Palkovics László: szeretnénk, hogy újra legyen magyar Forma-1-es pilóta

Siker2021. nov. 16.Dajkó Ferenc Dániel

Komoly járműipari fejlesztések zajlanak hazánkban és az sem kizárt, hogy újra legyen magyar Forma 1-es pilótánk - fogalmazott Palkovics László a 9. AUTOMOTIVE HUNGARY Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállításon a Hungexpon. A látogatók többek közt megismerhetik a legújabb technológiákat, szimulátorokat próbálhatnak ki, és láthatnak versenyautókat és versenymotorokat is az ingyenes rendezvényen.

Közel 100 kiállító

Idén novemberben is megrendezték az Automotive Hungary Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítást. Immár kilencedik alkalommal tartják meg hazánkban ezt a rendezvényt, ahol idén közel száz kiállító hozta el az újdonságait a Hungexpo egyik új csarnokába – tudtuk meg az eseményen. A kiállítás bárki által díjmentesen megtekinthető, azonban védettségi igazolvány meglétéhez kötött.

A Hungexpo egyik új csarnoka, ahol az Automotive Hungary kiállítást tartják

Fókuszban a hidrogén

Maga a kiállítás majd egy évtizede azzal a céllal jött létre, hogy a magyar járműipar szakmai szereplői, a magyar autógyártóktól kezdve a beszállítókon át a kis- és középvállalkozásokig, találkozhassanak egymással. Az évek során egyre nőtt az igény az ilyen jellegű rendezvényekre, egyre többen érdeklődtek a részvétel iránt, egyre erősebb lett a szakmai támogatottsága, színvonalasabb a programkínálata.

Idén a környezetbarát alternatív hajtásláncok, különösképp a hidrogén üzemanyagcellás technológia, a magyar és a bajor járműgyártók kapcsolata, a beszállítók és beszerzők találkozásának a segítése és a TECHTOGETHER mérnökverseny a rendezvény legfontosabb programjai.

Mérnökverseny hallgatóknak

Ez utóbbi verseny célja, hogy lehetőséget teremtsen arra, hogy a járműépítő hallgatói csapatok új szponzorokat találjanak fejlesztéseikhez, másrészt kiváló merítési lehetőséget jelent a munkaerőt kereső cégek számára. A TECHTOGETHER emellett a kiállító járműépítő csapatok közreműködésével népszerűsíti a műszaki pályát a nézőként résztvevő középiskolás fiatalok számára.

Lehet magyar Forma 1 pilóta?

A TECHTOGETHER mérnökverseny előtt Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter is részt vett egy kerekasztal beszélgetésen, ahol a hazai mérnökképzés fontosságáról, a magyar autósport jövőjéről, a járműipar fontosságáról és az ezekhez kapcsolódó fejlesztésekről beszélt.

Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter a kerekasztal beszélgetésen

A miniszter többek közt kifejtette, hogy nagyon nagy jelentősége van a hazai egyetemeknek és a mérnökképzésnek abban, hogy a magyar járműipar sikeres és innovatív legyen. Kiemelte, hogy a hajdúnánási MotoGP pálya megépítése után Magyarországon is fognak MotoGP futamokat rendezni, de a pálya fontossága ezen túlmutat, ugyanis azt úgy alakították ki, hogy a motorversenyek mellett mint tesztpálya a Debrecenben kiépülő járműipart is ki tudja majd szolgálni.

A Hungaroringen is komoly fejlesztéseket terveznek végrehajtani – hangsúlyozta. A versenypálya mellett egyfajta iparipark jellegű infrastruktúrát szeretnének létrehozni, és kiemelt céljuk, hogy egy Formula1-es versenyistállót is Mogyoródra csábítsanak a fejlesztések által, illetve a jövőben azt is elképzelhetőnek tartják, hogy újra legyen magyar Forma 1-es versenyző – hangzott el.

Palkovics László kiemelte, hogy nemcsak a versenyzőket, hanem a fiatal verseny mérnököket is támogatni szeretnék, ezt a célt szolgálja a TECHTOGETHER mérnökverseny is. Az autóipari mérnöki pálya most nagyon népszerű, azonban a vasút és a légijárműipar is igényel szakképzett mérnököket, így a jövőben szeretnék, ha elő tudnák segíteni hogy minél többen orientálódjanak ezek felé az iparágak felé is – tette hozzá.

