A home office felszabadította az introvertált embereket
HRA home office gyökeresen változtatja meg az introvertált személyiségek munkához való viszonyát. Az otthon biztonságából felszabadultabban és hatékonyabban tud dolgozni az ilyen típusú személyiség. Az extrovertáltak viszont szenvednek a bezártságtól. De mit kezdjen mindezzel egy menedzser?
Carl Gustav Jung, a modern pszichológia egyik úttörője, a személyiségek belső ösztönző ereje alapján két csoportba sorolta az embereket. Ha ez az ösztönző erő befelé irányul, akkor introvertált típusról, ha kifelé, akkor extrovertáltról beszélünk.
A befelé forduló típusra jellemző a töprengés, az egyedüllét kedvelése, a nehezebben kialakuló érzelmi kötődések és a szorongás. A kifelé forduló ezzel szemben megnyilvánulásait a külső környezethez igazítja, vidám, élet- és tetterős, gyorsan reagál, könnyen és örömmel létesít más emberekkel kapcsolatokat.
Ez a leírás persze csak a két szélsőségre vonatkozik, az emberekben (szerencsére) keverednek az introvertált és az extrovertált vonások.
A modern világ, a (munkaerő)piaci verseny, a társas kapcsolatok azonban úgy tűnik, hogy az extrovertált alapbeállítódású embereknek kedveznek.
Az elmúlt tíz évben az introvertált személyiségtípusok érdekeit felvállaló aktivisták a helyzet gyökeres átalakítását szorgalmazták. Ne büntesse a rendszer azokat, akik nem tudnak megfelelni a nagy, nyílt irodákban zajló hangos, ambíció-cunamitól duzzadó kollégákra vonatkozó vezetői elvárásoknak! Jöjjön létre olyan vállalati kultúra, amely egyenlően kezeli az egyedül jobban teljesítő, a külső ösztönzésre kevésbé munkavállalókat! - csak néhány a követelések közül.
Aztán beütött a pandémia, s a világ lakosságának jelentős része rákényszerült, hogy otthonról dolgozzon. Első pillantásra úgy néz ki, hogy megszületett az ideális megoldás az introvertáltak számára, végre otthon lehetnek - egyedül! Ha azonban kicsit jobban belegondolunk, kiderül, lehet, hogy pont fordítva van. Egy introvertáltnak a lakás, az otthon a biztos menedék, ott tud feltöltődni. A lakásból irodát csinálni így valóságos tragédia. Videó konferenciák, vég nélküli telefonbeszélgetések a kollégákkal és a főnökökkel. Ha a munkahely beköltözik az otthonba, elvész annak biztonságos menedék jellege.
A dolognak van persze jó oldala is.
Egy introvertált általában ódzkodik a nyilvános megszólalásoktól. Ez oldódhat az otthon biztonságában.
A videókonferencián deréktól felfelé látszunk, nyugodtan lehet rövidnadrágban és papucsban részt venni. Az otthon adhat olyan biztonságot is, hogy aktívabban veszünk részt olyan eseményeken - online -, amelyeket amúgy messziről kerülnénk.
Az otthonról folytatott videó-beszélgetések új etikettet hoztak az üzleti világba. Például az égvilágon semmi gond nincs azzal, ha valaki nem szólal meg, sőt a hatékonyság érdekében célszerű csak akkor közbeszólni, ha valakinek valóban van valami mondanivalója.
A valós értekezleteken valami furcsa okból kifolyólag az a gyakorlat alakult ki, hogy muszáj hozzászólni, bizonyítandó, hogy az illető aktív része a probléma megoldásának, agilis, igyekvő, kreatív és pozitív a hozzáállása.
Egy introvertált beállítódású ember ezzel szemben inkább hallgat, figyel és csak akkor szólal meg - akkor is szűkszavúan -, ha valóban van hozzátenni valója. Noa Herz, a University of Pennsylvania neuropszichológusa szerint egy klasszikus értekezleten
minden résztvevő a saját dominanciáját, kompetenciáját igyekszik megmutatni.
Ebből az egó-mutogatásból gyakran lesz órákig elhúzódó, unalomba fulladó, teljesen terméketlen esemény. Egy online értekezleten viszont akár még hozzá sem kell szólni, elég beírni a véleményünket - ha van - a chatboxba.
