Lakásbérlés esetén se feledkezzünk meg a felhasználóváltozás bejelentéséről
IngatlanA felvételi ponthatárok kihirdetése évek óta az albérletpiac főszezonjának kezdete, amikor számos kiadó ingatlan talál új bérlőre. A bérleti szerződések körültekintő megkötése mellett nem árt odafigyelni a közművekkel kapcsolatos teendőkre is. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) fogyasztóvédelmi szakemberei összegyűjtötték a legfontosabb tudnivalókat, amit érdemes figyelembe venni az ingatlan bérbeadása vagy bérlése során.
A villamos energiát, földgázt, távhőt vagy vezetékes vizet fogyasztó személyében bekövetkezett változást be kell jelenteni a szolgáltatónál. A bejelentés elmaradása akár súlyos anyagi következményekkel is járhat, és a rezsivel kapcsolatos elszámolási problémákat utólag már nehéz orvosolni. A felhasználóváltozás bejelentésével kapcsolatban a bérlőknek és a bérbeadóknak a következőkre érdemes odafigyelniük:
Mikor kell bejelenteni a felhasználóváltozást?
Általános szabály szerint a felhasználó személyében bekövetkezett változást 15 napon belül kell bejelenteni.
A bejelentést a szolgáltató felé nemcsak akkor kell megtennünk, ha saját ingatlanba költözünk, hanem akkor is, amikor bérbe veszünk vagy bérbe adunk egy ingatlant.
Akkor is jelentsük be a felhasználóváltozást, ha örökléssel, ajándékozással, esetleg családon belüli szívességgel jutunk ingatlanhasználathoz. Fontos az is, hogy ne csak akkor figyeljünk a bejelentési kötelezettségre, amikor beköltözünk egy ingatlanba, hanem kiköltözőként is ügyeljünk arra, hogy lekerüljön a nevünkről a felhasználási hely szerződése.
Hogyan lehet bejelenteni a felhasználóváltozást?
A legjobb, ha a régi és a beköltöző új fogyasztó együtt jelenti be a változást a szolgáltató ügyfélszolgálati irodájában. A szolgáltatók az üzletszabályzatukban és a honlapjukon is részletesen tájékoztatnak a bejelentés módjáról, de a telefonos vagy személyes ügyfélszolgálatokon is kérhető információ. A változás bejelentése a kormányablakok ügyfélszolgálatain és a https://e-bejelento.gov.hu/ weboldalon indított elektronikus ügyintézés segítségével is elintézhető. A közüzemi szolgáltatásokkal kapcsolatos elektronikus ügyintézésre a https://magyarorszag.hu oldalon keresztül is mód van, az ott publikált űrlapok segítségével.
Megoldások a bérleti jogviszony esetében
A bérleti jogviszony szolgáltató felé való bejelentésére több lehetőség is van. A szolgáltatóknál általában kérhető, hogy a bérlő úgynevezett „eltérő fizető”-státuszt kapjon, így a tulajdonos továbbra is szerződő fél marad, azaz ő rendelkezik a felhasználási hely szerződésével. Választható továbbá az a megoldás is, amikor a bérlő saját nevén köt szerződést, a tulajdonos írásbeli hozzájárulásával. Ez esetben javasolt a tulajdonos részére állandó meghatalmazást adni a szerződés kezelésére vonatkozóan.
Mire lesz szükség a bejelentéshez?
A szolgáltatók a honlapjukon tájékoztatnak a bejelentéshez szükséges formai és tartalmi követelményekről, illetve a szükséges formanyomtatványokat is itt teszik közzé.
A bejelentéshez általában a következőkre lehet szükség:
- az előző és az új fogyasztó által kitöltött és aláírt bejelentő formanyomtatvány,
- az előző fogyasztó elérhetőségei,
- a régi és az új fogyasztó személyes adatai,
- a felhasználási hely pontos címe és adatai (különösen a mérő gyári száma, a felhasználási hely [POD] azonosítója és a felhasználói azonosító, amelyek a számlán is megtalálhatók),
- az új fogyasztó felhasználási jogcímének igazolása (a jelen esetben bérleti szerződés),
- több tulajdonos estén a tulajdonos(ok) beleegyező nyilatkozata,
- földgáz- és villamosenergia-szolgáltatási területen a tulajdonos(ok) nyilatkozata a kapacitáslekötési jog átadásáról, rendelkezésre álló teljesítmény használatba adásáról az ingatlanhasználó, bérlő részére,
- személyazonosságot igazoló okmányok,
- meghatalmazás (amennyiben a bejelentő nevében meghatalmazott jár el),
- a felhasználási hely felek által aláírt átadás-átvételi jegyzőkönyve.
Amit semmiképpen ne felejtsünk el
Felhasználóváltás esetén kiemelten fontos a körültekintő átadás-átvétel, és a minden kockázatra kiterjedő bérleti szerződés megírása.
Lényeges, hogy a felhasználóváltáskor történő elosztói helyszíni ellenőrzés során a mérőhelyet sérülésmentesen, hiteles mérőkkel és ellenőrzött mérőállással vegye át az új felhasználó.
A felhasználóváltáskori mérőellenőrzés a bérlő és a bérbeadó érdekét is szolgálja.
Javasolt, hogy a bérlemény átadáskor készüljön jegyzőkönyv, ami tartalmazzon minden olyan adatot, amely alapján a szerződő felek, a felhasználási hely és a fogyasztásmérők adatai egyértelműen beazonosíthatók. A legjobb, ha az átvett mérőórákról egy fotót is készítünk.