Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Valóban meglennénk uniós támogatások nélkül is?

MAG2023. jún. 8.Becsey Zsolt

Egyre több meghökkentő kijelentést hallunk mostanában magas rangú funkcionáriusoktól az Európai Unióval folytatott pénzügyi tárgyalásainkról és arról, hogy vajon tudunk-e élni az EU pénzügyi segítsége nélkül, valamint, hogy mikor lépjünk be az eurózónába. Írásomban ezekre reflektálnék.

1. Az EU-val fennálló pénzügyi mérlegünk kapcsán azt jelezném először, hogy volt idő, amikor nagyon kevés volt a magyar költségvetési aktívum az EU-val szemben.

Ilyen volt 2008-ig a helyzet. 2004-ig, a magyar EU csatlakozás előtt nem kellett tagsági befizetést eszközölnünk, de már 1990-tól kedvezményezettek voltunk az un. PHARE támogatásra, igaz, hogy ez makrogazdasági mértékkel kis összeg volt. Ez az évi kb.100 millió euró valóban GDP értékünk kerekítésének volt csak mondható, bár a tagsági felkészülést segítette és időnként emlékezetes infrastrukturális beruházásokra is tellett belőle. Ilyen volt az Esztergom és Párkány közötti közúti híd vagy a magyar-szlovén vasúti összeköttetés helyreállítása, még az EU belépés előtt. 2000 után már jogosulttá váltunk az un. előcsatlakozási alapokra is (ISPA és SAPARD) - még mindig tagsági befizetés nélkül -, bár a belépés előtt ennek beindulása még nem hozott számottevő összegeket, inkább 2004-től kezdett a tagságunkkal egyidejűleg jelentőssé válni.

2. Talán sokunknak emlékezetes az is, hogy a csatlakozási tárgyalásokat lezáró 2002. decemberi zárótárgyaláson a magyar delegáció kissé elmélázott abban az alkuban, miszerint egyszeri támogatásként mekkora összeget kapnak a belépők az EU-tól 2006-ig csak azért, hogy az azonnal megkezdett tagsági befizetés - a magyar GNI 1 százaléka - mellett se legyünk a tagság első évétől mínuszban az EU költségvetésével.

Ez meg is valósult, de 2008-ig nem tudtunk kitörni a nemzeti jövedelem 2 százalékának megfelelő pozitív szaldós állapotból, hiszen 2004-07 között csak korlátozottan kaphattunk pénzt az EU akkor már futó és így nehezen megváltoztatható hétéves költségvetéséből. Az igazi áttörés csak 2009-től valósulhatott meg, amikor már megnyílt a teljes jogú felzárkóztatási és agárpénzünk - utóbbi teljes mértékben 2013-tól - mellett az uniós kassza más területe, pl. az Erasmus vagy a Horizon program. (Sajnos ahhoz túl későn érkezett a pénzeső, hogy 2008 végén elkerüljük azt, hogy IMF-EU konzorciális hitelre szoruljunk saját gazdaságpolitikai hibáinkból, a legtöbb velünk belépő a pénzügyi válságot gond nélkül tudta átvészelni.) Vagyis volt lényegében egy mérsékelten pluszos időszakunk a tagság után a közös uniós kassza felé.

3. 2009 óta az uniós költségvetéstől szinte az új tagállamok közül a legnagyobb GDP arányos transzfert mi kaptuk, volt olyan időszak a 2010-es években, amikor a magyar GDP 4-5 százalékát is meghaladta a kapott összeg, ami sokat dobott az ország beruházási rátáján illetve deviza tartalékainak töltésén. Ez az időszak ugyanis egybeesett azzal a korszakkal, amikor az FDI beáramlása már nem csak egyirányú volt, mint a boldog kilencvenes években, hanem megindult a profitkivonás is. Az FDI-hoz köthető profitmérlegünk jelentősen negatív lett, amit nem ellensúlyozott, csak enyhített a külföldön dolgozó hazánkfiai nettó hazautalása. Ezek egybevetésével és az ország folyó külhoni műveleteinek mérlegével töltődött lassan a devizatartalékunk annyira, hogy ne inogjon meg az ország fizetőképessége. 2021 után azonban nehéz helyzetbe kerültünk, mivel nem indult meg a 2021-27-re szóló uniós költségvetési forrásunk, sőt az un. újjáépítési és ellenállási programon belül nemzeti kvótánk - mind a költségvetési transzfer, mind a hitelre vonatkozóan - pillanatnyilag az ismert jogállami vitáink fogja lett. Még kapjuk a kifutó 2013-20-as időszak felzárkózási pénzeit 2023-ig, de azután ez már nem áll rendelkezésre. Akkor csak az új hétéves időszak költségvetési pénzei jöhetnek, feltéve, ha megállapodunk az EU-val.

