Súlyos sebet ejt az egész világgazdaságon a Vörös-tengernél dúló háború
HírekEgy tengeri válság van kibontakozóban, több mint ezer mérföldre Gázától. December 15-e óta a világ öt legnagyobb konténerszállító vállalata közül négy, a CMA CGM, a Hapag-Lloyd, a Maersk és az MSC szünetelteti, vagy teljes egészében felfüggesztette a szolgáltatásait a Vörös-tengeren.
Ez a négy vállalat együttesen a globális konténerkereskedelem 53 százalékát adja, számol be az Economist tudósítása. A kisebb konténer-üzemeltetők, valamint a száraz ömlesztettáru-szállítók és az olajszállító tartályhajók is követhetik példájukat.
A hajóforgalom megbénulása és a legénység életét veszélyeztető események miatt a legnagyobb hajózási cégek egyik irányban sem fognak a Szuezi-csatornában közlekedni. Néhány hajót a Jóreménység fokra irányítottak át, amíg a Vörös-tenger átjárója biztonságosabbá nem válik.
Az Arab-félsziget és Afrika között található, keskeny Bab al-Mandab szoros, ami a becslések szerint a globális kereskedelem 12 százalékáért, míg a globális konténerforgalom 30 százalékáért felel.
A Szuezi-csatornán is áthaladó útvonalat az iráni támogatású, felfegyverzett húszi fegyveresek támadásai fenyegetik. A világ egyik legnagyobb kereskedelmi csomópontjának megbénulása, Amerikát és a szövetségeseit a közel-keleti haditengerészeti akcióik fokozására buzdítja.
A Panama-csatorna és a Malakka-szoros mellett a Szuezi-csatorna a világkereskedelem egyik legfontosabb központja.
Az elmúlt időben jelentős akadályok kerültek a hajóforgalom elé, amit főként a gázai palesztinokat támogató húszi csoport támadásai okoztak. A sztrájkok hetek óta tartanak, azonban december 15-én a húszi fegyveresek először egy hajó megtámadásával fenyegetőztek, majd egy másik hajóra drónnal csaptak le. A csoport két ballisztikus rakétát indított az MSC Palatium III-ra, amelyből az egyik eltalálta a hajót.
A húszi csoport nemcsak az Izrael felé tartó, vagy az izraeli tulajdonban álló hajókat támadják meg, hanem a világ minden tájáról származó hajójára fenyegetést jelentenek. A csoport például egy hongkongi zászló alatt közlekedő hajót is megtámadott.
December 16-án egy amerikai haditengerészeti hajó, az USS Carney, 14 drónt lőtt le a Vörös-tenger felett, míg egy brit hajó, a HMS Diamond, egy másik drónt semlegesített meg.
A világgazdaság számára a szuezi útvonal hosszabb ideig tartó lezárása megnövelné a kereskedelem költségeit. A hajózás átirányítása Afrika felé több időbe kerülne, és a biztosítási díjak is jelentősen megemelkednének.
A Vörös-tenger biztonsági válsága, a gazdasági költségek drámai emelkedésével fenyeget, hiszen az Arab-tengeren keresztül halad át a világ tengeri olajellátásának egyharmada.
A Biden-kormány a vörös-tengeri munkacsoport bővítésére összpontosít, emellett folyamatosan diplomáciai és gazdasági nyomást gyakorol Iránra.
Eközben többszörösére dárgultak a biztosítási díjak a társágben közlekedő hajókra, sőt, több biztosítótársaság nem is vállalja a kockázatot.
Az amerikai haditengerészet által vezetett munkacsoport már a jemeni partoknál tevékenykedik a károk megfékezése érdekében. Az elmúlt hetekben az amerikai, brit és francia hadihajók sikeresen állítottak meg húszi drónokat és rakétákat.
Lloyd Austin, Amerika védelmi minisztere, december 18-án bejelentette, hogy tíz ország részvételével a vörös-tengeri hajózás védelmére megalakítanak egy haditengerészeti missziót.