A Waberer’s főrészvényese kiszállna - Mire számíthatnak a kisbefektetők?

Tőzsde2020. aug 3.Növekedés.hu
A rovat támogatója:

A Waberer’s bejelentette, hogy a Mid Europa Partners fontolgatja, hogy kiszáll. A szállítmányozási cég eddig sok csalódást okozott a befektetőinek, de azért vannak komoly értékei is, például a csoport biztosítótársasága. Mi okozta a mélyrepülést és hogyan tovább?

A Mid Europa Partners által menedzselt alap (CEE Transport) mérlegeli Waberer’s részvényeinek részleges vagy teljes értékesítését – ezt maga a szállítmányozási társaság erősítette meg a BÉT-nek leadott közleményében.

Nem teljesültek az ígéretek

A 72 százalékos részvényes kiszállása egyszerre lehet nagyon negatív üzenet (nagy a baj) és egyszerre lehet pozitív lehetőség (például, ha egy új tulajdonos vételi ajánlatot tesz majd a cégre).

De először nézzük meg, hogy mi vezetett ahhoz, hogy a kerek három esztendeje (2017 júliusában) tőzsdére vezetett részvény, BÉT-es pályája alatt a részvény ára az ötödére zuhant!

A tőzsdei rajt 5100 forinton történt, ma már alig haladja meg az árfolyam az 1000 forintot, de járt már alatta is. Ha nagyon leegyszerűsítjük a történetet, volt egy csomó ígéret, de ezek soha nem teljesültek, a társaság szinte mindenben alulmúlta a bevezetésnél tett mondásait.

Ha ránézünk a cégcsoport számaira, 2018-ban még szolidan nyereséges volt a cég, de 2019-ben már veszteséges, és bár vannak a számokban bizakodásra okot adó változások, de az idei év is mínuszosan indult.

A forgalom apad, a szállítmányozási üzletág nem működik jól, és bár a kereskedelem visszaesése miatt mindezt lehetne a koronavírusra is fogni, de a cég bajai nagyon határozottan korábban kezdődtek, a vírus legfeljebb rátett egy lapáttal.

Nem ért annyit

Utólag már könnyű kimondani, de a Waberer’s nem ért 5100 forintot.

Ezt ugyan már akkor is pedzegette néhány elemző, mert úgy tűnt, hogy a növekedési pálya túlságosan optimista. Volt, aki azt említette meg, hogy nem reális az, hogy az üzemanyag (ez a teherautós szállítmányozás fő költségeleme) ára alacsony marad.

Másnak arról volt véleménye, hogy a bérek intenzív emelkedése miatt a bérköltség szállhat el, ráadásul az európai államok sorra vezették be a sofőrök pihenését, illetve minimális javadalmazását szolgáló szabályokat.

Talán ezek mind igazak voltak, de a laikus szemlélő egyszerűen csak azt látta, hogy a társaság volt meghatározó tulajdonosa (Wáberer György névadó üzletember, újabban borvidéki kormánybiztos), illetve az említett alap nem a legjobb hangulatban kommunikálnak, például a névhasználatról, és mintha fokozatosan egyre kevesebb lenne az utakon is a napocskás kamionból.

Dőltek a csontvázak

A piac azt is hamarosan megtudta, hogy a társaságnál nagyon félremehetett valami egy fontos cégvásárlásnál.

Amikor ugyanis a cég tőzsdére lépett és eladott egy csomó részvényt, kellett valamilyen célt is mondania az új befektetőknek arról, hogy mire kell a pénz.

Cél több is volt, de ezek között kiemelkedett a Link nevű lengyel versenytárs megvásárlása. Annál szomorúbb volt, amikor egy évvel később már azt lehetett olvasni, hogy a magyar cég beperli a Link korábbi tulajdonosait, mert zsákbamacskát vett. Gyakorlatilag az eladó elhallgatott csontvázakat, fontos információkat nem adott át a vevőnek.

A struktúra is elkezdett recsegni

Innentől jöttek a rosszabb és rosszabb számok. Természetesen olyan van, hogy egy cég nem tudja tartani az örökké optimista üzleti tervezésben megfogalmazott számokat, de az már nagyobb csalódás, ha a számok egyenesen lefelé mennek, vagyis a forgalom apad, a nyereség pedig mínuszba vált.

Megkezdődött a papírok árának szabadesése. Aztán jött a többi sorscsapás, érdemi autópálya-használati díjemelkedés és valóban igazzá vált, hogy már nem lehetett azzal európai versenyelőnyhöz jutni, hogy van egy cég, amelyik egész Európában felveszi a megbízásokat (akár Nyugatról is), de keleti béreket fizet csak.

Ezt látva a brókercégek is sorra pesszimisták lettek, előrejelzéseikben már nem javasolták vételre a papírokat, sokan szabadultak a befektetéseiktől.

Jelenleg

Ez eddig elég rossz sztori, de az nagyon fontos, hogy a Waberer’s valójában ma is nagy érték.

Aki korábban Budaörsön elhaladt a cég számolatlanul felhalmozott, kihasználatlan, lízingelt kamionja mellett, azt érezhette, hogy nincs megrendelés, de azért ez nem igaz, van, csak kevesebb. A biztosítócég viszont tényleg jól hasít, komoly értéket jelent és a társaságnak sok ingatlanja is van.

A reorganizáció elindult, és ha a Mid Europe kiszáll, lehet, hogy egy új tulajdonos még inkább gatyába rázza a céget.

Vagyis most egy fordulópont érezhető, ezer forint már tényleg nem sok ezért az értékért, vagy küzdeni fog a Mid Europe a deklarált értékesítéssel (a tanácsadó a neves Rothschild cég), vagy gyorsan és sikeresen kiszáll.

Előbbi esetben még ereszkedni fog az ár, utóbbi esetben már emelkedni. Talán most már utóbbinak van nagyobb esélye.