Már most látszik, hogy az infláció megváltoztatja a vásárlási szokásokat
ElemzésekA kiskereskedők szerint az infláció megváltoztja a vásárlók szokásait. Egyesek a hitelkártya-kiadások növekedését észlelték. Mások azt látják, hogy a vásárlók az olcsóbb árukat veszik, lemondanak a minőségibb termékekről, és kevesebb borravalót is adnak.
Az infláció utolérte a fogyasztókat, ennek hatását pedig már a kiskereskedők is érzik. A fogyasztók célja egyre inkább a pénzmegtakarítás. A kiskereskedők kiemeltek néhány fontosabb változást, az Insider pedig pontokba szedte őket.
1. Olcsóbb termékek preferálása
A világ egyik legnagyobb kiskereskedelmi cége, a Walmart szerint egyre többen választják az olcsóbb termékeket. A Walmart US vezérigazgatója a vállalat első negyedéves eredményei alapján az olyan kategóriáknál látja elsősorban a váltást, mint az ínyencségek, húsok, szalonna, tejtermékek.
2. Több hitelkártyás költés
Gazdasági visszaesés idején a hitelkártya-tartozások, fizetési késedelmek vagy a fizetés hiánya egyre jellemzőbbé válik
– mondta a Columbia Business School egyik munkatársa.
A szakember szerint egyre gyakoribb, amikor az emberek csak azt fizetik egy idő után, ami belefér a keretbe, és az is előfordulhat, hogy egyáltalán nem fizetnek ki bizonyos tételeket, mivel a többi költség továbbra is túl magas.
A Macy's amerikai áruházlánc már látja is ezt a gyakorlatban: megnövekedett hitelegyenlegeket és a fizetési késedelmek „korai jeleit” figyelték meg a hitelkártyás ügyfelek körében.
Főként az alacsonyabb jövedelműek és a fiatalabb vásárlók folyamodnak hitelkártyákhoz – ezekben a csoportokban a hitelkártya-egyenleg 25, illetve 30 százalékkal nőtt az elmúlt negyedévben.
3. Kevesebb luxustermék
Míg a gazdagabb vásárlók jellemzően el tudják magukat szigetelni a gazdasági lassulástól, a közepes és alacsonyabb jövedelműek már kevésbé – utóbbi két csoport körében az első, amin spórolni kezdenek, azok azok a termékek, amelyek luxusnak számítanak.
A Nordstrom amerikai luxus áruházlánc elnöke, Pete Nordstrom elmondta, hogy
bár a felső kategóriás luxus divíziójuk „strapabíró”, az alacsonyabb árú dizájnertermékek értékesítésénél már a költekezés lassulását észleli a cég.
Az amerikai Best Buy-nál az infláció „páratlan értékesítési környezetet" okoz, kevesebben vásárolnak elektronikai cikkeket, és hasonló a helyzet az amerikaiak egyik kedvenc üzletláncánál is, a Targetnél: lassult a kereslet a drága termékek, különösen az elektronikai cikkek iránt.
4. Kevesebb a borravaló
Bár az éttermekben a borravalóadási szokások egyelőre többnyire változatlanok, az elviteles rendelések fizetésénél és a kávézókban is egyre inkább az a jellemző, hogy elmarad a jatt.
Több kávézó tulajdonosa is arról számolt be, hogy
mióta minden drágább lett, a borravalók visszaesését tapasztalják.