Átalakítaná dízel autóját? Lehet, hogy a költségeit majd a gyártók fizetik

Hírek2018. okt 3.Növekedés.hu

A német kormány az autógyártókkal fizettetné a dízelmotorok átalakítását. Az autógyártók nagyon visszafogottak. A nitrogén-oxidot és a dízelmotorok által kipufogott egyéb apró részecskéket hosszú ideje a légzőszervi betegségek és szív-problémák egyik kiváltó okának tekintik, amelyek évente több ezer idő előtti halálesethez vezetnek. A német Szövetségi Környezetvédelmi Ügynökség szerint a nitrogén-dioxid átlagos szintje 2017 folyamán mintegy 70 német nagyvárosban, közöttük Münchenben, Stuttgartban és Kölnben meghaladta az EU egészségügyi küszöbértékét.  A dízelmotorok azóta kerültek a középpontba, mióta a Volkswagen 2015-ben elismerte, hogy a szennyezőanyag-kibocsátás szintjét meghamisító szoftvert szerelt 11 millió járművébe. A világ minden részén eladott autók ennek köszönhetően sokkal több nitrogén-oxidot pufogtak ki, mint a jogszabályokban megengedett mérték.  A „dieselgate” eddig a Volkswagennek kártérítés, visszavásárlás, büntetések és jogi költségek formájában 27 milliárd eurójába került, és a csoport még mindig jogi eljárások alanya otthon és külföldön egyaránt. A Volkswagen az Egyesült Államokban nemcsak az átalakítás költségeit viseli, de igény esetén visszavásárolja az érintett autókat is. Az autógyártó 2016-ban egy 14,7 milliárd dollár értékű pert bukott egy olyan csoportos per során, ahol közel fél millió dízel-tulajdonosnak ajánlott kártérítést, visszavásárlást vagy a motorok ingyenes átalakítását (1 euró =323,78 Ft, 1 US dollár = 278,76 Ft). A Volkswagen a 2017-es esztendőben mindenesetre 11,4 milliárd eurós profitot könyvelt el.  Miután számos német nagyváros kilátásba helyezte, hogy kitiltja a légszennyező dízel autókat – Párizs már bejelentette, hogy 2024-től teljes tilalmat rendel el – Angela Merkel kormánya és az autógyártók egy olyan megoldást keresnek, amellyel e fontos iparág sérelme megelőzhető. Eddig azonban nem sikerült egyetértésre jutni arról, hogyan egyeztethető az emberi egészség és a környezet védelme azoknak az autósoknak az érdekével, akik járműve értékének nagy részét elveszíti.

„A környezet szempontjából a leggyorsabb és legjobb megoldás a régi autók újakra cserélése. Ezt kiegészítheti a régiek egy részének átalakítása, amely során azt szeretnénk, ha a tulajdonosnak semmit sem kellene fizetnie”
mondta Angela Merkel egy fórumon, amelyet az Augsburger Allgemeine Zeitung napilap szervezett. A számlát „teljes egészében” az autógyártóknak kell megfizetniük. Az autógyártó óriások a „dieselgate”-re a szoftverek frissítésével és új, tisztább modellek kínálatával válaszoltak, de a forgalomban lévő járművek költséges átalakítására – a Volkswagen amerikai lépéseit leszámítva - nem vállalkoztak. A Frankfurter Allgemeine Zeitung napilap szerint az autógyártók csupán azoknak a költségeknek egy részét hajlandók fedezni, amelyek az úgynevezett Euro-5 szabványtól elmaradó, 2009. szeptember 1.-től regisztrált járművek átalakítása során merülnek fel. Európa piacain a dízel-motoros járművek eladása az elmúlt hónapok során megállapodott. Részesedésük most 36 százalék körül van, amely jóval alacsonyabb, mint a három éve mért 50 százalék. „Az értékesítés valószínűleg itt tetőzik” állítja a Deloitte nemzetközi tanácsadó cég autóipari elemzője, Guillaume Crunelle. Ferdinand Dudenhoeffer, a németországi központú Autóipari Kutató Központ igazgatója szerint amennyiben a dízelre adott adókedvezmények eltűnnek, „nagyon nehéz lesz eladni az ilyen motorral felszerelt járműveket”, nem is beszélve a legújabb környezet-védelmi rendelkezések kapcsán szükségessé váló, további költségekről.  A Deloitte arra számít, hogy 2023-ra az elektromos hajtású autók olcsóbbak lesznek, mint üzemanyag-zabáló társaik. 

SIKERSZTORIK
Mit tennének a milliárdosok, ha mindenüket elvesztenék?
Bill Gates és Warren Buffett, akik egyébként hosszú ideje jó barátok, megosztották gondolataikat arról, mit tennének, ha mindenüket elvesztenék és a nulláról kellene felépíteniük az életüket.
Siker2018. ápr 28.
Vagyonokat keresnek a topmenedzserek, de milyen áron?
Ez a munka hatalmas nyomással jár – ezt pedig a magánéletüket viseli meg.
Siker2018. dec 6.
Hogyan szerezte mesés vagyonát a Rockefeller család?
Mohó, pénzéhes kapitalista vagy egy üzleti zseni, aki a semmiből építette fel magát? Rockefeller nem volt jó képességű gyerek mégis a világ leggazdagabb embere lett – miközben egy valamire mindig kínosan ügyelt.
Siker2018. júl 29.
5 kifejezés, amelyet a sikeres emberek soha nem használnak
Nem figyelünk eléggé a beszélgető partnerünkre.
Siker2018. nov 30.
40 éves nőként hozott létre dollármilliárdos vállalkozást
Therese Tucker feláldozta nyugdíjkori megtakarításait, hitelkártyái teljes keretét és felvett lakására egy második jelzáloghitelt is. Súlyos kockázatot vállalt, de bejött.
Siker2019. jan 11.
Egy fiatal srác 100 millió fontos sportruházati márkát rakott össze Nagy-Britanniában
Nehéz elképzelni, hogy az alapításkor 19 éves Ben Francis-nak honnan volt ideje és energiája létrehozni és vezetni a Gymshark-ot.
Siker2018. okt 18.