Digitális Turizmus Zrt.: Van olyan területe a turizmusnak, ahol Nyugat-Európát is megelőzhetjük
InterjúMivel a nyugati rendszerek nagyobbak és lassabban változnak, szerintem előfordulhat, hogy pár éven belül a V4-ek Nyugat-Európát nem csak hogy beérik, de meg is fogják előzni a digitális turisztika terén - mondta a növekedés.hu-nak Rasztovits Dávid, a Digitális Turizmus Zrt. vezérigazgatója.
A koronavírus alaposan megrengette a turisztikai ágazatot. Sok szó esik arról, hogy az egész szektor át fog alakulni. De mégis hogyan? Milyen jövő áll az idegenforgalom előtt?
Pár éve, amikor a Modern Vállalkozások Program keretében megnézték, hogy a hazai KKV-k digitálisan mennyire érettek, az derült ki, hogy itthon az összes iparág közül a turisztikai ágazat áll a legrosszabbul. Pedig az adottságaink jók, hisz szakemberekből nincs hiány, az IT fejlesztésekre pedig viszonylag könnyű tőkét szerezni. Viszont az utóbbi évek felfutása miatt a legtöbb turisztikai cégnél úgy érezték, hogy a digitalizációval nem kell foglalkozni. Tavaly így is rekordévet zárt a magyar idegenforgalom: a vendégéjszakák száma meghaladta a 31 milliót.
Most a járvány azonban átírta a játékszabályokat.
Rengeteg cég megy tönkre, akik pedig talpon akarnak maradni, azok rájöttek, hogy ha ki akarnak tűnni, akkor kénytelenek átfogó fejlesztésekbe fogni. A jövő tehát egyértelműen a digitalizáció felé vezet. Ezt az átalakulást az 5G hálózatok megjelenése pedig csak fel fogja gyorsítani.
Az 5G pontosan miként tudja átalakítani a turizmust?
Jelenleg a mobiltelefonunk és a különféle digitális eszközök csak afféle mankót adnak nekünk a tájékozódáshoz. Például ha állunk a buszmegállóban akkor a mobilunkon megtudjuk nézni, hogy mikor jön a következő járat vagy utána tudunk járni, hogy a közelben hol lehet egy jó kávét inni. A jövőben ez egész másképp fog kinézni.
A megállóban az áttetsző digitális kijelzők meg fognak minket szólítani.
Megkérdezik merre megyünk és nem csak elárulják, hogy mikor jön a buszunk, de még jó hírű bárokat és éttermeket is ajánlanak a közelben. Ha pedig megadjuk nekik az engedélyt akkor a telefonunkra felviszik a kiszemelt vendéglátóhely elérhetőségeit és megmutatják, hogy miként találunk oda. Vagyis a digitális megoldások segítenek majd terelni az embereket. Minderre már most is vannak példák a nagyvilágban. Tokióban a repülőtéren például egy robot ajánlja fel a turistáknak, hogy vegyenek városkártyát.
Akik a Digitális Turizmus Zrt-t megkeresik, milyen beruházásokba akarnak belevágni?
A paletta roppant széles. Mi az idegenforgalmi vállalatok és szervezetek digitalizaciós folyamatait igyekszünk megkönnyíteni illetve meggyorsítani. Van, aki a weboldalát szeretné megújítani, más a teljes arculatát át akarja szabni, de vannak helyek, akik virtuális pénztárca megoldásokat vagy digitális beléptető rendszereket szeretnének bevezetni. Egy vidéki fürdővárosnak akár abban is tudunk tanácsot adni, hogy miként tudnak teljesen készpénzmentessé válni. Abban is segítünk, hogy megértsék, hogy az ehhez szükséges eszközparkot miként tudják üzemeltetni.
Emellett megmutatjuk, hogy a legálisan begyűjtött információk miként segíthetnek a hosszútávú stratégiák kidolgozásában.
Hogy indult pontosan ez a vállalat?
Amikor négy éve elárultam az ismerőseimnek, hogy a turizmus digitalizációjával akarok foglalkozni, a többség még hitetlenkedett. Nem gondolták, hogy ennek van jövője. Kétségtelen, hogy abban az időben ez egy merőben új dolog volt: itthon átfogóan még senki nem foglalkozott ilyesmivel.
Mielőtt a céget 2017-ben megalapítottam, egy nemzetközi piackutatást végeztem összesen 21 országban.
Miután felmértem a külföldi trendeket, utána kezdtem el itthon a digitalis turisztikával foglalkozni. Időközben stratégia partnerként a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium is mellénk állt. Nemrég elsőként Európában indítottunk egy olyan aggregátor oldalt is, amelyben a hazai fürdők, wellnessek és strandok jó részéhez egy felületen lehet jegyet venni. A partnereink itt majdnem a piac 50 százalékát teszik ki. A következő években a környező országokban is terjeszkedni akarunk. A célunk az, hogy 2024-re a digitalis turisztika terén régiós szinten már piacvezetők legyünk.
Milyenek a térség kilátásai? Fel tudjuk venni a versenyt a fejlettebb EU-s országokkal?
Most még persze le vagyunk maradva Nyugat-Európához képest. Csak hogy egy példát mondjak: a fejlettebb régiókban a különféle turisztikai desztinációknak, például az állatkerteknek vagy a fürdőknek általában saját mobil alkalmazásaik is vannak. Ezeken keresztül játékszerű élményeket is tudnak biztosítani. Angolban ezt hívjuk "gamification"-nek. Közben a szolgáltatásaik jó része is érintésmentes. Sok hasonló, hasznos ötlet van, ami nálunk még nem vert gyökeret.
Viszont mivel jók az adottságok, ráadásul fejlődő piacokról van szó, ahol nincsenek elszállva a bérek, ez a különbség könnyen behozható. Mivel a nyugati rendszerek nagyobbak és lassabban változnak, szerintem előfordulhat, hogy pár éven belül a V4-ek Nyugat-Európát nem csak hogy beérik, de meg is fogják előzni a digitális turisztika terén.