7 dolog, amit soha ne mondjon a főnökének

HR2018. szept. 10.Növekedés.hu

Sok kellemetlen helyzettől megóvja magát az ember, ha odafigyel a helyes kommunikációra, munkahelyünkön szinte kivétel nélkül, minden helyzetben meg kell válogatnunk a szavainkat. De melyek azok a dolgok, amelyek abszolút tiltólistásak?

Még ha úgy is érezzük, szinte baráti kapcsolatban vagyunk a feljebbvalóinkkal, nem árt tisztában lenni a határral. A Business Insider összegyűjtötte azt a 7 dolgot, amit semmiképp ne hozzon fel főnöke előtt. 

„De az előző munkahelyemen így csináltuk.”

Senki sem szeretne olyan emberrel együtt dolgozni, aki ellenáll a szükséges változásnak. A vezetők elvárják a beosztottjaiktól, hogy minden helyzetben képesek legyenek alkalmazkodni. Ha a főnökünk valami olyat kér tőlünk, amit eddig más módon oldottunk meg, biztosítsuk róla, hogy ez jó ötlet, de szívesen fogadunk ötleteket arra vonatkozóan, hogyan kéne másképp elvégezni a kívánt feladatot.

„Fizetésemelésre lenne szükségem.”

Ha fizetésemelést szeretnénk, sose azzal kezdjük, hogy elmeséljük miért van rá szükségünk. A főnököt nem igazán érdekli, hogy elromlott a kocsi, vagy fel kell újítani a lakást. Ami tényleg érdekli, az az elért eredmény. Ahelyett, hogy a pénzügyi problémára fektetnénk a hangsúlyt, inkább az általunk elért eredményekre kell alapozni, hogy a vezető lássa, a cég is jól jár azzal, ha méltányolják a sikereinket. 

„Nem tudok vele együtt dolgozni.”

Az egyik legtöbbet hallott panasz arra vonatkozóan érkezik, hogy az emberek sok esetben nem tudnak együtt dolgozni egymással. Kibeszélni a kollégánkat nem csak őt, de minket is rossz színben tüntethet fel, arról nem is beszélve, hogy a vezetőknek nincs idejük az ilyesfajta nézeteltéréseket megoldani. Ha problémánk van egy munkatársunkkal először próbáljuk meg személyesen vele megoldani, ha pedig nem sikerül, csak akkor menjünk vele a főnökhöz, és ilyenkor is alátámasztott érvekkel indokoljuk a dolgot.

„Nem az én hibám.”

Minden ember hibázik. Ha megtörtént a baj, elmulasztottuk a határidőt vagy elfelejtettünk elmenni egy fontos megbeszélésre az első, hogy elnézést kérünk, majd garantáljuk, hogy ez a jövőben nem fog többet előfordulni.

„Ez nem tartozik a munkakörömbe.”

Nagyjából sehol sincs kőbe vésve konkrétan a munkakör. A vezető azonban általában elvárja, hogy az alkalmazottak sokoldalúak legyenek és minden problémát megoldjanak. Semmiképp sem szabad azt a látszatot keltenünk, hogy nem vagyunk elég rugalmasak, mert a főnök a végén azt hiszi, hogy nem tartjuk fontosnak a cég jövőjét. Ha viszont sehogy sem tudjuk megoldani a ránk bízott feladatot, kérdezzük a főnököt arról, hogy biztos nekünk szánta-e az elintéznivalót és vessük fel, hogy XY szakterületéhez közelebb áll, és ha szeretné továbbítjuk neki a kérést.

„Ez túl nagy felelősség a munkakörömhöz képest.”  

Ha a vezető olyat kér, ami nem csak hogy kívül esik a munkakörünkből, de nem érezzük a megfelelő háttértudást sem, hogy elvégezzük, nyugodtan fejezzük ki aggodalmainkat. A kulcs a semleges hangtónus, és a higgadtság. Tegye fel így a kérdést: Nem hiszem, hogy jogom van ezt a döntést meghozni. Nem gondolja, hogy XY jobb lenne a feladat kezelésére?

„Unatkozom.”

Ha minden feladatunkkal végeztünk, akkor az a főnök számára egyet jelent: túl kevés munkát kaptunk, ezért még elvégezhetnénk akár több másikat is. Ha kijelentjük, hogy unatkozunk, az könnyen azt a látszatot kelti, hogy a főnökre hárítjuk ennek a felelősségét, pedig saját magunknak kell arról gondoskodni, hogy beosszuk az időnket. Ha túl sokszor és túl hamar vagyunk kész az elvégzendő feladatokkal érdeklődjünk utána, hogy ki tudjuk-e bővíteni a tevékenységi körünket egyéb tennivalóval.