Orosz és ukrán dolgozó konfliktusa egy magyar cégnél - A háború újfajta problémák elé állította a vállalatokat
InterjúÚjfajta szituációt teremt, hogy egyre sűrűbben fordul elő, hogy néhány vállalat pusztán külső okok miatt hirtelen tönkremegy, vagy komoly leépítésekbe kénytelen belefogni, mert az orosz vagy az ukrán piacra szállított korábban - mondta el Komócsin Laura MCC, a Business Coach Kft ügyvezetője, senior executive coach.
Az ukrán háború hogyan hatott a coaching piacra?
Ahogy kitörtek a harcok a hazai coaching cégek is válaszút elé kerültek. Azonnal felmerült a kérdés: mit kezdjenek ezután az orosz ügyfelekkel? Szakítsák meg azokkal a vállalatokkal is a kapcsolatot, amelyeknél csak egy kisebbségi résztulajdonos orosz vagy hogyan etikus eljárni?
Ráadásul az ügyfélkörünknek, a nagyvállalatok felsővezetőinek is egészen újfajta problémákkal kellett szembenézniük.
Akadt olyan cég, ahol például az egyik vezetőnek az okozott gondot, hogy a vállalaton belül volt orosz és ukrán munkavállaló is, akik ezután nem tudtak hatékonyan összedolgozni és folyamatosan lehetett érezni a feszültséget, ami a többi kolléga teljesítményére is rossz hatással volt.
Sok menedzsernek meg kellett nyugtatnia a kollégákat, mert számos alkalmazott attól félt, hogy a háború kiterjed Magyarországra is. A coachnak fontos tudnia a saját kompetenciahatárait. Volt például olyan eset, ahol valakinek az okozott komoly problémát, hogy a háború felidézte benne a délszláv harcok szörnyűségeit.
Itt a coachnak látnia kellett, hogy az illető szorongásait inkább egy pszichológus tudja megfelelően kezelni, mert olyan horderejű volt, ami már nem a coach kompetenciája.
Újfajta szituációt teremt az is, hogy egyre sűrűbben fordul elő, hogy néhány vállalat pusztán külső okok miatt hirtelen tönkremegy, vagy komoly leépítésekbe kénytelen belefogni, mert az orosz vagy az ukrán piacra szállított korábban.
Mit tud egy coach ilyen esetben tenni? Mondana erre egy példát?
A háború kitörésekor például a hazai Sberbanknál egyik napról a másikra arra ébredtek a dolgozók, hogy a munkahelyük meg fog szűnni.
Ilyen esetben fennáll a veszély, hogy a dolgozók egyrészt letargiába esnek, másrészt magukat hibáztatják a kialakult helyzet miatt. Ezért a bank felsővezetőinek nem sokkal a háború kitörése után tartottam egy workshopot, amelynek pont az volt a célja, hogy megerősítse az ott dolgozók önbizalmát és emelt fejjel indulhassanak el új állást keresni.
Az egyik igazgató nem sokkal később boldogan hívott fel, hogy a helyzete megoldódott és egy másik társaságnál sikerült elhelyezkednie ügyvezetőként.
Most hasonló problémákkal néz szembe jó pár postai dolgozó is, mivel számos hivatal meg fog szűnni. Rengeteg alkalmazott van, aki korábban azt hitte, hogy ez egy nyugdíjas állás, amellyel hosszútávon számolhat. Mi most nekik ajánlottuk fel a segítségünket a továbblépésben.
Mindenhol azt hallani, hogy az igazi válság majd csak jövőre fog kezdődni. Mire lehet számítani a coaching piacon?
Sejthető, hogy a cégek egy része a marketing büdzsé mellett a képzés-fejlesztés költségvetését is vissza fogja vágni. Sajátos helyzet alakulhat ki: hisz jön egy olyan időszak, amikor az eddigieknél is nagyobb szüksége lenne a cégvezetőknek a támogatásra, de nem mindenhol lesz pénz a coachokra. A COVID időszakhoz hasonlóan most is várható, hogy sokkal több coach fog online külföldre dolgozni.
Itthon némileg felhígult a coaching piac. Sok olyan szereplő van, aki nem igazán ért a szakmájához. Ez mekkora problémát jelent? Egyáltalán, aki coachot keres, hogy tudja kiszűrni az alkalmatlanokat?
Szerencsére a szűréshez jó iránytűt ad, hogy aki a világ legnagyobb coach szervezeténél az International Coaching Federation-nél minősítést szerez, az bárhol a világon meg tudja állni a helyét. Ezzel a jelentős nemzetközi vállalatok is tisztában vannak, így legtöbbször csak olyanokat hívnak be a tenderbe, akik rendelkeznek a megfelelő minősítéssel.
Ezért a multiknál nekünk nem kell olyanokkal versenyeznünk, akik csak elolvastak egy coaching könyvet és az alapján már gyártatnak is maguknak egy coach névjegykártyát. Sajnos az viszont előfordul, hogy vannak olyan kisebb magyar vállalatok, ahol a HR vezető nem elég jól edukált
és a vezetői coach kiválasztásánál csak azt nézi, hogy kinek a szolgáltatása a legolcsóbb, pedig ez egy olyan támogatás, amin nem éri meg spórolni.