Kínai holdújév: Most kiderül, mekkora kárt okozott a zéró Covid politika
MAGA közel három évig tartó lezárások, tömeges tesztelések és határzárak után Kína a hónap elején megkezdte - a tömegtüntetések következtében- a sokak által vitatott „zéró Covid” politikája feloldásának folyamatát. Mivel az országon belüli szigorú korlátozások megszűntek, Kína nemzetközi határai január 8-tól újra megnyílnak.
Más országok eközben korlátozásokat vezetnek be a Kínából érkezők számára, tartva az új változatok kifejlesztésétől. A világ második legnagyobb gazdaságának újranyitása – amely az elmúlt év során drámaian lelassult – új lendületet ad a globális fellendülésnek.
A kínai fogyasztói kereslet fellendülése lendületet adna a nagy exportőröknek, például Indonéziának, Malajziának, Thaiföldnek és Szingapúrnak, míg a korlátozások megszűnése enyhülést jelent az Apple-től a Tesláig terjedő globális márkák számára, amelyek a „zéró Covid politika” alatt ismétlődő zavarokat szenvedtek el. Ugyanakkor Kína gyors visszafordulása a „zéró Covid politikájától” jelentős kockázatokat rejt magában.
Ahogy Kína teljesen kilép a három éve tartó, a kormány által elrendelt Covid elszigeteltségből, és újra integrálódik a világba, ennek megfelelően a gazdasági várakozások magasak.
Peking közelmúltbeli elfordulása a szigorú „zéró Covid politikájától” - amely sokáig korlátozta a vállalkozásokat - várhatóan idén életerővel tölti fel a világ második legnagyobb gazdaságát.
A koronavírus miatt elrendelt lezárások és a határkorlátozások miatt Kína nem volt szinkronban a világ többi részével, ami megzavarta az ellátási láncokat, és károsította a kereskedelmi és befektetési áramlást. És mivel a világgazdaság most jelentős kihívásokkal néz szembe, többek között energiahiánnyal, lassuló növekedéssel és magas inflációval, Kína újranyitása nagyon szükséges és időszerű lendületet adhat.
Ingatlanpiaci félelmek
Az újranyitás folyamata azonban nagy valószínűséggel kiszámíthatatlan és fájdalmas lesz, és az ország gazdasága 2023 első hónapjaiban akadályokkal teli útra számíthat. Kína történelmi ingatlanpiaci visszaesése és egy esetleges globális recesszió is további fejfájást okozhat az idei évben.
Kínában az ingatlanszektor jelenleg a GDP közel 30 százalékát teszi ki. Az ágazat válsága 2021 végén kezdődött, amikor is több nagynevű fejlesztő nem teljesítette az adósságának kifizetését. Ennek az eredménye az lett, hogy országszerte késleltette vagy leállította az előre eladott lakások építését. Ez 2022-ben soha nem tapasztalt tiltakozást váltott ki a lakásvásárlók részéről, akik megtagadták a befejezetlen lakások jelzáloghiteleinek kifizetését. Bár Peking számos kísérletet tett az ágazat megmentésére - többek között 2022 novemberében egy 16 pontból álló tervet mutatott be a hitelválság enyhítésére -, a statisztikák még mindig borús képet festenek.
Az ingatlaneladások értéke az 2022-es év első 11 hónapjában több mint 26 százalékkal esett vissza. Az ágazatban a beruházások 9,8 százalékkal csökkentek. A 2022 decemberében tartott kulcsfontosságú politikai ülésen a felső vezetők megfogadták, hogy jövőre a gazdaság fellendítésére összpontosítanak, és azt sugallták, hogy olyan új intézkedéseket vezetnek be, amelyek javítják az ingatlanszektor pénzügyi helyzetét és növelik a piaci bizalmat.
Újra szárnyaló kereskedelem
Egy esetleges globális recesszió a másik fő aggodalom, amely 2023-ban meghatározhatja Kína gazdasági helyzetét. A 2022-es év elején a kereskedelemi ágazat volt az a tényező, amely fellendítette Kína gazdasági növekedésének nagy részét, mivel az ország árucikkeinek emelkedő árai és a gyengébb valuta következtében Kína növelni tudta az exportot.
