Harvardi egyetem kutatója szerint ezek jellemzik az érzelmileg intelligens vezetőket
HREgy Harvardon végzett amerikai pszichológus szerint az érzelmi intelligencia négy fő területe az öntudatosság, önmenedzselés, társas tudatosság és a kapcsolatkezelés.
Daniel Goleman amerikai pszichológus, az érzelmi és társas intelligencia kutatója 25 évet töltött a témával kapcsolatos kutatások és könyvek megírásával. Tapasztalatai szerint az érzelmi intelligencia négy fő területből áll, ezeken belül pedig 12 alapvető kompetencia található – olvasható a CNBC oldalán.
Öntudatosság
Az öntudatosság segít abban, hogy rájöjjünk, mi motiválja cselekedeteinket. Az önismeret hozzájárul ahhoz, hogy megértsük, a viselkedésünk egy adott helyzetben előre visz minket, vagy éppen hátráltat. Az érzelmi öntudat pedig azért kiemelten fontos, mert a segítségével könnyebben megértjük az erősségeinket és korlátainkat. Az önismerettel rendelkező vezetők tudják, mikor kell a munkatársaikra támaszkodniuk, de tisztában vannak saját erőségeikkel is.
Önmenedzselés
Az önmenedzselés nagyban hozzájárul ahhoz, hogy az érzelmeket és az impulzusokat a helyén tudjuk kezelni. A vezetők számára ez egy elengedhetetlen készség, főleg egy válság idején – a beosztottak hozzájuk fordulnak támogatásért, és ha azt látják, hogy a főnök higgadt, és arra törekszik, hogy kihozza a szituációból a legjobbat, akkor nekik is könnyebb lesz így tenni. A pszichológus szerint az önmenedzseléshez a következő alapvető kompetenciák tartoznak: érzelmi önkontroll, alkalmazkodóképesség, teljesítményorientáció és pozitív hozzáállás.
Társas tudatosság
E kategóriába a másokra való odafigyelés képessége tartozik. Az ilyen vezetők figyelnek a beosztottakra, könnyebben érzékelik mások érzelmeit, figyelmesen hallgatják őket és hatékonyan tudnak velük kommunikálni. A társas tudatosság alapkompetenciája egyrészt az empátia: valódi érdeklődést tanúsítanak a másik problémái, nehézségei iránt, másrészt a szervezeti tudatosság: az ilyen vezetők az érzelmi intelligenciájukat használva, képesek átlátni csapatuk érzéseit és aggályait. Még az is előfordulhat, hogy a vezető előre sejti, hogyan fog reagálni például a másik cég, akivel üzletelnének, így könnyebb tud megfelelő stratégiát felépíteni.
Kapcsolatkezelés
E terület kapcsán öt kompetenciát említ a szakértő. A magas érzelmi intelligenciával rendelkező vezető könnyen befolyásol, képes a gondolatainak, céljainak világos és meggyőző kommunikációjára. Fontos számára a visszajelzés, a munkatársak támogatása, és motiválása. Képes a konfliktusokat a megfelelő módon kezelni, a nézeteltéréseket elsimítja. A csapatmunkában aktívan vesz részt, megosztja a felelősséget, de a jutalmat is. Az érzelmileg intelligens vezető képes másokat ösztönözni, és mindig kihozza a beosztottakból a legjobbat.