A szponzorok kétharmada nem biztos, hogy támogatja a 2021-es olimpiát

Hírek2020. jún. 13.Növekedés.hu

Egy új felmérés szerint a „Tokyo 2020” olimpia nagyvállalati szponzorainak kétharmada még nem döntött arról, támogatja-e a továbbiakban a 2021-re halasztott esemény lebonyolítását, olvasható az afp.com hírportálon.

A japán NHK televízió a közelmúltban 78 olimpiai és paralimpiai szponzort keresett meg és 57 szervezettől kapott választ. Összesítése szerint a szponzorok 65 százaléka még nem határozott arról, pénzügyi támogatását további egy évre meghosszabbítja-e.

Az NHK úgy látja, hogy néhány nagyvállalat aggódik. Attól tartanak, hogy az Olimpiai Játékokkal kapcsolatos reklámtevékenységüket korlátozhatják a koronavírus miatt elrendelt nézőszámcsökkentési intézkedések.

Tartanak attól is, hogy az egész Olimpia elmaradhat. Az esemény számos vezető tisztségviselője szögezte le, hogy a tokiói olimpiát vagy jövőre meg kell rendezni, vagy el kell felejteni. Sok megkeresett szponzor mondta azt is: azért nem döntöttek még a folytatásról, mert egyenlőre nem tárgyaltak a szervezőkkel. Érzékeltették: nyitottak lehetnek arra, hogy meggyőzzék őket.

A rendezvény vezérigazgatója, Toshiro Muto szerint a szervező bizottság azért nem tárgyalt még a szponzorokkal, mert Japánban röviddel az Olimpia halasztásáról szóló döntést követően a koronavírus miatt szükségállapotot hirdettek ki. Igyekezett azonban eloszlatni az esemény elmaradásával kapcsolatos kételyeket.

Nem hiszem, bárki biztosra tudná ígérni, hogy az olimpiát és a paralimpiat 2021-ben biztos megrendezik

ismerte el. De hangsúlyozta:

szponzorok biztosak lehetnek abban, hogy a szervező bizottság elkötelezett és mindent megtesz annak érdekében, hogy az olimpiát valahogyan megtartsák.

A megkeresett szponzorok több, mint két harmada (68 százalék) nyilatkozott úgy, hogy a koronavírus rontott pénzügyi helyzetén, miközben a szervezőknek finanszírozniuk kell a Játékok eddig példátlan halasztását.

Toshiro Muto ezúttal sem vállalkozott arra, hogy számszerűsítse az Olimpia halasztása miatt jelentkező költségtöbbletet, a Nemzetközi Olimpiai Bizottság azonban 800 millió dollárt félretett erre a célra.

A legutóbbi költségvetés szerint az Olimpia 12,6 milliárd dollárba került volna, amelyet a szervező bizottság, a japán kormány és Tokió városa közösen visel.

A Tokyo 2020 Játékok „arany” szponzorai között találhatóak japán nagyvállalatok, így a Canon, a NEC és az Asahi Breweries. Az autógyártó óriás Toyota világszintű olimpiai szponzor. A költségvetés legutolsó változata szerint a helyi szponzorálás értéke 3,3 milliárd dollárt képvisel, ami több, mint a tervezett 5,9 milliárd dolláros bevétel fele.

A halasztás óta a tisztségviselők folyamatosan hangsúlyozzák: a Játékokat „karcsúsítani” kell, költség-és szervezési igénye szempontjából egyaránt.

A Nemzetközi Olimpiai Bizottság elnöke, Thomas Bach egy közelmúltban adott interjúban azt mondta:

keresik annak lehetőségét, hogyan egyszerűsítsék a játékok szervezését, hogyan csökkentsék a játékok teljeskörűségét, hogyan takaríthatnak meg az elhalasztott játékok költségeiből.

Toshiro Muto ezzel kapcsolatban azt mondta: 200, az Olimpia egyszerűsítésére irányuló javaslat fekszik az asztalán. Részleteket azonban nem árult el.

A versenyek helyszíneinek 80 százalékát már biztosították a halasztott olimpia számára és tárgyalnak a többiről is.