Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Ezt tegyük, ha nehéz természetű a kollégánk

HR2019. júl. 1.Növekedés.hu

Egy passzív-agresszív munkatárs rengeteg gondot okozhat cégének – a Google és a Facebook coach-a osztotta meg tapasztalatait arról, hogyan nyilvánul meg ez a fajta agresszió a munkahelyen és mit lehet ellene tenni.

A passzív-agresszív emberek, habár kerülik a konfliktusokat, végül mindig konfliktusokat teremtenek, különösen a munkahelyen. Negatív érzéseiket nem közvetlenül, hanem közvetetten az alábbi formákban fejezik ki: gúny, a feladatok halogatása vagy befejezetlenül hagyása, cinikus hozzáállás, fölényeskedés, rejtett sérelmek emlegetése, makacsság, pletyka, kifogások keresése.

Melody Wilding viselkedés-kutató és executive coach rengeteg vezetővel dolgozott már együtt, többek között olyan iparágak képviselőivel mint a technológia, a sport, a szórakoztatás és az élelmiszeripar, és olyan nagyvállalatokkal mint a Google, a Facebook vagy a HP. A Business Insider-nek mesélt arról, mit lehet tenni, ha nehéz természetű a kollégánk.

1. Asszertív kommunikáció

Az asszertivitás olyan ön- és érdekérvényesítő kommunikáció, melynek során a másik fél érdekeit, céljait is maximálisan figyelembe vesszük. Az asszertív kommunikáció első lépéseként tényszerűen, a konkrétumokra hagyatkozva kell megfogalmazni a problémát. Például, ha egy kolléga állandóan késik a határidővel, akkor így érdemes rávilágítani a problémára: „Nem kaptam meg az e-mailt a megbeszélt határidőn belül. Legközelebb legalább 24 órával a határidő előtt küldje el nekem az összes dokumentumot, hogy a jövőben elkerüljük a hasonló helyzeteket.”

2. Beszéljünk a nyelvén

A munkatárs sokat pletykál, panaszkodik, általában az áldozat szerepében tetszeleg? Valószínűleg így próbálja leplezni önértékelési problémáit. Anélkül, hogy rosszul jönnénk ki a helyzetből, próbáljuk meg feltérképezni, és megérteni, miért reagál úgy a dolgokra, ahogy. Ha arra panaszkodik, hogy nem becsülik meg eléggé, sugalljunk megértést és adjunk ötletet a megoldásra, például: határozott indoklással keresse meg a főnökét, és beszéljen vele a problémájáról. De az is eredményes lehet, ha hangsúlyozzuk: arra fókuszáljon, ami jól működik.

3. Saját szerep mérlegelése

Befejezzük munkatársaink munkáját? Nincs következménye a határidők elmulasztásának? Ha az alábbi kérdésekre igen a válasz, érdemes átgondolni, van-e szerepünk egy kolléga passzív-agresszív viselkedésének kialakulásában.

4. Higgadtság a Navy SEAL módszerével

Ha pedig már érezzük a passzív-agresszív viselkedés negatív hatását, a következő gyakorlattal úrrá lehetünk az érzelmeinken. A Navy SEAL tagjainak például minden esetben hidegvérre van szüksége, és van is erre egy egyszerű módszerük: az úgynevezett Box Breathing légzési technika, amely 4 lépésből áll:

  • levegő beszívása négy másodpercen keresztül,
  • levegő benntartása négy másodpercig,
  • levegő kifújása négy másodpercen keresztül,
  • majd így tartani négy másodpercig, mielőtt újrakezdjük az első ponttal.

Ezzel a technikával csökkenthetjük a pulzusunkat és stabilizálhatjuk a vérnyomást, és már néhány ismétlés után határozottan nyugodtabbak leszünk.