Több tízezer ruhabolt szűnhet meg Németországban
HírekFelgyorsíthatja a hagyományos ruházati szaküzletek hanyatlását a koronvírus-járvány Németországban. Az emberek a lazítások ellenére kerülik a boltokat. A szakmában tömeges üzletbezárásoktól tartanak.
Noha a koronavírus-járvány mérséklődésével párhuzamosan már kinyitottak a bevásárlóközpontok és a divatszaküzletek, a németek mégsem kezdtek shoppingolásba, legtöbbjüket elriasztják a vásárláshoz kötött szigorú szabályok.
A boltokban ugyanis egyszerre csak meghatározott számú vevő tartózkodhat, így elkerülhetetlen az akár órákig tartó sorban állás. Ráadásul kötelező a maszk viselése, ami kényelmetlenné teszi a ruhapróbát. A vevők többsége célirányosan igyekszik letudni a vásárlást, hogy minél előbb „kiszabaduljanak” az üzletből.
A német ruházati boltok már korábban megkezdődött mélyrepülésére katalizátorként hat a járvány, és bár az online áruházak forgalma is csökken, egyre több vevő érez rá az internetes vásárlás nyújtotta kényelemre.
A járvány révén keletkezett gazdasági válság hatására eleve történelmi mélypontra zuhanó vásárlási kedvet tovább csökkenti a távmunka - home office - térnyerése és a közösségi, szabadidős, kulturális programok elmaradása, hiszen nincs miért „kiöltözni”, így egy sor ruhafajta beszerzése teljesen feleslegessé vált.
Piackutatások azt is kimutatták, hogy nagyjából minden második német szeretne többet takarékoskodni, és kevesebb pénzt szán a divat követésére. A helyzetet tovább rontja, hogy a kereskedők a járvány miatti ideiglenes leállással közel 2 hónapot elveszítettek az évből. Mindennek hatására
a ruházati ágazat forgalma 30-60 százalékkel is elmaradhat a tavalyitól.
Egy korábban készített előrejelzés szerint 2030-ig 64 000 ruhaüzlet zárhat be Németországban. A német sajtóban idézett elemzők szerint azonban előfordulhat, hogy a jóslat a járvány miatt már az idén beteljesedik, és a legrosszabb esetben akár 200 000 boltban húzhatják le a rolót véglegesen az év végéig.
Szakértők szerint a szeptember lesz a döntő hónap, akkor már ki kell fizetni a felhalmozódott bérletidíj-hátralékot, és elő kell készíteni az őszi kollekciókat. Így ha a nyár végére sem tér vissza a vásárlók nagyja, katasztrófa történhet a szektorban.
A kényszerszünet és az újraindulás első időszakának gyenge forgalma miatt a tavaszi kollekciók darabjai most „hegyekben” állnak a boltokban, a raktárakban és konténerekben a tengeri kikötők rakpartjain.
Bár a vevők becsalogatásának eszköze lehet a leárazás, a nagyszabású akciók eddig elmaradtak.
A kereskedők attól tartanak, hogy lefelé tartó verseny indul, folyton egymás alá kellene licitálniuk, ami végül mindenkinek csak ártana.
A ruhaipari cégek tagadják, hogy a felhalmozódott, eladatlan termékeket elégetik, mind azt mondják, hogy tanultak a H&M 3 évvel ez előtti botrányából, amely abból kerekedett, hogy a cég eltüzelt 10 ezer tonna hibás ruhát.
Így az ágazati szereplők túlélési stratégiája egyelőre csak a raktározás, a csekély árengedmény és a kivárás, a reménykedés jobb idők eljövetelében.