Hungarikum az élen: a herendi porcelán mára a német konkurensét is megelőzve, saját területén világelső lett
VállalkozásA 650 főt foglalkoztató és közel 60 országba exportáló Herendi Porcelánmanufaktúra termékválasztéka egészen óriásira, 64 milliósra rúg. A társaság vezérigazgatójával Dr. Simon Attilával beszéltünk.
Amikor közel kétszáz éve elkészültek az első herendi porcelánok még a hazai arisztokrácia is rácsodálkozott a szépségükre. Eredetileg a nyugat-magyarországi manufaktúra azért kapta az első rendeléseit, mert a nemesek pótolni akarták a külföldről hozatott készleteik hiányzó darabjait. De látva a páratlan minőségüket egyre több egyedi kérés futott be Herendre. A vásárlók között egy idő után nem csak előkelő családok, hanem európai uralkodók is feltűntek. Viktória királynő például az 1851-es londoni világkiállítás után vásárolt egy személyre-szabott, virág- és lepkemintás készletet. De a vevők közé az évek során a perzsa sah és Ferenc József császár is bekerült.
A Herendi Porcelánművészeti Múzeum
A cég, mint minden nagymúltú társaság több hullámvölgyet is megért: az 1870-es években például egy világválság, a XX. század hajnalán pedig az első világháború nehezítette a működésüket. A legutóbbi vezetőváltás előtt is épp gödörbe került a nagynevű Herendi Porcelánmanufaktúra.
A társaságot rossz gazdasági állapotban vettem át mikor 2005-ben vezérigazgató lettem. Volt egy milliárd forintos vesztesége és két milliárd forintnyi adóssága. A volt vezérigazgatóval való munkakör átadás-átvét annyi volt, hogy egy pendrive-ot adott, mondván, hogy azon mindent megtalálok.
Másnap reggel tudtam csak megnézni a pendrive-ot, amely üres volt, semmi nem volt rajta. Mind a mai napig őrzőm ezt a pendrive-ot, hogy emlékeztessen honnan kellett indulnom, honnan kellett a Herendi Porcelánmanufaktúrát talpra állítanom
– emlékszik vissza Dr. Simon Attila a vállalat jelenlegi vezérigazgatója.
A társaság nagy utat tett meg azóta, amit az is jól jelez, hogy 2019-ben a Budapesti Értéktőzsde már az 50 legsikeresebb magyarországi vállalkozása közé sorolta a Herendi Porcelánmanufaktúrát.
A számok mondhatni magukért beszélnek: a társaság adózás előtti nyeresége tavaly 1,2 milliárd Forintot meghaladóan alakult, úgy, hogy az árbevétele a korábbi évet is túlszárnyalva megközelítette a 8 milliárd Forintot. A cég a működéséhez külső pénzügyi forrást nem vesz igénybe, teljes egészében önerőből működik, állami támogatást működéséhez nem kap, e mellett pedig 2024. évben is másfél milliárd Forint körüli adóbefizetést teljesített különböző adónemekben az állami költségvetésbe. Az elérhető cégadatok szerint Magyarországon a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. saját iparágában az árbevételt tekintve 88%-ot, a munkavállalói létszámot tekintve pedig 84%-ot meghaladó piaci részesedéssel rendelkezik, amely piaci részesedése évről-évre növekszik.
Porcelánfestés
Sem a COVID, sem az energiakrízisből kibontakozó nemzetközi gazdasági pangás, de még a világban kialakult háborús konfliktusok sem ingatták meg a porcelánmanufaktúrát. Ha a nyereséges működést, a teljes munkavállalói létszámot (650 fő) és a közel 60 országra kiterjedő export piacok számát nézzük, akkor ma Herend konkurenseit megelőzve világelső.
De kik is valójában a vállalat versenytársai? „Ha szűkebb értelemben nézzük, akkor azt válaszolhatom, hogy nekünk valójában egyetlen egy külföldi porcelángyár versenytársunk volt, senki más. Azért használom a múlt időt, mert pár éve ez a németországi gyár komoly válságba került, Herend ma már előttük jár. Tágabb értelemben nézve elmondhatjuk, hogy akinek luxusra fordítható pénze van, az eldöntheti, hogy pénzéért ékszert, divatcikkeket, karórát, autót, ingatlant, műtárgyakat vásárol, vagy éppen egzotikus utazásra költi a pénzét. Ha ebből a szempontból nézzük versenytársainkat, akkor azt mondhatjuk, hogy a konkurensünk valójában minden cég, aki nemzetközileg elismert luxus terméket kínál. Ez egy hatalmas mezőny, és rendkívül kiélezett versenyben kell megállni helyünket.”
