Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Mi zajlik most a Balti-tengeren, mitől tartanak Oroszország szomszédai?

Hírek4 órájaSz.A.

A NATO haditengerészeti drónokat, tengeralattjárókat, hajókat és repülőgépeket vet be, hogy segítsenek felderíteni és megakadályozni a Balti-tenger kritikus infrastruktúrája elleni szabotázskísérleteket, miután az elmúlt hónapokban több távvezeték és adatkábel is megsérült.

Mark Rutte, a Nato főtitkára bejelentette egy, a Balti-tenger kritikus infrastuktúráját védő új missziót, miután Finnország a múlt hónapban lefoglalt egy, az orosz árnyékolajtanker-flottához tartozó hajót, amely a gyanú szerint megrongálta a tenger alatti villamosenergia-kábeleket - írja a Financial Times.
 
„A tenger alatti kritikus infrastruktúra védelméről van szó” - mondta Rutte, miután Helsinkiben találkozott a balti-tengeri régió tisztviselőivel. Mint elmondta, a kibertámadások, a szabotázsrakciók és az energetikai zsarolás után a tenger alatti kritikus infrastruktúra védelme áll a NATO fókuszában.
Az elmúlt 15 hónapban ugyanis három hajó rongált meg víz alatti kábeleket és csővezetékeket a Balti-tengeren, mindhárom úgy, hogy a horgonyát a tengerfenéken.
A három balti állam mindegyikében már többnemzetiségű csapatcsoportok állomásoznak, amelyeket most a NATO megerősít, emellett légi rendfenntartó missziót is biztosít a régió felett.
 
Elina Valtonen, Finnország külügyminisztere a Financial Timesnak adott interjújában nemrég azt mondta, hogy „közel nulla” az esélye annak, hogy mindhárom hajó véletlenül kárt tesz a víz alatti infrastruktúrában.
 
Hírszerzési szakértők szerint a Balti-tengeren és Dánia közelében több orosz árnyékflotta-hajót is megfigyeltek, amelyek furcsán viselkedtek. A hajók többször keresztezték a csővezetékeket, és többször úgy tűnt, hogy meghibásodtak, ami baleset, további szabotázs vagy környezeti katasztrófa miatti aggodalmat váltott ki.
 
Rutte és más vezetők üdvözölték Finnország válaszlépéseit a legutóbbi szabotázsgyanús cselekményre, miután a múlt hónapban helikopterrel felszállt az Eagle S nevű, Cook-szigeteken bejegyzett tartályhajóra, amely akkoriban Oroszországból Egyiptomba szállított olajat, és lefoglalta azt.
 
A balti-tengeri államok jogi szakértőiből álló csoportot hoztak létre, hogy megvizsgálják, a nemzetközi tengerjog alapján hogyan lehetne korlátozni az orosz árnyékflottához tartozó hajók hajózási szabadságát - közölte Alexander Stubb finn elnök a NATO helsinki találkozóján.
 
A balti-tengeri országok nemcsak az ilyen hajókról kiinduló szabotázs, hanem az árnyékflotta számos hajójának leromlott állapota miatt bekövetkező környezeti katasztrófa lehetőségére is felhívták a figyelmet. A finn hatóságok tucatnyi hibát találtak az Eagle S hajón, amelyet az ország lefoglalt.
 
A finn külügyminisztérium szerint „nehéz teljesen elzárni az árnyékflottát a Balti-tengerről”, mivel a Nato tagjait a nemzetközi tengerjog korlátozza. Hozzátette azonban, hogy vannak lehetőségek „a területi integritás vagy a szuverenitás védelmére”.
Rutte nem volt hajlandó részleteket mondani arról, hogy hány hajót, repülőgépet, tengeralattjárót és drónt használnának, mondván, hogy ez idővel változhat. Svédország a hétvégén közölte, hogy legfeljebb három hadihajót biztosítana - írja a lap.
Mint arról korábban beszámoltunk, a Balti-tengeren keresztül, egy nagyjából 370 000 négyzetkilométeres területen, számos csővezeték és távközlési kábel is fut. Ekkora térséget pedig nehéz folyamatosan megvédeni, ellenőrzés alatt tartani.
Azzal, hogy Finnország és Svédország is NATO-tag lett, a Balti-tenger kis túlzással egyfajta „NATO-tóvá” vált. A tengerhez Oroszországnak csak két ponton van hozzáférése:

a Finn-öböl keleti csücskében Szentpétervár környékén és a kalinyingrádi térségben.E kettő között – mint ahogy az egész balti térségben – kifejezetten aktív hajóforgalom zajlik.

Itt a legnagyobb probléma az úgynevezett orosz árnyékflottával van, amely olyan másod-, harmad-, vagy negyedkézből vett vízi járművekből áll, amelyek sokszor finoman szólva is kritikán aluli műszaki állapotban vannak. Ezeket a csempészforgalmat bonyolító hajókat pedig az oroszok eszközként használják a hibrid háborújukban.