A cigarettaértékesítés 10-15 éven belül sok országban véget érhet – interjú Stefano Volpetti-vel
InterjúMindannyian cigaretta nélküli jövőben gondolkodunk. Ennek az elképzelésnek a megvalósításához szükség van a füstmentes alternatívák portfóliójára. Emellett szükség van egy olyan szabályozási keretre, amely lehetővé teszi a dohányosok számára, hogy hozzáférjenek a kisebb károsanyag-kitettséggel járó alternatívákkal kapcsolatos információkhoz - nyilatkozta a növekedés.hu-nak Stefano Volpetti. A PMI dohányipari multinacionális vállalat füstmentes termékkategóriájának és a fogyasztói divíziójának elnöke elmondta, a PMI bevételének körülbelül 30 százaléka származik füstmentes termékekből. Ez a szám három évvel ezelőtt csupán 10-12 százalék volt. A vállalat célja, hogy 2025-re a bevételeinek több mint 50 százaléka füstmentes alternatívákból származzon.
A Philip Morris International (PMI) előrejelzései szerint megfelelő szabályozói ösztönzéssel és a civil társadalom támogatásával a cigarettaértékesítés 10-15 éven belül sok országban véget érhet. Várakozásaik szerint melyek lesznek a legfontosabb dohányipari trendek? Milyen termékekre lehet a legnagyobb kereslet a következő évtizedben?
A jövőben minden füstmentes termék jelentős szerepet fog játszani ebben a folyamatban.
Természetesen a legjobb, hogyha valaki egyáltalán nem dohányzik, vagy ha már rászokott, akkor minél előbb felhagy ezzel a káros szokással. De nagyon fontosnak tartom, hogy hogy azon fogyasztók számára, akik nem tudnak, vagy nem akarnak leszokni, illetve a tudományos közélet minden szereplőjének hozzáférést biztosítsunk a füstmentes kategóriák termékjellemzőit bemutató valós információkhoz. Szeretnénk segíteni őket a hagyományos dohánytermékekről a füstmentes alternatívákra való átállással kapcsolatos hiteles tájékozódásban.
Napjainkban a társadalom mekkora része dohányzik Európában? Hogyan változhat ez az arány a későbbiekben?
Általánosságban elmondható, hogy világszerte a lakosság valamivel több mint 20 százaléka dohányzik.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) előrejelzése szerint globális szinten stabilan alakul a dohányosok száma. Ez két tényező kombinációjából adódik. Ugyan csökken a dohányzók aránya a lakosságon belül, de a népességszám növekszik.
Ha megszorozzuk az előfordulási gyakoriságot a világ lakosságával, akkor 1,1 milliárd dohányzót kapunk. Ez egyúttal a WHO előrejelzése a következő évekre. Arra számítunk, hogy alacsonyabb lesz a cigarettát használók köre, és sokkal hangsúlyosabb lesz a füstmentes alternatívák jelenléte.
Hogyan viszonyul jelenleg egymáshoz a füstmentes termékek és a hagyományos cigaretták értékesítése?
Jelenleg a PMI bevételének körülbelül 30 százaléka származik füstmentes termékekből. Ez a szám három évvel ezelőtt csupán 10-12 százalék volt. Célunk, hogy 2025-re a bevételeink több mint 50 százaléka füstmentes alternatívákból származzon.
Ez a cél meglátásunk szerint elérhető, hiszen már ma is vannak olyan országok, ahol bevételünk több mint fele füstmentes termékekből származik. Jó irányba haladunk.
A PMI 9 milliárd dollárt fektetett kutatás-fejlesztésbe. A vállalatnál több mint 930 tudós, mérnök és technikus dolgozik a cigaretta kevésbé káros alternatíváinak kifejlesztésén. Melyek a legnagyobb kihívások a füstmentes termékek fejlesztése során?
A füstmentes termékek fejlesztésébe történő befektetés nagyon fontos lépés. Három fontos szempontot kell figyelembe vennünk: a füstmentes termékek károsanyag kibocsátásának mértékét, a dohányzók és nemdohányzók védelmében -a le nem szokók körében- a megfelelő átváltási szintet a leginkább káros termékekről a kisebb károsanyag kitettséggel járó alternatívákra, valamint a dohányzóktól a füstmentes termékekre történő átváltás során kapott visszajelzéseket.
Az elégedett fogyasztók kisebb eséllyel térnek vissza a hagyományos dohányzáshoz. Jelentős beruházásokat hajtottunk végre a füstmentes termékkategóriákba, és ezt a jövőben is folytatni kívánjuk.
A szabályozási keretek változása felgyorsíthatja a füstmentes jövő megvalósulását. Magyarországon nagy előrelépés történt. A füstmentes alternatívák már érdemi lépést jelentenek az egészségügyi és környezeti ártalmak csökkentése érdekében.
Általában azonban a szabályozási környezet továbbra is korlátozza az eredmények kiteljesedését társadalmi szinten.
Ha körülnézünk a világban, akkor azok az országok haladnak a leggyorsabban, ahol képesek vagyunk segíteni a dohányzókat a cigarettáról a füstmentes alternatívákra való átállásban.
A nemzetközi nyersanyagáremelkedés és munkaerőhiány hatásai mennyiben érződnek a PMI-nál? A termékek árazását ez hogyan érinti?
A Philip Morris International a változó körülmények között is jól teljesít. Az átmeneti kihívások ellenére, amelyekkel minden iparág szembesül, pozitív tapasztalataink vannak. A füstmentes üzletágunk növekedése, a költséghatékonyság iránti elköteleződésünk egyaránt hozzájárul a sikeres működésünkhöz.
A PMI legfontosabb megkülönböztető tényezője a füstmentes termékekre történő átállás.
Olcsóbbak lesznek a füstmentes termékek a hagyományos dohánytermékekhez képest? Mi az árazási stratégiájuk?
Jellemzően arra törekszünk, hogy a megfizethetőség ne legyen akadály. Nagyon fontos számunkra, hogy olyan füstmentes termékeket kínáljunk, amelyek anyagilag is életképesek a dohányos közösség köreiben.
Természetesen ezt általában az a tény teszi lehetővé, hogy a világban sok helyen a füstmentes termékeket kisebb adóterheléssel ismerik el, mivel azok kevésbé kockázatosak.
Mindannyian cigaretta nélküli jövőben gondolkodunk. Ennek az elképzelésnek a megvalósításához szükség van a füstmentes alternatívák portfóliójára. Emellett szükség van egy olyan szabályozási keretre, amely lehetővé teszi a dohányosok számára, hogy hozzáférjenek a kisebb károsanyag-kitettséggel járó alternatívákkal kapcsolatos információkhoz.
Lehetővé kell tenni számukra, hogy a füstmentes kategóriák tekintetében hiteles tájékoztatásra épülő, megalapozott döntéseket tudjanak hozni. Ezen alternatívák mindegyike potenciálisan kevésbé ártalmas, mint a cigaretta.