Naponta 27 ezer fát engedünk le a WC-ken – De akkor mi a megoldás?
HírekFejlődik a világ, egyre több toalett papírt használunk. Gondolta volna, hogy naponta 27 ezer fát engedünk le a wc-ken?
A Transparency Market egyik jelentése szerint a toalett papír világpiaca gyors ütemben növekszik; egy általános „nyugatosodás” figyelhető meg kultúrájának alakulásában. „Ahogyan a fejlődő országok fokozatosan átveszik a forgalom zömét, a multinacionális gyártók a helyi szereplők növekvő versenyével szembesülnek” olvasható a dw.com hírportálon.
Az ágazat bevételei 2019-ben várhatóan elérik a 4,494 milliárd forintot.
A német statisztikai portál, a Statista szerint a piac valószínűleg évi 1 százalékkal növekszik és a forgalom legnagyobb hányada Kínában zajlik.
Egy makacs probléma
Jelenleg hozzávetőleg naponta 27 ezer fát engedünk le a toaletten. Egy, a Nemzeti Erőforrások Védelmi Tanácsa (NRDC) által kiadott ez évi jelentés szerint, amely a „The Issue With Tissue” (A törlő problémája) címet kapta, az NRDC számos nagyobb toalett papírt gyártó céget kénytelen volt fenntarthatósági figyelmeztetésben részesíteni.
A legjobb minőségű toalett papírok forrását az olyan puhafák képezik, mint az erdei és a lucfenyő. A legnagyobb gyártók, a Procter & Gamble (Charmin), a Kimberly Clark (Cottonelle, Scott), és a Georgia-Pacific (Quilted Northern, Angel Soft) alapvetően, néha kizárólag, frissen kivágott fákból dolgoznak.
E fák egy része Kanada északi erdeiből érkezik, ahol az idős fák kivágása lehetetlenné teszi az erdők regenerálódását. Ez súlyos környezeti probléma, hiszen a Better Planet szerint egyetlen fából alig 810 papírhenger készíthető.
A fa feldolgozásához jelentős mennyiségű vízre és energiára is szükség van, valamint meglepően sok vegyszerre annak érdekében, hogy a papír erős és lágy lehessen.
Vicces srácok
Az új generációs toalett papír vállalkozások egyike a „Who Gives a Crap” („Aki nem tesz rá”). Az Ausztráliában, 2012-ben alapított cég honlapja leszögezi: „Egy fa célja nem lehet csak annyi, hogy kitöröljük vele a fenekünket! Annyi minden mást is ígérnek számunkra!”.
A „Who Gives a Crap” egy minősített vállalkozás, vagyis teljesítenie kell a környezeti fenntarthatóság, az alkalmazottakkal szembeni tisztességes bánásmód és az áttekinthetőség követelményeit.
A cég mindenkori nyeresége felét – eddig körülbelül 493 millió forintot különböző szervezeteknek adományozta. Toalett papírjainak ára 5-10 százalékkal drágább a többi papírhoz képest. Újrahasznosított, 48 hengerből álló termékei 13 900 forintba, bambusznád alapanyag esetén mintegy 15 100 forintba kerülnek. Az Amazon legkapósabb toalett papírját, a saját márkás Presto-t, hasonló mennyiségben körülbelül 13 045 forintért adják.
„Akkor indítottuk el a „Who Gives A Crap” vállalkozást, amikor megtudtuk, hogy világszerte 2,3 milliárd embernek nincs toalettje” mondta a cég szóvivője, és hozzátette: ez a Föld népességének körülbelül 40 százaléka. Ennek következtében, illetve a tisztított víz és a szennyvízcsatorna hiánya miatt hasmenéses betegségekben minden évben körülbelül 289 ezer, öt év alatti gyermek hal meg.
Közösségi finanszírozás
A céget megalapító három fiatal 2012-ben egy közösségi finanszírozást kezdeményező kampányt indított az IndieGoGo-n.
Azzal számolnak, hogy a befolyó összegből 50 000 fát, 98 millió liter vizet és közel 6 ezer tonna üvegházhatású gáz kibocsátását tudják megmenteni, illetve megtakarítani.
Egy másik élen járó vállalkozás a „Tushy”, amely 2018-ban kezdett bambusznádból készített toalett papír értékesítésébe. A „Seventh Generation” az 1990-es évek kezdetétől kizárólag újrahasznosított alapanyagból gyárt toalett papírt és már fel tud mutatni bizonyos sikereket is.