Megosztó marketinghúzások, amelyek mégis sikeresek lettek
HírekNike, Burger King, Gilette, Airbnb: néha a legnagyobbak is darázsfészekbe nyúlnak annak érdekébe, hogy fontos társadalmi jelenségekre is felhívják a figyelmet.
Nike: „Believe in Something.”
A Nike reklámtörténetének talán az eddigi legmerészebb húzása az volt, amikor a politikailag megosztó Colin Kaepernick amerikai focista szereplésével indított kampányt. Kaepernick 2016-ban azzal vált ismertté, hogy rasszizmus elleni tüntetés-sorozatot robbantott ki, tiltakozásként előbb ülve, majd térdre ereszkedve hallgatta végig a himnuszt az egyik meccs előtt. Ezután szinte borítékolható volt a botrány kitörése: az NFL betiltotta az ilyen jellegű tiltakozásokat, a sportoló pályafutása pedig zátonyra futott, ezek után sehol sem akarták leigazolni.
Mindezek ellenére a Nike őt kérte fel új kampányarcának, ráadásul egy elég provokatív szlogennel: „Believe in something. Even if it means sacrificing everything.”, vagyis „Higyj valamiben. Még akkor is, ha ezzel mindent feláldozol.” A megosztó marketinghúzás – annak ellenére, hogy volt, aki élő adásban égette el Nike cipőjét, mások bojkottra szólítottak fel – bejött. A Nike eladásai 31 százalékkal növekedtek a Colin Kaepernick reklám bemutatása után.
Burger King: „Whopper Neutrality.”
Ki gondolta volna, hogy az amerikai Burger King olyan összetett problémára hívja fel a figyelmet, mint a netsemlegesség? A netsemlegesség az az elv, miszerint a kormányok utasítására az internetszolgáltatók az interneten található összes adatot azonos módon és egyező feltételekkel kell, hogy kezeljék, tehát tilos például direkt lelassítani más weboldalakat, vagy online szolgáltatásokat.
Az Egyesült Államokban veszélybe került a szabad internet, erre reagált egy 2018-as videóban a gyorsétterem, amiben bemutatják, hogy miről is szól a netsemlegesség. A videóban a megszokottnál sokkal többet kell várni a vendégeknek a rendelésükre, ha pedig szeretnék hamarabb megkapni, akkor pluszban fizetniük kell érte. A videó ma már több mint 4 millió megtekintésnél jár.
Gilette: „We Believe: The Best Men Can Be.”
Rengeteg férfi háborodott fel a Gilette „We Believe: The Best Men Can Be” reklámján, amely a zaklatásokat, a nők elleni erőszakot és a káros sztereotípiákat helyezi középpontba. A videót már több mint 30 millióan látták, és több mint 400 ezer komment is született alatta. A felháborodást jól mutatja a dislike-ok száma, ami jelenleg 1,5 milliónál jár.
A kisfilmhez harminc évvel ezelőtt megalkotott szlogenjüket, a „the best a man can get”, azaz a legjobb, amit egy férfi kaphat mondatot helyezték más megvilágításba. A videó egy erős kérdéssel indít: Megfélemlítés, metoo-mozgalom, szexuális zaklatás, férfiasság. Tényleg ez a legjobb, amit egy férfi kaphat? Ezután pedig a leggyakoribb problémákat idézik meg: többek közt az anyukája vállán síró gyermeket, a fütyülő, nőket fogdosó, a zaklatást viccesnek találó embereket, illetve egy nőt elnémító, megérintő férfi főnököt. A kisfilmben elmondják azt is, hogy hisznek abban, hogy a férfiak képesek kihozni magukból a legjobbat, és egymást is felelősségre kellene vonniuk a helytelen viselkedés miatt.
Airbnb: #WeAccept.
A szíriai menekültválság hatására az Airbnb egy olyan kampányt fogalmazott meg, amely az elfogadást állítja középpontba. Az Airbnb reklámjának üzenete: mindegy, hogy ki vagy, honnan jössz, kit szeretsz, összetartozunk. A világ sokkal szebb, ha elfogadjuk egymást.
Az Airbnb a jó ügy érdekében átmeneti szállásokat biztosít világszerte 100.000 menekültnek és természeti katasztrófa által sújtott embereknek.