Piacvezető tojásfeldolgozó: Talán év végére visszatérünk a normális kerékvágásba

Interjú2020. máj 9.Végh Zsófia

Magyarország piacvezető, s a régióban is jelentős potenciált képviselő tojásfeldolgozó vállalatát, a Capriovus Kft.-t egyik pillanatról a másikra érte a járvány. A cég belső piaca megingott, exportlehetőségei beszűkültek, többszáz milliós beruházásai félbemaradtak. A családi tulajdonban lévő vállalkozás úgy számol, szeptemberre helyreáll a rend – addig megmaradt vevőikre támaszkodnak, és próbálják átvészelni az egyébként „főszezonnak” számító nyári hónapokat. A növekedés.hu Németh Zoltánt, a cég ügyvezető igazgatóját kérdezte.

Hogyan hatott a járvány kitörése a cég működésére?

Az iparág speciális szegmensébe tartozunk – élelmiszeripari cégeknek szállítunk alapanyagot, tojástermékeket. A tojásfeldolgozás teljes szortimentje megtalálható nálunk – fertőtlenített héjú tojás, UHT pasztőrözött tojás, mely a régióban, de még Európában is kevés versenytársunknál található meg, tojásporok, tojáslevek, pucolt, főzött tojás, és innovatív, például tej-analóg jellegű termékek. Legnagyobb vevőink a tésztaipar, sütőipar, cukrászat, szállodák, éttermek, gyermekétkeztetés és ezekhez kapcsolódó szereplők. Szoktam mondani, hogy Magyarországon nincs olyan ember, aki ne enné a mi tojástermékeinket, hiszen a tojás szinte minden termékben megtalálható. A budapesti zászlóshajú cukrászdák, például a Daubner, a Gerbeaud, a Danubius-hotelek, vagy a McDonalds is megrendelőink.

Ezek zöme a járvány kitörésével bezárt, így egyik-pillanatról a másikra piacunk közel ötven százalékát elveszítettük.

Szintén nagy megrendelőink a Magyarországon található nagy autóvállalatok, melyek telephelyeiken saját kantint üzemeltetnek, itt is jelentős a kiesés. Külpiaci kapcsolatainkat is erősítjük az utóbbi időben – jelen vagyunk Romániában, Szlovákiában, Ausztriában is építünk piacot, de a szállítmányozási nehézségek és a járványügyi intézkedések miatt a terjeszkedés megtorpant.

Sajátos helyzetünk a tojással további nehézséget jelent. A tojást, mint alapanyagot 5 százalékos áfa terheli, az általunk előállított termékek viszont 27 százalékos áfa-kulcsba tartoznak. Az áfát ugyan vissza tudjuk igényelni, a kettő különbözetét minden hónapban be kell fizetnünk.

A vírus kitörésekor vevőink jelentős része azonnal leállt, felfüggesztették tevékenységüket és jelezték, hogy belátható 60-90 napon belül nem tudják számláikat kifizetni. Vagyis nem elég, hogy nem jutunk hozzá a tojás árához, az áfát a költségvetésnek be kell fizetnünk, ezért kérvényeztük, hogy a következő hónapban csak a befolyt összeget kelljen kifizetni.

Milyen lépéseket tettek a helyzet enyhítésére?

A költségeket megpróbáljuk a bevételhez igazítani – nagyon nehéz lesz, de valahogy túl kell élnünk. A járvány kitörése előtt feldolgozóegységeink jelentős fejlesztése folyt, melyet majdnem teljesen sikerült befejezni; a munkák durván 5 százaléka van hátra.

A fejlesztésbe közel kétszázmillió forintot invesztáltunk, használni azonban nem tudjuk.

Elindítottunk egy új termékvonalat, amely a korábbiakkal ellentétben nem élelmiszeripari alapanyag, hanem késztermék. A termékcsalád a berobbanás küszöbén áll, a korszerűsítések után követlenül a fogyasztót tervezzük megcélozni, és kiskereskedelmi forgalomba bevezetni. Az élelmiszervásárlás ugyanis töretlen, a termékcsalád egy önálló láb lenne, ám ez a vonal is megtorpant.

Milyen döntést hoztak dolgozóikról?

A megrendelések csökkenése nyomán visszaesett a termelés, ami munkavállalóinkat is érinti. Ők hosszú évek óta velünk dolgoznak – a magas élelmiszerbiztonsági és higiéniai előírások miatt nem is dolgozhatunk nem állandó munkaerővel.

Mindenkivel leültünk és próbáltunk elfogadható megoldást találni – a munka behívásos alapon történik, amikor van feladat, behívjuk dolgozóinkat, a fizetés az elvégzett munkával arányos.

Ez nagy érvágás mindkét fél számára, a tulajdonosok és a munkavállalók jövedelme is csökken. Szerencsére mindenki megértette és elfogadta döntésünket.

Az árbevételhez viszonyítva a munkavállalók száma alacsony, ez a magasfokú automatizáltság eredménye. A megkezdett fejlesztések egy része további humán munkaerőt kiváltó folyamatokat tesz majd lehetővé – ilyen például a higiéniai rendszerek automatizálása, a berendezések érintésmentes tisztítása, mellyel vegyszer- és a vízfelhasználás jelentősen csökken. A beruházások másik része a termékek eltarthatóságát, a termelés hatékonyságát javítja, valamint az új termékcsalád kézműves szintről kiskereskedelmi szintre történő emelését eredményezi.

Mely vevőik maradtak meg?

A tészta-, sütő-, és édesipar egy részének továbbra is szállítunk. A pékáru szektor ugyanakkor átrendeződik, elsősorban az alapvető pékárukat keresik, melyeknek kevesebb a tojásigénye. Azon cukrászüzemeknél, melyek multinacionális vállalatoknak szállítanak, kevesebb volt a visszaesés. Ezek nem nagy vevők, de igényes termékek állítanak elő, így a marzs is valamivel nagyobb. Változó a kereslet a McDonaldsnál, amelyik az egyik legkomolyabb vevőnk.

Mennyire tudnak előre tervezni?

Fel kellett mérnünk, hogy alakul a termelés, milyen következményekkel jár például a kijárási tilalom. Döntöttünk halasztható, ütemezett tevékenységekről, megelőző karbantartásokról. Van tartalékunk, de ennek nagy része a fejlesztésekben áll, melyeket nem tudunk használni.

A tojás iránti kereslet mindig hullámzó volt, ilyen szempontból szerencsések vagyunk, mivel hozzá vagyunk szokva ahhoz, hogy nem állandó. A feldolgozott tojás teljes vertikuma elérhető nálunk: por, (főtt) tojás, lé, stb. – ha ez utóbbi iránt csökken a kereslet, akkor több port gyártunk. Így néhány hónapra át tudjuk billenteni a termelést.

Úgy számolunk, hogy egy pesszimista forgatókönyv szerint is ez a helyzet szeptember végéig normalizálódik. A nyár, a turista szezon alatt a szállodákból, cukrászatokból, éttermekből származó megrendelés nagyon fog hiányozni.

Ha kihúzzuk őszig az iskola kezdetével a gyermekétkeztetés is beindul majd. Szeptember végén várhatóan elkezdődik egy felfelé ívelő szakasz, és év végére visszatérünk a normális kerékvágásba. Addig egy dolgunk van, odafigyelni, hogy milyen megrendelői igényeket kell kielégítenünk, s ezekhez igazítani a költségeket.