Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Magyar szakember került a NATO tudományos testületébe, a legfejlettebb hidrogéntechnológiák feltárása lesz a feladata 

Autó2024. aug. 6.Kovács Dániel

Váratlan fordulatot vett az első magyar hiperautó fejlesztése. A Kincsem-sztori, amelyről többször is beszámoltunk, mára olyan jelentős hadiipari innovációvá nőtte ki magát, amely harcászati, hadműveleti és stratégiai szinten is képes lehet átrendezni az erőviszonyokat, fejlesztője, Bak Tibor pedig a napokban került be abba a NATO-munkacsoportba, amelyben a legfejlettebb hidrogén technológiák feltárását végzik.

“A NATO releváns szervezete formálisan is jóváhagyta a HM Honvéd Vezérkar javaslatát, miszerint személyemet jelölték ki a NATO AVT ET 248 as munkacsoportba, ami a legfejlettebb hidrogén technológiák feltárását végzi az Észak-Atlanti szövetség részére” - adta hírül Bak Tibor.

A BAK MOTORS Group alapítójával több alkalommal is beszéltünk már az első magyar hiperautó fejlesztéséről. A Kincsem-sztori időközben egy olyan hadiipari innovációvá nőtte ki magát, amely  harcászati, hadműveleti és stratégiai szinten is képes lehet átrendezni az erőviszonyokat. 

A NATO STO-n belül különböző részlegek vannak, a mi csoportunk az AVT, azaz Advanced Vehicle Technologies - magyarul Fejlett Jármű Technológiákhoz tartozik, és ott tevékenykedik, mint ET ( Exploratory Team) azaz a felderítő, feltáró munkacsoport. Ezt jelenti a NATO AVT ET 248

- magyarázza a Növekedés.hu kérdésére Bak Tibor hozzátéve, a munkacsoport feladata és célja az hogy a NATO részére tárja fel a legmodernebb, legfejlettebb hidrogén technológiákat, amelyek katonai alkalmazásra alkalmasak mind a szárazföldi haderő, légierő és a haditengerészet részére. 

- Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy a 32 szövetséges védelmi minisztérium adatokat szolgáltat a jelenleg folyó legfejlettebb hidrogéntechnológiai fejlesztéseiről, illetve a munkacsoport tagjai ezen felül feltárják a jelenleg a világon folyó legmodernebb fejlesztéseket,

majd azt elemzik és értékelik azzal a céllal, hogy javaslatot tegyenek a NATO részére, milyen kutatásokat és fejlesztési programokat végezzenek el a meghatározott célokra - tudjuk meg Bak Tibortól, aki pár éve azzal szerzett hírnevet, hogy Kincsem Hyper-GT névvel egy, a Forma–1-ből származó technológiát felvonultató magyar sportautón dolgozik. 

Hiperautóból katonai fejlesztés

A kezdetben elektromos hajtáslánccal megálmodott hiperautó belsőégésű hidrogén hibrid motort kapott, ennél is érdekesebb azonban a Kincsem egyedülálló technológiája, azaz a magnézium-hidrid  alapú szilárdtestű hidrogéntárolás és a közvetlen befecskendezésű belsőégésű hidrogénmotor párosítása, amely  képes akár -45 celsiusfokig is működni.

A konstruktőrt ezek után felkereste a kanadai védelmi minisztérium egyik tisztje, akinek az a feladata hogy detektálja azokat az ipari technológiákat amelyeket a hadsereg tud használni. Úgy értékelték, hogy a Kincsem hajtáslánc elképzelése az egyetlen a zéró karbon emissziós szektorból, ami teljesítheti a katonai követelményeket.

Közösen elkészítettek egy kanadai gépesített dandárra vonatkozó előtanulmányt, amely olyan ígéretes lett hogy kifejezték szándékukat, hogy NATO szintre emelik.

- Nagyon sok zéró karbon emissziós fejlesztést mutattak már be katonai eszközökön, és működtek is, de amikor felmerült az az egyszerű kérdés, hogy mégis miként lehet működtetni a teljes haderőt fosszilis üzemanyagok nélkül, akkor gyorsan elfogytak a jelentkezők, mert nemcsak a jármű harcászati képességét kell szimulálni ebben az esetben, hanem egy komplett dandár hadműveletét és a teljes hadsereg logisztikáját stratégiai szinten is

- magyarázza Bak Tibor, aki azt is elárulja, hogy a Kincsem hajtóművét áttervezett változatát katonai hidrogén generátorként benevezték a NATO DIANA Energy Resilience Challange-be, ahová 1300 pályázó közül egyedüli magyarként bekerült a legjobb száz jelentkező közé, így részletesen is be tudta mutatni a terveket. 

Titkos fejlesztési programokon fognak dolgozni

 A Honvéd vezérkari kijelölés az egyik legnagyobb megtiszteltetes, amit magyar állampolgár kaphat az én világomban, az pedig egy emlékezetes nap volt, amikor a NATO akkreditált, és megkaptam a kinevezésem, valamint az azzal járó hozzáférési kódokat bizonyos platformokhoz. Katonai fejlesztéseken, védelmi innováción dolgozni mindig nagy kihívás, de amikor látom hogy a munkám eredménye hozzájárulhat a hazám és szövetségeseink képességfejlesztéséhez, az egy különleges érzés

- eleveníti fel Bak Tibor aki azt is elárulja,, a  munkacsoport minősítése NATO UNCLASSIFIED, ami azt jelenti hogy a belső tevékenység, az ott elhangzott információk a NATO tulajdonát képezik, de ugyanakkor jelenleg olyan védelmi minisztériumi delegáltak is tudnak dolgozni benne, akiknek nincs NATO SECRET minősítésük.

A munkacsoport javaslatai alapján indított fejlesztési program azonban már CLASSIFIED azaz titkosított lesz - teszi hozzá a szakember, akinek számos ötlet van a tarsolyában a hidrogén katonai célra történő felhasználására,

mint mondja, egy hidrogén platformon működő dandár saját maga termelhetné meg az ivóvizet, ami egyenesen új szintet jelent a hadműveleti tempó vonatkozásában, mivel nem kell a taktikai egységeknek bevárni az ivóvíz-ellátmányt.

Ha pedig a hidrogén kanisztert irányitott energiájú fegyverekkel (DEW) is párosítjuk, akkor intergráljuk az üzemanyag, víz és lőszer logisztikát, és ha ezt a rendszer le is tudnánk kicsinyíteni, akkor egy hátizsákban elférne az energia, víz és fotonikus támadó fegyverek esetében a lőszer.