Ha jól felkészül az állásinterjúra, már fél siker. A másik fele a meggyőző fellépés lehet. A következő ötletekkel - ha a félelmét nem is tudja teljesen leküzdeni - felkészülhet a rosszabb forgatókönyvekre is, és csökkentheti a nagy nap előtt a szorongást.
1. „Egy hajóban evezünk”
Hasznosnak bizonyulhat, ha az interjú előtt emlékezteti magát, hogy a HR-es és ön is ugyanazon az oldalon áll, hiszen végső soron mindketten azt szeretnék, ha az interjú jól sikerülne.
2. Alaposan tanulmányozza a céget!
Készüljön fel a cégből és a megpályázott pozícióból annyira, amennyire csak lehet. Nézze át a vállalat weblapját, a marketing anyagokat, a termékeket, hogy minél több információhoz jusson a vállalat céljával és a vezetésével kapcsolatban.
3. Legyen kész válasza az általános kérdésekre!
Minden interjú során elhangzik néhány „kötelező” kérdés: (például: miért szeretne itt dolgozni?) Ezzel valójában arra akarnak rákérdezni, hogy mennyire motivált, eleget tud-e az adott cégről. Nyert ügyük van azoknak a pályázóknak, akik tisztában vannak a cég hátterével, küldetésével, nehézségeivel, és a megoldandó feladataival.
4. Térképezze fel a terepet!
Az interjú előtt érdemes időt szánni a fizikai környezet feltérképezésére. Figyelje meg, hogyan öltöznek a vállalatnál, hogyan lehet a legkönnyebben a recepcióhoz jutni, mennyi idő míg odaér az cég épületéhez, stb.
5. Tudja meg, milyen környezetben zajlik az interjú!
Előfordulhat, hogy az interjú során megérik, hogy ábrázolja az ötletét egy interaktív táblán vagy megkérhetik, hogy mutassa be a legfrissebb kutatások eredményeit. Célszerű előre felkészülni az ilyen helyzetre, érdeklődjön a HR munkatársnál, hogy milyen számítástechnikai erőforrások fognak a rendelkezésére állni.
6. Nézzen utána az interjúztatónak!
Ha lehetséges, derítse ki, hogy ki vezeti az interjút, majd kérdezze meg ismerőseit, szakmai kapcsolatait, hogy nem tudnak-e valamilyen plusz információval szolgálni a személlyel kapcsolatban. Milyen személyiség? Hogyan tud vele a legjobban kijönni? Van-e közös hobbijuk? Mi a végzettsége? Ezek a háttérinformációk mind segíthetnek a beszélgetés során.
7. Nem a tökéletesség a legfontosabb!
Említsen pár esetet, amikor elrontott egy korábbi céges feladatot, vagy kihívással szembesült, és sikerült megoldania egy problémát. A vállalatok nem tökéletes alkalmazottakat keresnek, hanem rugalmas munkatársakat, akik gyorsan tanulnak és képesek alkalmazkodni, és akire számíthatnak a nehéz pillanatokban.
8. Tényeket közöljön, ne büszkélkedjen!
Az olyan jelzők, mint például a „határozott”, „együttműködő”, „megbízható” nem sokat mondanak el önről, inkább öndicséretnek hatnak. Inkább konkrét esetekről meséljen, hagyja, hogy a tények magukért beszéljenek.
( Forrás: Entrepreneur)