Így irányítsa csapatát online
HRAz egymástól fizikailag távol lévő munkacsoportoknál különösen fontos, hogy egy rátermett vezető irányítsa őket. Ugyanakkor, ami sikeressé tesz egy olyan vezetőt, aki személyesen irányítja a csapatot, nem feltétlenül tesz valakit jó virtuális vezetővé. Ha nem szemtől szemben folyik a munka, akkor a vezetőket inkább az alapján ítéljük meg, amit valójában csinálnak, nem pedig annak alapján, hogy kik ők.
Azok a vezetők, akik személyesen vezetnek egy csapatot, nem feltétlen lesznek jó vezetők, ha virtuálisan kell irányítani a beosztottakat. Az a magabiztosság, intelligencia és extroverzió, amely általában a vezetőket jellemzi, már nem elég ahhoz, hogy sikeresen vezetni tudják a munkavállalókat az interneten keresztül. Azok indulnak nagy előnnyel, akik szervezettek, megbízhatóak és produktívak – olvasható a BBC oldalán. Virtuális vezető lehet, aki a virtuális térben folyó munkát fogja össze vagy a távmunkában otthonról dolgozókat irányítja.
Egy tanulmány konkrétan azt mutatta, hogy a nagyhangú vezetők helyett a virtuális csapatoknál azok a feljebbvalók a sikeresebbek, akik valóban kiveszik a részüket a munkából.
Ők azok az egyének, akik segítenek a csapat többi tagjának a feladatokban, figyelnek az ütemtervre és a célokra összpontosítanak
- mondja Radostina Purvanova egyetemi professzor.
Egy másik felmérés is alátámasztani látszik az előbbieket. A Journal of Business and Psychology folyóiratban megjelent tanulmány 220 amerikai csapatot követett nyomon, hogy kiderüljön, mely csapattagok emelkedtek ki vezetőként az egymással közvetlenül dolgozó, a virtuális és a hibrid csoportokban. A tanulmány még a pandémia előtt készült.
Ahogy az várható volt, a szemtől szemben dolgozó csapatok a magabiztos, határozott, intelligensnek tűnő, extrovertált tulajdonságokkal rendelkező vezetőket választották, a legtöbbször ilyen emberek is kerülnek a cégek élére. A szakértők szerint azokat, akik szervezettek és megbízhatók, hatékony vezetőkként látjuk.
Akiket a kutatás során viszont virtuális vezetőknek választottak, inkább a tettek emberei voltak: segítettek a tervezésben, erőforrásokkal segítették a csapattagjaikat, a közelgő feladatokat figyelemmel kísérték és ami talán a legfontosabb, ténylegesen részt vettek a munkafolyamatban. Ezek a vezetők célorientáltak, eredményesek, megbízhatóak és segítőkészek voltak.
Tehát mondhatjuk azt is, hogy gyakorlatilag a hangsúly a beszéd helyett már a tetteken van. Ez a felfedezés időszerű, mivel a legtöbb munkahelyen a pandémia miatt a személyes munkavégzés helyett a távoli munkavégzésre álltak át. "A közvetlen ügyfélkapcsolatok során a legtöbbünket nagyon könnyen megingathatja az egyén személyiségének ereje" - mondja Purvanova professzor.
Virtuálisan viszont kevésbé befolyásol minket valaki személyisége, és sokkal precízebben tudjuk felmérni, hogy valóban vezetői magatartást tanúsítanak-e vagy sem. Ilyenkor az embereket inkább annak alapján látjuk, amit valójában csinálnak, nem pedig annak alapján, hogy kik ők.