Hogyan értékelhető a keleti nyitás eddigi eredménye? - Növekedés.hu podcast
HírekMagyarország is versenyben áll a régiós országok között a kínai Új Selyemút kereskedelmi lehetőségeiért, Olaszország a második világháború óta nem kapott ilyen nagy lehetőséget a gazdasági fejlesztésre - e két téma volt a Trend FM és Növekedés.hu közös műsorában, amelyet podcaston is meghallgathat.
A műsor első blokkjában megnéztük a keleti nyitás eddigi mérlegét a legújabb fejlesztések nyomán.
A kínai Új Selyemút fejlesztésében a közép-kelet-európai országoknak is fontos szerep juthat, ebben Lengyelország tart a legelőrébb. Magyarország a Pireusz kikötőjéből érkező, távol-kelti kereskedelmi forgalomra csatlakozhat rá a Budapest-Belgrád vasútvonal, és a Budapest körüli vasútvonal fejlesztésével.
Emellett nemrég megnyílt a közvetlen Légi Selyemút Budapest és Csengcsou között, amely harmadával emelheti a Budapest Air Cargo forgalmát.A Kína és Európa között zajló külkereskedelem 15 százaléka már hazánkon keresztül bonyolódik, de a Kína felé irányuló exportban a szlovákok nálunk jobban állnak.
A műsor második blokkja az Európai Unió Helyreállítási Alapjának legnagyobb nyertese, Olaszország növekedési lehetőségeiről szólt. Az euróövezet átlagos reál GDP-jét az ország sokévi stagnálás már nem éri el, egyre közelítve a spanyol szinthez.
Az ország leggazdagabb északi és legszegényebb déli tartományai között még mindig háromszoros a különbség, az állami eladósodottság szintje pedig soha nem volt ilyen magas.
Most egy történelmi lehetőséget kihasználva, az uniós támogatásokra épülő, 222 milliárd euró értékű új fejlesztési programmal próbál tartós növekedést elérni a Mario Draghi vezette koalíciós kormány - mondta el a Trend FM műsorában Szabó Anna, a növekedés.hu vezető szerkesztője.
A műsort itt tudja meghallgatni.