2022-ben a viták és felfüggesztések ellenére is mérlegünk aktívuma a magyar GDP 1,7 százalékát tette ki, vagyis pluszban voltunk az EU-val, körülbelül mértéke a 2006-os szintnek felelt meg.

Ha a kormányzat és az Unió között nincs megállapodás a nemzeti fejlesztési terv valamint az újjáépítési tervünk forrásainak lehívásáról, akkor csak az ezen kívüli közvetlen támogatások - főleg az agrárkifizetések és néhány horizontális pénz (pl. a szankciós kompenzációkról vagy testvérvárosi együttműködésről stb.) tudnak megérkezni. Mindez eddig aszerint a képlet szerint számolható, hogy a közös kassza felé történő befizetéseinket ellentételezi az agrárium közvetlen támogatása, és pozitív szaldónkat hozza minden strukturális - regionális, kohéziós és vidékfejlesztési, valamint kutatási (versenyképesség javító) - támogatás, de ez utóbbi most még hiányzik. (A horizontális lehetőségeknél állt le a jogállamisági viták kapcsán pl. az ERASMUS vagy Horizon program hosszabbítása is, bár ez nem makrogazdasági nagyságú ügy, de az érintetteknek nagyon kellemetlen lehet.)

Ezzel közvetlen kapcsolatban jelent meg az a magyar ellenzéki elképzelés, hogy az érintett végső haszonélvezők/felhasználók, - pl. települések - kapják meg közvetlenül a fejlesztési és strukturális forrásainkat a vita végéig, de ez nem tűnik Brüsszel számára kivitelezhető megoldásnak.

4. Az előzőekből kifolyólag eddig ( még talán tavaly is) jelentős volt a mérlegünk aktívuma. De ha az idén nem kapunk olyan pénzeket, amelyek devizában enyhítenék az éhségünket, akkor az FDI kell, hogy nagy összegben bejöjjön, ahogy a fejlesztési miniszter is utalt rá.

A következő két évben nagy összeg lesz a kínai CATL beruházás, nagyságrendjében az újjáépítési alap mindkét ágának (összesen kb. 15 milliárd euró) erős felét tenné ki csak egymaga (a bejelentések szerint kb. 8 milliárd euró), ami háttérbe szorítja a beruházás más szempontok szerinti értékelésének vitáját. (Grandiózus erőforrásigény, értékes föld kivonása, vízkészlet, vendégmunkások stb., mely megjelent a magyar közéletben.) A helyzetet javítja, hogy idén a külkereskedelmi mérlegünk javult sokat (nem is az olcsóbb orosz szénhidrogén számla miatt 2021-22-höz képest, hanem mert nagyarányú pótlólagos gépipari nettó exportot tudtunk realizálni), ami segítheti a jelenlegi jó csapadékhelyzet miatt az agrárium nettó várt exportnövekményét. Talán ezáltal ősszel nem kell újabb devizakötvényt kibocsátani akkor sem, ha késnek a fejlesztési forrásaink Brüsszelből, bár ez még bizonytalan becslés. (Sajnos a versenyképességünk nehézségei nem adnak akkora külkereskedelmi aktívumot, mint a cseheknél vagy a szlovénoknál.)

