kell felejteni. Sok megkeresett szponzor mondta azt is: azért nem döntöttek még a folytatásról, mert egyenlőre nem tárgyaltak a szervezőkkel. Érzékeltették: nyitottak lehetnek arra, hogy meggyőzzék őket.
A rendezvény vezérigazgatója, Toshiro Muto szerint a szervező bizottság azért nem tárgyalt még a szponzorokkal, mert Japánban röviddel az Olimpia halasztásáról szóló döntést követően a koronavírus miatt szükségállapotot hirdettek ki. Igyekezett azonban eloszlatni az esemény elmaradásával kapcsolatos kételyeket.
Nem hiszem, bárki biztosra tudná ígérni, hogy az olimpiát és a paralimpiat 2021-ben biztos megrendezik
ismerte el. De hangsúlyozta:
a szponzorok biztosak lehetnek abban, hogy a szervező bizottság elkötelezett és mindent megtesz annak érdekében, hogy az olimpiát valahogyan megtartsák.
A megkeresett szponzorok több, mint két harmada (68 százalék) nyilatkozott úgy, hogy a koronavírus rontott pénzügyi helyzetén, miközben a szervezőknek finanszírozniuk kell a Játékok eddig példátlan halasztását.
Toshiro Muto ezúttal sem vállalkozott arra, hogy számszerűsítse az Olimpia halasztása miatt jelentkező költségtöbbletet, a Nemzetközi Olimpiai Bizottság azonban 800 millió dollárt félretett erre a célra.
A legutóbbi költségvetés szerint az Olimpia 12,6 milliárd dollárba került volna, amelyet a szervező bizottság, a japán kormány és Tokió városa közösen visel.
A „Tokyo 2020” Játékok „arany” szponzorai között találhatóak japán nagyvállalatok, így a Canon, a NEC és az Asahi Breweries. Az autógyártó óriás Toyota világszintű olimpiai szponzor. A költségvetés legutolsó változata szerint a helyi szponzorálás értéke 3,3 milliárd dollárt képvisel, ami több, mint a tervezett 5,9 milliárd dolláros bevétel fele.
A halasztás óta a tisztségviselők folyamatosan hangsúlyozzák: a Játékokat „karcsúsítani” kell, költség-és szervezési igénye szempontjából egyaránt.
A Nemzetközi Olimpiai Bizottság elnöke, Thomas Bach egy közelmúltban adott interjúban azt mondta:
keresik annak lehetőségét, hogyan egyszerűsítsék a játékok szervezését, hogyan csökkentsék a játékok teljeskörűségét, hogyan takaríthatnak meg az elhalasztott játékok költségeiből.
Toshiro Muto ezzel kapcsolatban azt mondta: 200, az Olimpia egyszerűsítésére irányuló javaslat fekszik az asztalán. Részleteket azonban nem árult el.
A versenyek helyszíneinek 80 százalékát már biztosították a halasztott olimpia számára és tárgyalnak a többiről is.