Tour de Hongrie: egyre több a világszinten is jegyzett magyar kerékpáros versenyző

Interjú2020. szept. 18.Kamasz Ervin

Jövőre budapesti szakaszt is tervezünk a legnagyobb magyar kerékpárversenynek, a Tour de Hongire-nak - nyilatkozta a növekedés.hu-nak Eisenkrammer Károly főszervező, aki azt is elmondta, hogy a verseny előtt komoly anyagi problémákkal néztek szembe, amelyet az utolsó pillanatokban sikerült megoldani. 2021-től akár ProSeries verseny is lehet a Tour de Hongrie.

A valaha volt legrangosabb mezőny indult a Tour de Hongrie kerékpárverseny, amely magyar győzelemmel zárult. Hogyan értékeli a versenyt, érkeztek visszajelzések a csapatoktól, a támogatóktól, a Nemzetközi Kerékpáros Szövetségtől (UCI)?

A Nemzetközi Kerékpáros Szövetség hivatalos visszajelzésére még hónapokig várnunk kell. De elég csak kimennem az utcára, vagy megnyitnom az internetet és szabad szemmel is látszik, hogy komoly gátak szakadtak át idén. A napokban egy pékség eladója majd másnap egy építőipari áruház női pénztárosa lelkesedett nekem a Tour de Hongrie sikerei kapcsán. A támogatónk, szponzoraink is nagyon boldogok, mert ekkora sikerre senki nem számított. A verseny összetett győztesét, Valter Attilát pedig konkrétan szétszedi a média és a szurkolók. Az történik most, amit legszebb álmainkban merünk remélni.

Mennyiben változtak meg a verseny anyagi lehetőségei a tavaszi viszonyokhoz képest? Léptek-e vissza támogatók?

Igen. Súlyos problémákkal kellett szembenéznünk a nyáron. Egyrészt néhány piaci szponzorunk érthető visszalépése vagy támogatás csökkentése miatt is, de a városi partnereink is nagyon nehéz helyzetbe kerültek, és ez kihatással volt ránk.

Sőt, még azoknak a pénzeknek a megszerzése is nehéz volt, amire szerződés vagy akár kormányzati döntés kötelezte a partnerünket.

A verseny előtt három héttel még két tervvel kellett mennünk: a ’B’ terv alapján elengedtünk volna minden költséget, ami a televíziós megjelenéssel kapcsolatos. Ez lényegében a verseny szakmai bukását jelentette volna, mert TV adás nélkül a profi csapatoknak sem érdekes a részvétel, és a verseny reklámértéke is töredékére csökken. Így utólag talán hihetetlennek tűnik, de valóban csak napokon múlott, hogy az utolsó percben végül minden összeállt. Hogy érthető legyen, mennyire ki voltuk hegyezve, egy példával is élek: Párizsban parkolt az a megtankolt repülőgép, amelyik az élő TV adás egy fontos technikai feltételét biztosította a verseny alatt, és csak az utalás elindítása után kértek felszállási engedélyt, és a média gyártó cég kamionjai is indulásra vártak.

A normális ügymenetben tervezett időben nem volt elég pénz a számlánkon, mert néhány partnerünk hónapokat csúszott a fizetéssel.

A szervező Vuelta Kft. egy stabil vállalkozás, de itt olyan összegek mozdulnak meg, amit nem lehet „otthonról behozni”.

Nagyon feszült napokat éltünk meg a verseny előtt a pénzügyi bizonytalanság miatt, amely érthető módon minden partnerünket érintette.

Védnökeinknek, támogatóinknak, különösen Révész Máriusz kormánybiztosnak komoly szerepe volt abban, hogy végül megoldódtak ezek az átmeneti problémák.

Eisenkrammer Károly (Forrás: TDH.hu)Eisenkrammer Károly (Forrás: tdh.hu)

Melyek voltak a legnagyobb kihívást jelentő feladatok a szervezésben, különösen a járványhelyzet miatt?

A legnagyobb probléma a bizonytalanság kezelése volt. Vajon hoz-e szigorító intézkedéseket a magyar kormány, és ha igen, akkor mit? Hogyan alakul a nemzetközi helyzet? Utazhat, vagy nem utazhat a spanyol vagy az ausztrál csapat? Az egyik külföldi bírónk pozitív tesztje miatt nem is indulhatott el, helyette mást kellett hívnunk. A Nemzetközi Kerékpáros Szövetség delegált bírója egy napot késett, mert nem engedték felszállni a repülőgépre, amellyel Németországban kellett volna átszállnia és oda nem volt jó a papírja.

