Előre látott valóság - Döbbenetes pontossággal „jósolják” meg a jövőt a szimulációs programok
TechEgyre több területen kapnak megkerülhetetlen szerepet a döntési folyamatokat modellező szimulációk, amelyek jelentős segítséget nyújtanak abban, hogy egy-egy – jellemzően üzleti – döntés várható következményeit megjósolják. Mi több: a gazdaság mellett egyre gyakrabban alkalmazzák a szimulációs programokat egyéb területeken, többek között akár az oktatásban is.
A szimulációk elsődleges célja, hogy az elméleti ismeretek gyakorlati alkalmazását segítsék azáltal, hogy modelleznek egy-egy döntést, vagy akár teljes piacok várható reakcióit is, jelentősen segítve ezzel a döntéshozatalt, egyben bemutatva a lehetséges kockázatokat. A kiszámíthatóság és tervezhetőség iránti igény nagyjából egyidős a civilizációval, hiszen már az ókori társadalmakban is igyekeztek előre megtervezni például egy-egy hadjárat várható kimenetelét. A tudományos kísérletezések szintén egyfajta szimulációnak tekinthetőek, hiszen lehetőséget teremtettek – teremtenek a mindennapi életben biztonsággal alkalmazni az újításokat. A számítógépek megjelenésével azután új dimenziók nyíltak a szakterület előtt, amely iránt egyre nagyobb az igény nem csak a politikai vagy gazdasági döntéshozatalban, hanem az élet egyéb területein is.
Kiszámíthatóság, kockázatelemzés: a helyes döntések alapjai
Az első üzleti szimulációk az ötvenes években jelentek meg az Egyesült Államokban, Magyarországon azonban csak a rendszerváltást követően kezdték el felfedezni jelentőségüket. Az első években jobbára külföldi modelleket adoptáltak, azonban gyorsan megjelentek az első magyarországi fejlesztő cégek is, akik kifejezetten a hazai viszonyokra optimalizált szimulációs rendszereket készítettek.
Nem játék, hanem szórakoztató tanulás
A szimulációs játékoknak nevükkel ellentétben elsősorban nem a szórakoztatás a céljuk – bár mindenképpen fontos elemük -, hanem az, hogy az oktatók munkáját megkönnyítsék, élvezetesebbé tegyék a tanulást és a tanítást is. A szimulációk tehát élményhez kötik a tanulást, miközben a megszerzett tudásanyagot a gyakorlatban tudják hasznosítani a diákok. Ehhez természetesen az szükséges, hogy teljesen élethűen modellezzenek egy-egy versenypiaci környezetet, amely nagyon komoly, összetett és felelősségteljes munkát igényel a tervezők részéről. Rengeteg területről érkező szakember összehangolt munkája szükséges ehhez, a készülő modelleket előbb a szakma értékeli, majd hosszasan tesztelik, mire egy-egy szimuláció készen áll az oktatásba történő bevezetésre.
Modellezett valóság
A hazai tapasztalatok szerint az üzleti szimulációkkal kiválóan oktatható a pénzügy, a marketing, az elemzés, a stratégiai-, folyamat-, valamint a termelésmenedzsment és a vezetői szemlélet. Az igazán jó szimulációk ismérve, hogy miközben a résztvevők egy számítógépes játékot játszanak, a hagyományos oktatási struktúrát kiegészítve, annak korlátait átlépve szabadidejükben, szórakoztató módon sajátítanak el gyakorlati ismereteket, amelyeket azután saját tapasztalatként tudnak alkalmazni valóságos szituációkban. Természetesen a fejlődés ezen a területen is folyamatos, alkalmazkodva a piaci igényekhez: ma már nem okoz gondot egy-egy új trend – például környezettudatosság, társadalmi szerepvállalás - beépítése ezekbe a modellekbe. Friss fejlesztés például a Pénziránytű Alapítvány EcoSim Kft-vel közösen a középiskolai tanórákra fejlesztett MoneySim pénzügyi döntések játéka. A szimuláció használatára épülő MoneySim ViaDal országos verseny keretében több mint 2100 diák szembesülhetett mindennapi pénzügyi döntései következményeivel.