Porcelán rózsa készítés
Bőséges kínálat
A porcelán a kaolin, a földpát, és a kvarc házasításából áll elő, de, hogy ezek milyen arányt képviselnek a porcelánban, azt minden manufaktúra féltve őrzött titokként kezeli.
A Herendi Porcelánmanufaktúra összesen 16 ezer különböző fehér formával és 4 ezer különböző mintával rendelkezik. Ha ezeket a számokat összeszorozzuk, egy hatalmas, 64 milliós (!) termékválasztékot kapunk. Eme óriási termékszám mellett, termékfejlesztésükben napi egy új Herendi termék születik a Manufaktúra falai között.
Forrás: Shutterstock
Négy szempontot tartunk szem előtt a termékfejlesztés során, nevezetesen: a gyárthatóság, az eladhatóság, a gazdaságosság és a művészi érték. Ma nincs olyan lakásbelső és nincs olyan korosztály, amelyhez illő Herendi porcelánt ne tudnánk kínálni. A célunk, hogy ne mi kövessünk másokat, hanem mások kövessenek bennünket. Ezért próbáljuk a fiatal generációknak újabb arcunkat megmutatni.
Forrás: Shutterstock
A társaságnál a termékfejlesztéseken túl is folyamatosak a beruházások.
Tavaly a vállalat a legnagyobb energetikai beruházási programját hajtotta végre, amelynek keretében a porcelánégetéshez szükséges kemencék gáztechnikai átépítése, napelempark létrehozása, a festészeti műhelyek ablak- és radiátorcseréje és a technológiai gőzellátást szolgáló elektromos gőzfejlesztők telepítése történt meg.
A Hungaroringen tartott Magyar Nagydíj trófeáit is a Herendi Porcelánmanufaktúra készíti
Közben rendszeresen szerveznek kulturális eseményeket is: 2006. év óta mintegy 150 Herendi porcelán művészeti kiállítást nyitottak Magyarországon és külföldön.„Mindezeken túl büszkeségünk a Budapest, József nádor téren megnyílt Herendi Porcelán Palota, amely ma Európa legnagyobb mono-brand porcelán márkaboltja, félezer négyzetméteren, három szinten és 30 ezer darabos Herendi porcelán kollekcióval hirdeti a Herendi Márka nagyságát!”
„Herend volt, van és lesz”
A társaságnál az elmúlt évtizedben több, mint duplájára nőttek a keresetek. Tavaly meghirdették az „Egy havi munkáért két havi bér” programot is, amely azt jelenti, hogy volt egy hónap, amikor dupla havi bért fizettek a munkavállalóknak. Szokássá vált az is, hogy karácsonykor kiugró összegű karácsonyi pénzt fizetnek a munkavállalóinknak. Így volt ez 2024. évben is, amikor minden kolléga egyenlően és egyformám fél millió Forint összegű karácsonyi pénzt kapott.
Forrás: Shutterstock
Az utánpótlást egy saját fenntartású szakiskola biztosítja, amely három szakmában (gipszmintakészítő, porcelánfestő, porcelánkészítő szakmákban), három évfolyamon adja át a porcelángyártási elméleti és gyakorlati ismereteket.
Örülünk annak, hogy már általános iskola után is lehet jelentkezni iskolánkba, ezzel az iskolai létszám növekedését várjuk hosszú távon.
Az idei év kapcsán Dr. Simon Attila elmondta: „Minden erőforrásunk adott ahhoz, hogy bizakodóan vágjunk bele a 2025. évbe, minden előttünk álló kihívást meg fogunk oldani, erre minden képességünk és tudásunk adott. Herend volt, van és lesz, vagyunk és maradunk világelső porcelánmanufaktúra. Hisszük, hogy Herendnek nemcsak két évszázados múltja, de ugyanennyi jövője is van.”