Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Vészesen gyarapodnak a visszaélések

Hírek2023. márc. 27.Növekedés.hu

Az emberek saját megítélésük szerint tisztában vannak a visszaélések módszereivel, tartanak is attól, hogy csalás áldozataivá válnak, mégsem védekeznek tudatosan. Ezt a Magyar Nemzeti Bank Pénzforgalmi adatközlése is igazolja, a visszaélések száma sosem látott méreteket öltött.

Majdnem minden válaszadó hallott már valamilyen banki visszaélési formáról és 81 százalék tart is attól, hogy kiberbűnözés áldozatává válik – derült ki az OTP Bank megbízásából készült reprezentatív kutatásból[1]. Bár a megkérdezettek több, mint 80 százaléka gondolja, hogy ki tudja szűrni a gyanús tartalmakat, a Magyar Nemzeti Bank adatai erre rácáfolnak[2].

2022-ben közel 6000 sikeres visszaélés történt az elektronikus pénzforgalomban, több, mint 9 milliárd forint értékben. Ez 238 százalékkal magasabb, mint 2021-ben volt. A sikeres visszaélések csatornáit tekintve a legtöbb interneten keresztül történt (3400 darab), második helyen a mobiltelefonos csalások állnak (2318 darab), harmadik helyen pedig a papíralapú visszaélések végeztek 207 darabszámmal.

A visszaélések számának drasztikus növekedését nemcsak a bűnözők egyre fejlettebb módszerei magyarázzák: az OTP Bank reprezentatív kutatása rámutat, hogy bár a megkérdezettek túlnyomó többsége (92%) tisztában van azzal, hogy még az óvatosabb emberek is lehetnek csalás áldozatai, valamint túlnyomó többségük(85 %) nyilatkozott úgy, hogy pár alapszabály betartásával viszonylagos biztonságban lehet az ember, mégis a válaszadók majdnem fele úgy áll a kérdéshez, hogy nem érdemes annyit foglalkozni a biztonsággal, mert ha egy csaló bárkitől is próbál adatokat vagy pénz szerezni, úgyis sikerrel fog járni. A helyzetet rontja, hogy az emberek nem szeretnének a kényelmükből alább adni, a kutatásban résztvevők harmada még az alapvető biztonsági előírásokat sem tartja be, ha ez a kényelme rovására megy.

Az OTP Banknak a visszaélések elleni küzdelemben két fontos feladata van, mindkettőt kiemelt fontossággal kezeljük. Egyrészről, naprakészen alkalmazzuk azokat a legkorszerűbb biztonsági funkciókat és megoldásokat, amelyekkel a visszaélések megelőzhetőek, másrészt pedig, folyamatosan tájékoztatjuk az ügyfeleinket azokról a tudnivalókról, esetekről, amelyek segítségükre lehetnek abban, hogy felismerve a probléma súlyát, ki tudják védeni az adathalászok próbálkozásait, elkerülhessék az áldozattá válást.

mondta Sonjic László, az OTP Bank Informatikai és Bankbiztonsági Igazgatóságának vezető tanácsadója

A csalók egyre változatosabb módszereket találnak arra, hogy pénzt csaljanak ki áldozatuktól, az ügyfeleknek és a bankoknak közösen kell felvenni a harcot ellenük. Az OTP Bank az adathalász oldalán minden rendelkezésre álló információval ellátja az érdeklődőket és mindig felhívja a figyelmet az éppen aktuális csalástípusokra is.