Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Európa egyik legszebb vasútvonala az Alpokat szeli át

Utazás2019. máj. 10.Péni Zsuzsa
A rovat támogatója:

A Bernina-expressz útvonala az UNESCO Világörökség része: a svájci St. Moritz üdülővárost köti össze a Bernina-hágón keresztül az olaszországi Tiranóval.

Manapság szinte már mindenki a repülést választja, ha utazásról van szó, pedig egy vonatút alatt sokkal több élményben lehet részünk. Vegyük például a Bernina-vasutat, amely a svájci St. Moritz üdülővárost köti össze a Bernina-hágón keresztül az olaszországi Tiranóval.

A vonat a svájci Chur városából indul, amely már az i.e. negyedik évezredtől lakott település. Manapság fontos vasúti csomóponttá nőtte ki magát és itt kezdi útját a Bernina-expressz is, amely lenyűgöző tájakon robog keresztül az Alpokat átszelve, viaduktokon és filmekbe illő hidakon át jut el az olasz Tiranóig.

A látványos utazás a hófödte hegyek világától a napsütötte, templomokkal, múzeumokkal és varázslatos éttermekkel teli városkáig tart.

A mozdony a 2200 méter magasságú Bernina-hágón –a vonat névadóján- is átrobog, de aztán az olasz határhoz érkezve már a tengerszintet megközelítve érkezik meg úticéljához.

Az utazás alatt a Lago Bianco mesterséges tavat is megcsodálhatjuk, amely festői hegyek közt fekszik. Érdekesség, hogy a hatalmas tó legmélyebb pontja 53 méter. Ha tavasszal utazunk a vonaton, a hegyi patakok is a szemünk elé tárulhatnak, amelyek a tavat táplálják. A vonatút legmagasabban fekvő megállója az Alp Grüm, amely 2103 méterrel a tengerszint felett helyezkedik el.

A vonat „expressz” elnevezése nem a gyorsaságára utal, inkább a hagyományokkal függ össze, mivel a vonat már több, mint 100 éves.

Az út alatt a mozdony 196 hídon és 55 alagúton halad át. Hogy még véletlenül se maradjanak le az utasok semmiről, az ablakait nagyobbra építették, mint egyébként, így a Morteratsch-gleccsert is teljes pompájában megcsodálhatják a turisták. Az egyvágányú, 1000 volttal működő vasút szinte egész útvonala az UNESCO világörökség része. Ez nem meglepő annak fényében, hogy olyan látványban is részünk lehet, mint a Palü-gleccser vagy a Poschiavo-völgy.

A hegyről lefelé a vonat a brusoi spirálviadukton is áthalad, mely hihetetlen mérnöki teljesítményről tesz tanúbizonyságot. A kilenc boltív alkotta építmény 1908-ban került átadásra és természetesen még ma is szerves része az útnak.

Érdekesség továbbá, hogy ez volt a világ első olyan vasútvonala, amelyet a Google a Street View szolgáltatása is feldolgozott: a teherkocsira szerelt kamerával az egész vonalat rögzítették.