Az online konferencia kiküszöböli az értekezletek egy másik kellemetlen velejáróját is: a nagy hangerőt.
Ha hangosabban mondom, jobban figyelnek rám - talán az ősközösségek óta meglévő beidegződése ez az emberiségnek. A videókonferencián viszont egyszerűen csak le (vagy fel) tekerem a hangerőt és mindenki olyan hangos lesz, amilyennek én szeretném. A domináns típusok arroganciája is kiküszöbölhető: online általában sorban következnek a megszólalások, az új etikett szerint nem illő a másik szavába vágni.
Az 1960-as években Hans Eysenck, egy német pszichológus azzal magyarázta az introvertált - extrovertált típusok kialakulását, hogy másként reagálnak a környezet ingereire. Az introvertáltaknak sokkal alacsonyabb stimulus is elegendő, mint a másik csoportnak.
Ennek alapján érdemes elgondolkodni azon, hogy a másik csoport, az extrovertáltak számára mit jelent a home office. Valóságos sorscsapást.
Vissza kell fogniuk magukat, személyiségük nyerő vonásait kénytelenek az online tér kalodájába zárni. Egy introvertált megérti ezt, empátiája révén képes pontosan beleérezni magát a másik helyzetébe: mi lenne, ha a kormányzat előírná, hogy folyamatosan szocializálódjon, találkozzon ismeretlenekkel és kötelezően beszélgessen velük fontos, vagy akár kevésbé fontos dolgokról.
Persze ezen a ponton ismét célszerű hangsúlyozni, hogy ezek a lélektani típusok elméleti konstrukciók, az elemzés és a megértés eszközei, a valóságban tiszta formájukban soha nem jelennek meg. Simán elképzelhető, hogy hangulattól függően délelőtt még az extrovertált típusra jellemző személyiségjegyek dominálnak bennünk, a fáradt délutánra azonban már inkább az introvertált beállítódás jellemző.
Jonathan Clerk, egy amerikai pszichológus tovább finomította a felosztást.
Szerinte négyféle introvertált típus van: az aggodalmaskodó, a visszafogott, a gondolkodó és a szociális.
Az aggodalmaskodó gyakran szégyenlős, kerüli más emberek társaságát. A visszafogott ugyan jól érzi magát társaságban, viszont csak akkor nyílik meg, ha biztonságban érzi magát. A gondolkodó típus boldogan megy más emberek közé, ugyanakkor hajlamos az álmodozásra, nem várhatjuk el tőle, hogy a társalgás minden apró részletét figyelmesen kövesse. A szociálisan introvertáltak szintén szívesen vannak másokkal együtt, de csak kisebb, ismerősökből, barátokból álló csoportokban.
A nagy kérdés, hogy mindezzel mit lehet kezdeni menedzsment szinten. Abban talán egyetérthetünk, hogy általános, mindenre jó megoldás nem létezik.
Egy menedzsernek célszerű ismernie az embereit, abból a szempontból is,, hogy az introvertált-extrovertált felosztás mentén ki melyik csoportba tartozik inkább. Az is fontos, hogy maga a menedzser tisztában legyen hovatartozásával.
Egy introvertált munkaerőnek jobban fekszik, ha levélben, vagy telefonon tartja a kapcsolatot kollégáival. Egy extrovertált ezzel szemben videókonferenciák tömkelegét szervezi be egy napra. A legjobb, ha ebben - ahogy az élet más területein is - megpróbálunk egyensúly tartani. Olyan kommunikációs formákat kialakítani, amelyek a vezetőnek és a beosztottaknak is kényelmesek.
A The Myers-Briggs Co. nevű HR tanácsadó cég még az 1960-as években felesztett ki egy tesztet , amely 16 különböző személyiség típust különít el. (Léteznek persze más tesztek is, ez csak egy a sok közül, példaként.) A tesztek segítségével kategóriákba sorolhatjuk a munkavállalókat és nekiláthatunk annak, hogy a munkatársak közötti kapcsolattartást személyre, munkavállalói körökre szabva alakítsuk ki. Érdemes belevágni, meglepő hatékonyságjavulást érhetünk el ezzel a módszerrel.