Azonban 2022 utolsó negyedévében a kereskedelmi ágazatban - amely a kínai GDP mintegy ötödét teszi ki és 180 millió munkahelyet biztosít - mutatkozni kezdtek a globális gazdasági lassulás korai jelei. 2022 novemberében Kína külföldre irányuló küldeményei 8,7 százalékkal csökkentek az egy évvel korábbihoz képest, ami sokkal rosszabb, mint az októberi 0,3 százalékos csökkenés. Ez volt a legrosszabb teljesítmény 2020 februárja óta, amikor a kínai gazdaság a kezdeti koronavírus-járvány közepette szinte leállt. A világ országai recesszióval néznek szembe, miközben a döntéshozók a kamatlábak emelését folytatják a növekvő infláció leküzdése érdekében.
Gyors felfutás, ellátási problémák
Annak ellenére, hogy Kína feloldotta a „zéró Covid politikáját” fontos megjegyezni, hogy stratégiai értelemben hosszú távú hatások fognak megjelenni főleg az olyan vállalatok működésében - mint például az Apple és a Tesla -, amelyek nagy mértékben támaszkodnak a chip-ellátási lánc esetében Kínára.
A Tesla részvényei 12 százalékot zuhantak 2023 első hetében, miután az elektromos autógyártó az elemzői várakozásoktól elmaradó szállításokról számolt be. Az Apple részvényei több mint 3 százalékkal estek vissza, mivel 2022 decemberében újra felszínre kerültek az iPhone iránti kereslettel kapcsolatos aggodalmak. A részvényárfolyamok esése mögött részben a kínai kihívások állnak.
A világ második legnagyobb gazdasága az Apple eladásainak mintegy 17 százalékát, a Tesla bevételének pedig 23 százalékát adja, így mindkét amerikai vállalat számára jelentős piac. De nem csak az ellátási lánc problémáival kell most szembenéznie az Apple-nek. Kína a gazdaság újbóli megnyitására törekedve változtatott a „zéró Covid politikáján”.
Autóipar: sok még a Covid-zavar
A kormány által bevezetett politika szigorú zárlatokat és tömeges teszteket tartalmazott a vírus megfékezése érdekében. Most azonban az ország nagy részén újra megjelent a koronavírus, ami a továbbiakban szintén nagy hatással lehet az iPhone-ok iránti keresletre. A Tesla január 3-ai részvényárfolyam-zuhanását a járműszállítások elmaradása okozta. A 2022 utolsó negyedévében leszállított 405 278 autó elmaradt a 427 000 kiszállításra vonatkozó várakozásoktól.
A Tesla a 2022-es év során folyamatosan Covid-zavarokkal szembesült a sanghaji Gigafactory gyárában. Ezt az állítást támasztotta alá Bill Russo, a sanghaji székhelyű Automobility vezérigazgatója is, aki a következőt nyilatkozta:
A Tesla az ellátási zavarokra és a zárlatokra fog rámutatni, mint a fő problémára Kínában 2022-ben. Bár ezek valódi ellenszélnek számítanak, nem tudja elrejteni azt a tényt, hogy a kereslet számos okból kifolyólag csökkent, és a rendelésállományuk 70 százalékkal kisebb, mint a sanghaji lezárás előtt volt.
A sanghaji lezárások 2022 márciusának végén kezdődtek, amikor a megaváros kormánya megpróbálta megfékezni a koronavírus-járványt.
Mivel a kínai fogyasztók kereslete is aggodalomra ad okot ezért a befektetők attól is tartanak, hogy a Teslának csökkentenie kell majd az árakat, hogy vonzza a vásárlókat, ami nyomást gyakorolhat az árrésekre. Kínában a Tesla októberben csökkentette Model 3 és Model Y járműveinek árát, visszafordítva a 2022-es év eleji áremelések egy részét.
A Tesla számára Kínában azonban egy másik jelentős kihívást a hazai versenytársak jelentik. Példaként megemlíthetőek a Nio és a Li Auto továbbá azok az alacsonyabb áru versenytársak, amelyek idén új modelleket terveznek bevezetni a piacra.
A szerző a Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézet munkatársa.