A bizonytalanság mellett a konkrét felkészülés a vírushelyzet kezelésére már nem okozott akkora fejfájást, mert ott legalább tudtuk, hogy mi a teendő. Erre megfelelően készültünk: szakértő Covid koordinátorral, orvossal és segítőikkel határoztuk meg a konkrét feladatokat. Ebből származott a következő „probléma”, mégpedig az, hogy elszálltak a költségek: például a résztvevőket több szállodában kellett lehelyezni, ment eddig, ugyanis egy adott hotelben nem lakhatott egy épületszárnyban két csapat.

A nézők távoltartása miatt a korábbiak többszöröse volt biztonsági őrök száma. A maszkoknak, fertőtlenítőknek, és a PCR teszteknek nem csak költsége, hanem a leszervezése, logisztikája is okozott némi fejfájást, de ezt is sikerült megugrani.

Tudtak-e olyanról, aki átesett a koronavíruson és rajthoz állt? A versenyt megelőzően végeztek-e teszteket? Zártak-e ki valakit pozitív teszt miatt?

A versenyen csak két negatív teszttel lehetett részt venni a sportolóknak, a kísérőknek, bíróknak egyaránt.

Tudomásom szerint nem volt a résztvevők között olyan, aki már átesett a koronavíruson.

A verseny sportszakmai sikere mellett arra is büszkék lehetünk, hogy egyetlen pozitív teszteredmény sem született a Tour de Hongrie-n, pedig összesen 600-nál is több PCR teszten estek át a sportolók, kísérők.

Forrás: TDH.hu(Forrás: tdh.hu)

Van-e valamilyen kimutatás, hogy hányan láthatták a versenyt a helyszínen és a televíziók előtt?

Természetesen van ilyen adat, de még nem látjuk a teljes képet.

Az MTVA adatai alapján több mint 660 ezer nézője volt az M4Sport és a Duna World csatornákon a Magyar Körversenynek, élő adásban.

Az Eurosporttól még várjuk az adatokat. Ami biztató, hogy náluk nagyon jó idősávba kerültünk: két napon a Tour de France után kerültünk képernyőre az Eurosport-1 adón, a többi napokon pedig közvetlenül a Tour de France előtt. A Tour de France és környezete a legértékesebb idősáv az Eurosporton. 2019-ben 5,6 millió néző látta a Tour de Hongrie-t az Eurosporton, az idei nézőszám biztos, hogy sokkal nagyobb lesz, de pontos adatokkal csak szeptember végén fogunk rendelkezni. Online is nagyot ment a Magyar Körverseny, a facebook oldalunk és a twitter is felrobbant – mondjuk ehhez kellett Valter Attila győzelme is.

A verseny útvonalán jelentős útfelújítások történtek a verseny előtt. Van összefüggés az útjavítások és a verseny között vagy véletlen az időzítés?

Természetesen van összefüggés. Kétoldalú együttműködésünk van a Magyar Közút Zrt-vel. Egyrészt már az útvonal kiválasztásnál figyelembe vesszük a javaslataikat, és ha lehet, akkor arra megyünk, ahol már eleve jó az út. Másrészt pedig mindent megtesznek azért, hogy a rosszabb helyzetben levő szakaszokat helyrehozzák. Idén például a Kétbükkfa-nyereg és Esztergom közötti lejtő okozta a legnagyobb fejfájást a Magyar Közútnak (és nekünk is), de két hónapos munkával sikerült alkalmassá tenniük a versenyre. A Bükkben is volt néhány olyan felújítás, ami tőlünk függetlenül is megvalósult volna, de a Tour de Hongrie sürgetővé tette a javítást, mert e nélkül nem tudtunk volna átkelni a hegyen.

Az idei 826 km-es verseny drámai módon az utolsó kilométeren dőlt el. A szervezők tudják befolyásolni a verseny izgalmait, a hegyi és a sík szakaszok sorrendjével esetleg tudnak kedvezni egy hazai versenyzőnek? Milyen szempontok szerint állították össze az útvonalat, illetve a szakaszok sorrendjét?

Nem csinálunk titkot abból, igyekszünk kedvezni a magyaroknak. Immár második éve láthatjuk, hogy a magyar mountain bike szakág ifjú reménységei a szemünk előtt válnak a világ legjobb hegyi menőivé országúton.

Előbb Dina Marci és most Valter Attila bizonyítja, hogy nagyon oda kell rájuk figyelni, és mögöttük még ott van néhány fiatal, például a most egy sajnálatos edzés baleset miatt otthon gyógyuló Fetter Erik.