A tárcavezető a járműipar helyzetéről is beszélt:

Nagyon érdekes időket élünk most, ami a járműipar technológia változását jelenti, ugyanis az elmúlt négyévet ha végig nézzük, éles váltásban jelentek meg és vetődtek el újabb és újabb technológiák. Négy évvel ezelőtt azt mondtuk, hogy csak a fedélzeten, akkumulátorba tárolt energiával hajtott villamos hajtásokról beszélhetünk, aztán megjelent kicsit az üzemanyagcella és most visszatértünk és újra lehet beszélni a szintetikus üzemanyagokról és a hidrogén belsőégésű motorokban hajtóanyagként való alkalmazásáról is

- fogalmazott

Még nem dőlt el mi lesz a jó irány, az biztos, hogy a közlekedésben fontos szerepe lesz a hidrogénnek, de a belső égésű motor jövője se tisztázott egyenlőre – tette hozzá.

A változások ideje

Azt, hogy komoly változások idejét éljük a járműiparban a kiállítók standjai is jól mutatták. Teljesen elektromos török robogók és tisztán hidrogén hajtású Toyota Mirai egyaránt szerepelnek a felhozatalban, de számos másik gyártó hybrid és elektromos hajtásláncú járműveit is megnézhetik a látogatók.

Üzemanyagcella a Toyota Mirai-ban

Külön izgalmas magyar szemmel a Suzuki standja is, ahol egy nagy teljesítményű csónakmotor keresztmetszete mellett az Esztergomban gyártott Hybrid hajtásláncú Vitarát és annak motorterét is meg lehetett tekinteni.

Magyar gyártmányú hybrid Vitara
Egy nagy teljesítményű csónakmotor keresztmetszete

Magyar hidrogénes aggregátor

A nagy autógyártók standjai mellett a kisebb cégek is sok izgalommal szolgálnak. Ezek közül érdemes kiemelni egy pécsi vállalkozást, amelyik egy teljesen saját fejlesztésű hidrogén üzemanyagcellás 15 kW teljesítményű aggregátort állított ki. Az eszköz alkalmas akár hajókra telepítve azok elektromos hajtásláncát ellátni a szükséges elektromosárammal, de lehet tartalék áramforrásként használni olyan intézményekben ahol fontos, hogy áramszünet idején is folyamatos legyen az áramellátás, illetve ott is megfelelő lehet, ahol nincs kiépítve elektromos hálózat. Az eszköz egyszerű hidrogén palackkal működtethető.

Hidrogén üzemanyagcellás 15 kW teljesítményű aggregátor

Bentley üveg Salgótarjánból

Szintén nagyon izgalmas egy másik hazai gyártó a Salgglas standja. Ők egy salgótarjáni cég, akik autóüveg gyártással foglalkoznak. A városban a rendszerváltozást követően az üveggyártás egy része, többek közt az öblösüveg gyártás ugyan tönkrement, azonban a Salgglas-nak köszönhetően továbbra is jelentős üvegipari központ lehet a nógrádi megyeszékhely. Sokan nem is tudják, de például a Suzuki Vitara összes autó üvegét ez a cég gyártja, de emellett Audik, Volkswagenek, Nissan, Opel, Renault, Peugeot, Citroen és Fiat modellekbe is készítenek üvegeket.

A látogatók akár a kezükbe is vehetik a szélvédőket

A legizgalmasabb azonban talán az, hogy a nagyszériás modellek mellett a Salgglas különleges luxusautókba is szállít üveget. Többek közt a Ferrari Roma-ba, a Bentley Bentayga-ba, a Bentley Flying Spur-ba és a Porsche Panamera-ba is. A gyártó emellett komoly fejlesztésekkel is foglalkozik. Most egy intelligens szélvédőn dolgoznak, amin a vezető számára számos vezetéstámogató információ jelenik meg. Az eszköz prototípusa már most is kipróbálható egy szimulátorban a kiállításon.

A Salgglas intelligens szélvédője; Forrás: salgglas.hu

Robotok és versenyautók

A fent felsoroltak mellett azonban számos más érdekesség is látható a kiállítás standjainál. Járműipari robotok, 3D nyomtatók, különleges kipufogó rendszer, alkatrészek, izgalmas járművek, alkatrészek, szerszámok, de még munkavédelmi bakancsok is helyet kaptak a rendezvényen.

A látogatók egy motoros versenycsapat kamionjába is betekinthetnek

Az autó és motor versenyek szerelmesei számára is tartogat izgalmakat a kiállítás. Versenymotorok, Formula 3-as versenyautó, és számos más izgalom is várja a látogatókat, akik egyetemi mérnök hallgatók által tervezett és épített versenyjárműveket is megtekinthetnek, illetve egy a BME hallgatói által készített napelemes hajó is látható az eseményen.