Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Dom Pérignon vagy Krug? - Harcban a két luxus pezsgő márka

Siker2020. okt. 3.Növekedés.hu

A Dom Pérignon és a Krug házon belül (mindkettő a francia LVMH konszern tulajdona) versenyez. Egy másik italóriás, a brit Diageo viszont kifogásolja, hogy a franciákkal közös cégükből nem kapta meg a megbeszélt osztalékot.

Dom Pérignon vagy Krug?

Óriási dilemma, ha valaki a drágább árkategóriából szeretne pezsgőzni. A két cég öldöklő harcot folytat a piaci részesedésért az egyre szűkülő luxus piacon. A rivalizálást csak élesebbé teszi, hogy mindkettőjüknek ugyanaz a tulajdonosa: a francia LVMH csoport.

A Dom Pérignon mindig is házon belüli márka volt, a Moët & Chandon felső kategóriás pezsgője. Legolcsóbb fajtáját most 68 500 forintért találtuk meg az egyik online borkereskedésben.

Márkanevét Pierre Pérignon bencés szerzetesről kapta, aki 1670-ben aki állítólag “feltalálta” a pezsgőgyártás technológiáját. A cég székhelye a szerzetes apátságában, a d’Hautvillers apátságban van. A Dom Pérignon sokkal inkább az imázsról szól, mint a részletekről.

Talán nincs is olyan alkalmazott az LVMH-nál, aki pontosan meg tudná mondani, hogy hány millió palackkal adtak el belőle az elmúlt években. Kész csoda, hogy ilyen termelési volumen mellett mégis ilyen magas minőséget tudtak megőrizni.

A Dom Pérignon (Dom P.) sikerének kovácsa és hosszú évekig őrzője Richard Geoffroy (Richard G.) volt, aki 2018-ban vonult vissza a pályáról. Utódja az alig 40-en túli Vincent Chaperon lett, aki több mint tíz évig tanulta a szakmát elődje keze alatt. Vincent C. (úgy látszik ez a rövidítés a divat a pezsgőszakmában) egyike volt azon keveseknek, akik a pandémia korlátozásai alatt is rendületlenül járták a világ bejárható részeit. Mint minden rendes borász, alulról kezdte a szakmát, tíz évvel ezelőtt még a szőlőszemek szedésének technológiáját felügyelte.

A Krug márkát 1999-ben vásárolta meg az LVMH.

A legolcsóbb Krug pezsgőt most 96 ezer forintért találtuk meg az online vinotékában.

A családi szerepvállalás megmaradt, a céget ma Olivier Krug vezeti, ő a hatodik generáció a pezsgőgyár élén. A Krug megközelítése sokkal kevésbé emocionális, inkább talán intellektuálisnak mondható. A szőlőtermesztést és a gyártást a 46 éves Julie Cavil vezeti, aki egy párizsi reklámügynökségnél dolgozott, mielőtt beszippantotta a bor csodálatos világa - ő is az ültetvényeken kezdte a szakmát.

A két márka házon belüli versengésén túl a nagy italgyártók egymás közötti harca is kiéleződött a járvány által okozott keresletcsökkenés miatt.

Jelenleg a világ egyik legnagyobb italgyártója, a Diageo (ők gyártják például a Johnnie Walkert és a Gordon’s gint) és az LVMH közös cége, a Moët Henessy Diageo osztalékán folyik a vita.

A brit Diageo azt állítja, hogy nem kapta meg a 2019-es év után járó 181 millió euró osztalékot a francia cégtől. A közös vállalatban olyan márkák szerepelnek, mint a Moët & Chandon, a Krug, a Veuve Clicquot és a Chateau d'Yquem.

A közös cégben az LVMH a többségi tulajdonos (66-34 százalék a tulajdoni arány), amely a Financial Timesnak nyilatkozó bennfentesek szerint pandémia miatt vonta vissza a már megígért osztalékot.

A francia luxuscég a saját részvényesein is spórol, júniusban jelentették be, hogy részvényenként 2,6 euróra csökkentik a tavalyi 4 eurós osztalékot. Az Európa leggazdagabb embere, a francia Bernard Arnault által vezetett cég 2019-ben 53,7 milliárd euróval rekord árbevételt ért el, az üzemi eredmény 11,5 milliárd euró lett.

A Diageo, amelynek üzleti éve júniusban zárult le, adózás előtti eredménye 51,8 százalékos zuhanását volt kénytelen elszenvedni az egy évvel korábbi üzleti évre kimutatott csaknem 12 milliárd fonthoz képest. A britek ugyanakkor nem csökkentették az osztalékot, az továbbra is megegyezik a tavaly fizetett 42,47 pennyvel.