Komoly verseny lesz a magyar streaming piacon, de az HBO GO készül rá
Interjú2024-ig agresszív növekedésbe kezd az HBO GO Magyarországon. Nem félnek a konkurenciától, új filmek, sorozatok várhatóak, minden a tartalomtól függ majd – mondta el a növekedés.hu-nak Riczu Tibor az HBO Europe digital marketingvezetője.
Hogy látja a HBO GO és általában a streaming szolgáltatások jövőjét? A hagyományos, lineáris televíziózás mennyire van veszélyben itthon és a nagyvilágban?
Közép-Kelet Európában – ahol 12 országban vagyunk jelen az HBO GO D2C (direct-to-consumer) szolgáltatással –, és azon belül is Magyarország kimondottan jó helyzetben van. Az előfizetői szám, a tartalom-fogyasztás mennyisége, az előfizetők életciklusa kedvezőbb képet mutat, mint sok környékbeli, lakosságra nagyobb vagy technológiailag fejlettebb országnál. Nagyon szorosan együttműködünk az északi kollégákkal (HBO Nordic), illetve a spanyol és portugál csapattal, tehát pontosan látjuk, hogy streaming oldalról hol állunk.
A skandináv piac messze a legfejlettebb online videófogyasztás szempontjából, de több mutatóban fel tudjuk venni a versenyt velük.
A közép- és kelet-európai régió az egyetlen, még a WarnerMedia globális berkein belül is, ahol jelen van egymás mellett egy ilyen erős tradicionális fizetős TV csomag 5 csatornával és egy valós direct-to-customer pillér (megjegyzés: direct-to-customer vagy D2C ügyfélnek az számít, aki nem egy lineáris TV előfizetés mellett, hanem külön, magában veszi igénybe az HBO GO szolgáltatását). Egyre nagyobb igény van a tartalmi kínálatunkra (mind a saját gyártás, mind a megvásárolt tartalmak oldaláról).
Azon dolgozunk, hogy erre építve fenntartsuk a jelenlegi D2C növekedést, tehát 2024-ig dinamikus, már-már agresszív növekedést terveztünk be magunknak, anélkül, hogy ez negatívan érintené a lineáris televíziózással töltött időt.
Bár évek kérdése, de nálunk is meg fog jelenni a Disney+. Nem félő, hogy a videótár szolgáltatók egymás üzletét fogják rontani? Hány streaming szolgáltatót bírhat el a hazai piac?
A jelenleginél sokkal többet is. Ezt abból látjuk, hogy két évvel az indulásunk után még mindig úttörőnek számítunk a streaming piacon és nagy edukációs szerepet vállalunk az HBO GO szolgáltatással.
Semmiképpen nem félünk, minden azon fog múlni, hogy ki milyen tartalmi kínálattal tud előrukkolni, és a platform képes lesz megfelelni a dinamikusan változó fogyasztói igényeknek.
Ha pedig valamire, akkor a több mint 40 éves hagyományokkal rendelkező tartalomgyártásra és a WarnerMedia támogatására biztosan alapozhatunk. A skandináv piacokon – ahol 3-4 erős szereplő mellett több kisebb tematikus szolgáltatás is jól megtalálta a célcsoportját – átlagosan 2 aktív streaming előfizetése van a lakosságnak, amit dinamikusan váltogatnak, az aktuális igényeiknek megfelelően. Végülis ez az on-demand lényege. Nálunk ez a szám bőven 1 alatt van és nagyon lassan tapasztalható elmozdulás.
Milyenek a magyar felhasználói szokások? Az HBO GO-n elsősorban milyen műfajokra/filmekre kíváncsiak? Inkább sorozatot vagy filmeket néznek az emberek?
