Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Olyat lépett a H&M, amit egyik fast fashion cég sem vállalt be

Hírek2020. okt. 20.Növekedés.hu

Rendhagyó módon vette fel a harcot a H&M a globális ruhahulladék növekedésével: a régi ruhákat újakká alakítják – mindössze pár órán belül. A lehetőség egyelőre csak a stockholmi üzletükben él. A program annak hatására jött létre, hogy egyre növekszik a globális ruházati hulladék mennyisége, a fast fashion márkáknak pedig megkerülhetetlen szerepük van ebben.

A svédországi székhellyel rendelkező kiskereskedő a megunt ruhákat új viseletté változtatja, és ehhez elég csupán öt óra. A program keretén belül az ügyfél behozza a megunt ruháját, azt megtisztítják majd egy Looop nevű gépbe teszik. A gép szétszedi, szálakra aprítja, amelyeket aztán az új ruha létrehozásakor használnak fel.

Egyelőre három tétel közül lehet választani: vagy egy pulóvert, vagy egy babatakarót vagy egy sálat készítenek a megunt ruhából, 11–16 dolláros (körülbelül 3-5 ezer forintos) díj ellenében.

A vállalat szerint az újrahasznosítási folyamat során egyszerre több ruhadarabot tudnak kezelni, nem használnak vizet vagy vegyszereket, bár időnként szükség lehet "fenntartható forrásból származó" nyersanyagok hozzáadására, de remélik, hogy ezt a lehető legkisebb mennyiségre sikerül csökkenteni.

A H&M a CNN Business-nek azt mondta, a kínálat bővítésére törekednek, és arra, hogy minél jobban megismerjék a Looop gépet. A program jelenleg csak Svédországban érhető el, ahol a H&M székhelye van. Azt egyelőre nem árulták el, hogy milyen jövőbeni terveik vannak a Looop bővítésével kapcsolatban.

Míg a Looop rendszer segít felhívni a figyelmet az újrahasznosítás fontosságára, egyelőre nem egyértelmű, hogy tud-e bármiféle hatást gyakorolni az évente keletkező ruhahulladék mennyiségére. Az Amerikai Környezetvédelmi Hivatal szerint 2017-ben 16,9 millió tonna textilhulladék keletkezett az Egyesült Államokban. Az újrahasznosítási arány mindössze 15,2 százalék volt, ami 2,6 millió tonnát jelent. A szakértők szerint a fast fashion márkáknak nagy szerepe volt ebben, mivel a ruhák nagy része nem megfelelően van elkészítve vagy szintetikus anyagokból készülnek, amelyeket egyszerűen nem lehet újrahasznosítani.

A H&M és más fast fashion cégek, például a Zara, igyekeznek lépéseket tenni a textilhulladék visszaszorítása érdekében.

2013-ban a H&M globális ruhagyűjtési programot indított minden üzletében, továbbá azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ig az összes üzletében eladott ruha újrahasznosított vagy fenntartható módon beszerzett anyagokból készüljön. Ez az arány jelenleg 57 százalék a vállalat szerint.

Hasonlóképpen, az ügyfelek több mint 1300 Zara-üzletben adhatják le a használt ruháikat, cipőiket és kiegészítőiket. Tavaly a Zara bejelentette, hogy a vállalat által használt pamut, len és poliészter teljes egészében organikus, fenntartható forrásból származó vagy újrahasznosított lesz 2025-ig.