Hatalmas Alstom-Bombardier ügylet a láthatáron - Felveszik a versenyt a kínai cégekkel

Hírek2020. feb 18.Növekedés.hu

A francia Alstom tárgyalásokat folytat a kanadai Bombardier vasúti járműgyártó üzletágának kivásárlásáról.

Az akár 7 milliárd dolláros (mintegy 2 160 milliárd forint értékű) üzlet a legújabb kísérlet arra, hogy a nyugati vasúti járműgyártók közösen lépjenek fel a kínai versennyel szemben - számol be a Reuters.

Az Alstom, a francia nagyvárosok, így a Párizs és Nizza közötti szupergyors TGV vonatok gyártója, illetve számos riválisa dolgozik azon, hogy versenyképes szervezetet építsen fel a világ legnagyobb vasúti gépgyártójával, a kínai CRRC Corp-pal szembeni helytállás érdekében.

Az európai hatóságok tavaly megakadályozták, hogy a francia nagyvállalat összeolvadjon a német Siemens-szel. Nem jött össze a Siemens és az adósságoktól szorongatott Bombardier között 2017-ben kezdeményezett vasúti együttműködés sem.

Az Alstom megerősíti, hogy tárgyalásban áll a Bombardier-vel a Bombardier Transportation üzletág esetleges kivásárlása ügyében. Végső döntés még nem született
adta hírül az Alstom közleménye.

Egy, az ügyhöz közel álló személy a Reuters hírügynökségnek azt mondta: egy, a tőke és az adósság együttes összegének megfelelő, 7 milliárd dolláros vállalati értéknek megfelelő szinten a megállapodás kézzel fogható közelségben van.

Az Alstom részvényeinek árfolyama a hír megjelenését követően 3.9 százalékkal emelkedett.

A vasúti járműgyártók azért akarnak összeolvadni, hogy az üzemméret növelésével csökkenthessék költségeiket és javíthassák a tevékenységen elért szűkös nyereséget.

A Bombardier Transportation központja Berlinben található. Világszerte számos gyára működik, így a közép-angliai Derby-ben, a németországi Mannheim-ben és a franciaországi Crespin-ben, közel az Alstom telephelyéhez.

Az Alstom akciója valószínűleg versenyhatósági vizsgálat indításával jár. Az illetékes európai intézmények a korábbiakban azzal érveltek, hogy az Alstom-Siemens ügylet sértené a versenyt és magasabb fogyasztói árakhoz vezetne.

Egyes elemzők szerint jelen esetben csekélyebb ellenállás várható, mivel az Alstom és a Bombardier együttes piaci részesedése a nagysebességű vasúti járművek és a biztosító berendezések piacán alacsony.

Egy bennfentes vélemény szerint a francia kormány, amely a Siemens-ügylet meghiúsításakor bírálta az EU vétóját, támogatólag figyeli az ügylet előkészületeit és kisebb EU-ellenállásra számít.

A Bombardier-vel történő esetleges megegyezés becslések szerint összesen mintegy 17 milliárd dollár bevétellel rendelkező vállalatot eredményezne. A Deutsche Bank számításai szerint az Alstom egy részvényre jutó eredménye körülbelül 17 százalékkal növekedne.

A tranzakció megvalósulása javítana a Bombardier pénzügyi helyzetén is. A vállalat 2015-ben, amikor egy új repülőgépet dobott a piacra, komoly pénzügyi feszültségekkel nézett szembe és azt fontolgatta, hogy túlad néhány vagyonelemén. Komoly gondot jelent számára azoknak a szerződéses költségeknek a kezelése, amelyeket közel 36 milliárd dolláros teljesítési lemaradása miatt kell viselnie. Eleget kell tennie a 9,7 milliárd dolláros kötvényprogramjával kapcsolatos kötelezettségeknek is. Részben ezzel függ össze, hogy a közelmúltban Quebec önkormányzatának és az Airbus-nak eladta az A220 polgári repülőgép-gyártó programban birtokolt részesedését.

Ha megszületik valamilyen megállapodás, annak vesztese a Siemens lesz, amely éveken át folytatott előkészítő megállapodásokat a Bombardier-vel és az Alstom-mal egy közös vasúti járműgyártó-vállalkozás létrehozásáról.  

Egy, a Siemens-hez közelálló forrás szerint nincs jele annak, hogy a német vállalat bármiféle ellenajánlat összeállítását tervezi, mivel a korábbi kísérletek során volt alkalma megismerni az EU hatóságainak szigorú álláspontját.