Kimondottan magyar felhasználói szokásokról nehéz beszélni, nagyon kis eltérések vannak a lengyel, cseh vagy román HBO GO streaming fogyasztói adatokhoz képest. Ami viszont jól elkülöníthető, az a lineáris HBO GO és a D2C ügyfelek nézői szokásai és fogyasztott tartalmai. Amíg az előbbi csoport esetén még felülreprezentált a személyi számítógép/laptop, addig a direct-to-customer bázis már sokkal inkább okostévén és mobilon nézi a tartalmainkat. A heti átlagos belépési szám és tartalomfogyasztással töltött idő is kb. 30 százalékkal magasabb a D2C javára. Ami érthető is, hiszen a másik csoportnak ott van még 3-5 TV csatorna.
Általánosságban elmondható, hogy nem várnak a hazai fogyasztók a szinkronos epizódokra, hanem elkezdik követni a premier napjától a sorozatokat felirattal, és a premier nap sem meghatározó, lehet ez kedd, csütörtök vagy akár hétfő.
A film és gyerek tartalom fogyasztása eltolódott egy kicsit a hétvégék irányába. Átlagosan idén nyáron már napi közel egy órára jött ki az HBO GO fogyasztás átlaga az aktív bázisunkon, és folyamatosan emelkedik. Pontosan látjuk, hogy mire van szükség ahhoz, hogy az egyes fogyasztói mintákat kiszolgáljuk tartalommal, erre nagy energiákat mozgósítunk. Akik filmek miatt jönnek, rá kell hogy kattanjanak valamilyen sorozatra, és fordítva is igaz. A leghűségesebb szegmensünk profiljában inkább sorozatok találhatók, de mellette heti 1-2 film is feltűnik. Átlagosan egy sorozat-epizódot/filmet egy alkalommal néznek a felhasználók, ugyanez a gyerekeknek szóló sorozatoknál akár 8-10 alkalom is lehet.
2017 vége óta a GO szolgáltatása megrendelhető kábelszolgáltatótól függetlenül. Hogyan hatott ez az előfizetői szám alakulására?
Egy hosszabb előkészület előzte meg a direct-to-customer (D2C) üzleti modell indulását, aminek a legfontosabb feladata az volt, hogy felépítsünk egy olyan stratégiát, ami az elmúlt több mint 20 év során aprólékosan kialakított kölcsönös üzleti lineáris partnerségeket nem rombolja. Ennek szerves része volt az előfizetői bázisok tanulmányozása, és mivel online szolgáltatás indulásáról beszélünk, rengeteg meglévő adatforrás volt segítségünkre ebben. A legfontosabb, hogy más kört célzunk a streaming ajánlatunkkal és másokat a partnereink a többnyire egy éves fix lineáris TV + HBO GO csomagokkal. Ez szervesen hozzájárult ahhoz, hogy most
mindkét előfizetői görbénk emelkedik, amíg a 2017 novemberében indult streaming meredeken (pl. az elmúlt 4 hónapban duplázta a bázist), addig a tradicionális egyenletesen.
Kicsit a technológiai háttérről: hol vannak a szerverek ahol az itthonról is elérhető filmek és sorozatok tárolva vannak? A feliratokat mekkora csapat készíti? Utóbbit házon belül, vagy külsősökkel oldják meg?
A közép-kelet európai platform, az applikációk és az ezeket kiszolgáló adatbázis struktúra teljes egészében magyar mérnökök, fejlesztők eredménye. Sokáig fizikai szervereken tároltuk a tartalmainkat, de ez a D2C indulással egyidőben felköltözött a felhőbe, ami sokkal agilisebb és skálázhatóbb működést tesz lehetővé, például az olyan időszakokban, mint az Aranyélet premier vagy a Trónok Harca záró évadának bármelyik hétfői epizód premierje.
Az óriási tartalomdömping miatt – jelenleg 6500 órányi kontent elérhető – szinte lehetetlen, hogy házon belül fordítsuk/szinkronizáljuk a sorozatokat, filmeket.
Ezeket erre szakosodott külsős cégeknek adjuk ki, de ez nem jelenti azt, hogy engednénk a minőségből. A tartalmainkhoz készült szinkronok mind a mai napig kiemelkedően jók, a legjobb szakemberekkel dolgozunk annak érdekében, hogy a néző a legjobb minőségben élvezhesse kedvenc műsorát.