Warren Buffett: Ez a legnagyobb hiba, amit a szülők elkövetnek, amikor pénzügyekre tanítják a gyerekeket
SikerWarren Buffett szerint a legnagyobb hiba, amit a szülők elkövetnek, amikor a pénzről tanítják a gyerekeiket, hogy megvárják, míg tizenévesek lesznek. Az üzletember szerint már óvodás korban el kellene kezdeni az okítást. A milliárdos befektető gyakorlatias módszerekkel tanította meg saját gyerekeinek, hogyan bánjanak jól a pénzzel.
Ha van olyan ember, aki megérti a gyerekek anyagi felelősségre való tanításának fontosságát, az Warren Buffett. Mielőtt a Berkshire Hathaway vezérigazgatója lett, a legendás befektető több kisvállalkozást is elindított - hatéves korától kezdve, amikor megvett egy hat csomagos kólát 25 centért, és mindegyiket eladta egy ötcentesért. Ezenkívül magazinokat is árult, házhoz is vitte őket.
Apám volt a legnagyobb inspirációm
- mondta Buffett. Amit már korán megtanult tőle, hogy a lehető leghamarabb alakítsa ki a megfelelő szokásokat. Arra a kérdésre, hogy szerinte mi a legnagyobb hiba, amelyet a szülők elkövetnek, amikor pénzügyekre tanítják a gyerekeket, a milliárdos azt mondta:
Néha a szülők megvárják, amíg a gyerekek tizenévesek lesznek, mielőtt elkezdnének beszélni a pénz kezeléséről – de már akkor tanítani kéne őket, amikor még az óvodában vannak.
Buffett álláspontja mellett szól, hogy a kutatók szerint az agynövekedés 80 százaléka hároméves korig történik. A Cambridge-i Egyetem egyik tanulmánya azt találta, hogy a gyerekek már képesek megérteni az alapvető pénzügyi fogalmakat három és négy év között. Hétéves korukra pedig jellemzően kialakulnak a jövőbeli pénzügyi magatartással kapcsolatos alapvető elképzelések.
Egy 2018-as felmérés szerint - amely során 1014 szülő (8–14 év közötti gyermekek) és több mint ezer fiatal felnőtt (18–24 évesek) válaszait gyűjtötte össze - a szülők csupán 4 százaléka kezdett a pénzügyekről beszélni a gyermekeikkel ötéves koruk előtt.
A szülők 30 százaléka 15 éves vagy idősebb korban kezdte el oktatni gyermekeit a pénzzel kapcsolatban, míg 14 százalék azt mondta, hogy egyáltalán nem foglalkoztak ezzel.
Hogy csinálta Buffett?
2011-ben Buffett részt vett a Secret Millionaires Club (Titkos milliomosok klubja) elnevezésű gyermek animációs sorozat elkészítésében. Buffett a sorozatban mentorként szerepel. Összesen 26 epizód készült, és mindegyik egy pénzügyi tanulsággal foglalkozik. Buffett elmondása szerint mind a három gyermekének megtanította a sorozatban szereplő leckéket.
Íme néhány példa a műsorból:
Hogyan vezethetjük rá őket a rugalmas gondolkodásra
- Menjünk el a gyerekekkel egy múzeumba, és beszéljünk az egyes festmények különböző stílusairól. Ezután kérjük meg őket, hogy ők maguk is fessenek valamit. Gondoljanak el azon, hogy az ecset mellett milyen különböző eszközöket használhatnak a festéshez. A kreatív és rugalmas gondolkodás képessége jól jön, ha a jövőben pénzügyi kihívásokba ütköznek.
- Kérjük meg őket, hogy találjanak ki új felhasználási módokat a kidobásra ítélt dolgokkal kapcsolatban (például egy üres gabonadobozból magazintartó lehet). Ez segít megtanítani őket arra, hogyan kell egyszerre kritikusan gondolkodni, pénzt spórolni és védeni a környezetet.
Hogyan kezdjenek el spórolni
- Adjunk két perselyt: egyet megtakarításra és egyet kiadásra. Minden alkalommal, amikor pénzt kapnak, beszéljünk velük arról, melyik perselybe szeretnék tenni a pénzt, és miért. Fontos, hogy megértsék a különbséget a vágyak és az igények között.
- Készítsenek egy listát, amin öt-tíz olyan dolog szerepel, amit meg szeretnének vásárolni. Nézzük át velük az egyes elemeket, és beszéljük meg együtt, hogy mely dolgokra van tényleg szükségük.
Hogyan lehet különbséget tenni az ár és az érték között
- Írjuk le, hogy mit kell vennünk a szupermarketben, majd együtt nézzük át szórólapokat, újságokat és weboldalakat, hogy vannak-e olyan elemek a listán, amelyek esetleg valahol akciósak. Hasonlítsuk össze ezeket az árakat, és nézzük meg, melyik áruház kínálja a legjobb ajánlatot.
- Válasszunk ki egy hirdetést, és kérdezzük meg a gyerekeket: Mit adnak el? Milyen üzenetet közvetít a hirdetés? Mi vonzza a figyelmüket a hirdetésben? Milyen érzést vált ki belőlük a hirdetés? Hogyan próbálja rávenni őket a termék megvásárlására?
(via CNBC)