Ezzel együtt is magam úgy látom, hogy az a politikai nyilatkozat, mely a brüsszeli nettó pénzforrások nélkül is el tudja képzelni a következő éveket, nagyon kétséges, hiszen nem tudhatjuk, hogy mikor milyen időjárás, primer árupiaci árhelyzetek vagy válságok jelennek meg, és mikor lesz újabb nagy összegű profitkivonás, önállóan a jelenlegi államháztartási kiadási struktúrával láthatóan nem tudunk egyensúlyba kerülni.

5. Bár a külső-belső egyensúlyi túlélésért harcolunk, államkassza töltési kényszerek is megjelennek a gazdaságban. A legújabb „egyet nem értési” helyzet Budapest és Brüsszel között az, hogy ez év végén Brüsszel a különadók - és az ársapkák - kivezetésével számol. Így szerintük a jövő évben nőni fog a magyar államháztartási hiány mértéke; a magyar konvergencia program és a jövő évi költségvetési tervezet szerint meg csökken, ami feltételezi azt, hogy a különsarcok maradnak és még újak is jöhetnek - megemelt jövedéki adók -, amelyek egyébként emelik az inflációt. (Ilyen volt tavaly ősszel a KATA-rendelkezés is, hiszen az érintett szolgáltatók a megnövekedett közterhet csak beszállítói áremeléssel tudják kitermelni, ha tudják egyáltalán ezt érvényesíteni.)

Tehát a stabilizációs igényeink miatt marad a régióban a magasabb inflációs szint, és az FDI-nál a bármi áron való csalogatás. Prioritás itthon a leminősítés, vagy a Bizottság részéről jövőre belengetett túlzott deficiteljárás (csak Románia van most ebben) és a gazdasági recessziónak az elkerülése. Jobb lenne, ha meg tudnánk egyezni az EU-val.

6. Mindezek fényében nehezen tudom értelmezni azt a kinyilatkozást, miszerint 2030 után nettó befizetők – vagy legalábbis nem haszonélvezők- leszünk az EU büdzsével szemben, jobb, ha megszokjuk. A közös kassza ugyanis mindig egyensúlyban van az EU-ban, ezért vannak és lesznek nettó befizetők és nettó haszonélvező tagállamok.

Mi a saját strukturális helyzetünk- az agrárium erős szerepe és a belső regionális divergenciáink miatt főleg- még hosszú évtizedekig maradunk eben a státuszban, arról nem is beszélve, hogy a folyamatos leértékelések és magasabb infláció miatt a nominális felzárkózásunk lassabban halad. Ki lenne nettó haszonélvező a tagok közül 2030 után, ha mi nem?

7. Hogy ezek után milyen realitása van az euró bevezetésének a kötelezettségéről beszélni? Mindez takarékossági akarat kérdése, meglátásom szerint erre akkor is szükség van, ha a következő hat-hét évben formálisan nem tudjuk a belépési feltételeket teljesíteni, mert ez a saját érdekünk. (Lásd a fegyelmezett cseh, bolgár, dán vagy svéd példát az övezeten kívül. Még a lengyelek is nagyobb fegyelmet mutatnak annak ellenére, hogy jelentősen megugrott katonai kiadásaik mértéke az ukrajnai helyzet miatt).

Úgy gondolom, hogy ennek a fegyelmi pályának a megvalósítása is legalább három-négy évet vesz igénybe, így nem kell felmelegíteni azt a történetet, hogy csak akkor érdemes belépni a közös valutába, ha elérjük a 90 %-os uniós fejlettségi szintet, többek között a keserűnek mondott példák miatt. A jelenlegi szlovákiai (egyébként magyar) miniszterelnök, még jegybanki alelnökként cáfolta leginkább korábban a fejlettségi szintekkel való érvelést, és a szlovák állítólagos csalódottságot az eurózóna tagság miatt.

A horvátok belépése vagy az eddigi balti példák is cáfolják ezt a mechanikus megközelítést, és pl. a portugálok sem roppantak korábban abba bele (az írekről nem is beszélve), hogy mélyen az EU átlagos fejlettségi szintje alatt csatlakoztak az euróhoz.

A szerző a Károly Gáspár Református Egyetem tanára, korábbi külügyi államtitkár.