Az eredeti, tavaszi útvonalban is kulcsszerepe lett volna Kékestetőnek, de most az őszi módosítással ez a szakasz a verseny végére maradt, és az utolsó szakaszon Valter Attila az utolsó pillanatig feszítette az idegeinket. A Miskolc és Kékestető közötti 188 km-es távon több mint 3000 méter szintkülönbséget kellett legyőzni, ráadásul a végén ott van a meredek 3,5 km-es út a csúcsig. Ez már az a hegy, ahol kijönnek a különbségek.

(Forrás: tdh.hu)

A sík szakaszok befutója során történtek bukások. Ezeknek mi lehetett az oka? A csonka szezonból fakadó versenykilométerek hiánya vagy mivel kevesebb a lehetőség a győzelemre a versenyzők többet kockáztatnak vagy esetleg egyszerűen balszerencse okozta ezeket?

Minden egyes balesetet megpróbálunk kielemezni – már amiről van információnk, fotó vagy videó anyag. Akár pillanatnyi figyelmetlenség, vagy koncentráció hiány is okozhat bukást, hiszen a versenyzők a szélárnyék miatt alapesetben is 10-20 cm távolságra mennek egymástól, néha össze is érnek a mezőnyben. Épen ezért a bolyban nem „illik” feleslegesen a fékhez nyúlkálni, mert egy hirtelen lassítás, vagy akár csak 20-30 cm-es oldalirányú mozdulat következtében eleshetnek a hátrébb jövők.

A befutók során, ahol a tempó már 70-80 km/h, pedig még ennél is kritikusabb a helyzet.

Ha visszalassítva kielemzünk egy-egy mezőnybefutót, akkor azt látjuk, hogy tulajdonképpen az a csoda, hogy nem esett el mindenki.

De ezek a srácok rendkívül képzettek, nem csak gyorsak, hanem ügyesek is. Ezzel együtt néha túlvállalják magukat, és sprint közben megpróbálnak beférni a 44 cm-es kormánnyal egy 25 cm széles helyre, és ez nem mindig sikerül.

(Forrás: tdh.hu)

A sportágat szerető külső szemlélő számára egy sikertörténetnek látszik a Tour de Hongrie. Van-e lehetőség tovább fejlődni? Ha igen, milyen irányba, esetleg van-e szándék 7-10 napra növelni a verseny hosszát?

Valóban egy sikersztori a verseny elmúlt hat éve. Most elsősorban a sportágért kell izgulnunk, és általában azért, hogy visszatérjen a normális életünk. Mert azt nem nevezhetjük normálisnak, hogy a pillanatnyi vírus helyzet belegázol az életünk minden területére, például befolyásolja a sportágak működését.

Idén már az is csoda lesz, ha be tud fejeződni az országúti szezon, és lesz világbajnokság.

Természetesen mi ebben a helyzetben is igyekszünk mindent megtenni, hogy előrébb lépjünk a ranglétrán. Bízom benne, hogy az UCI versenyellenőre és a profi csapatok is ugyanazt a versenyt látták, amit mi. Mert ha igen, akkor 2021-ben már akár ProSeries verseny lehet a Tour de Hongrie. Ebben a kategóriában már alapértelmezett, hogy WordTour csapatok állnak a rajtvonalon. A versenynapok számát nem szeretnénk növelni, mert a sportág egyik legnagyobb problémája a zsúfolt naptár, és ha választani kell, hogy ötnapos ProSeries verseny legyünk vagy tíznapos amatőr futam, akkor nem kérdés, hogy mi a jó válasz.

A versennyel kapcsolatos rendezvényen feltűnt Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere, ez jelentheti-e azt, hogy a verseny visszatérhet Budapestre?

Szerettük volna, hogy idén, ha csak egy rövid esti program erejéig is, de Budapest ismét szerepeljen a városaink között. Ezért szerveztük a budapesti Novotelben a csapatbemutatót. Országszerte nagyon sok szép helyre eljutunk a versennyel, és több különleges turisztikai látványosságot is megmutatunk a kamerákkal az országot járva. De azt azért be kell látnunk, hogy egy átlag belga vagy német tv néző Budapestet ismeri. Nem beszélve arról, hogy építészeti örökségünk jelentős része a Fővárosban található, amelyet szintén meg szeretnénk mutatni a világnak. Vagyis igen, 2021-ben már egy budapesti szakaszban is gondolkozunk.