Tényleg bajban vannak az akkugyárak? Íme Kína válasza az aggályokra
AutóGyengélkedik az elektromos autók értékesítése, tavasszal zsinórban érkeztek a rossz hírek az akkumulátorgyárakból is. Hazánk igen sokat tett fel arra, hogy az elektromobilitásé lesz a közeljövő, de van ok aggodalomra? Megnéztük, hogyan látják a helyzetet Kínában.
A vártnál kevésbé megy az elektromos autók eladása, ahogy azt a Növekedés.hu-nak Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület ügyvezető főtitkára nem rég elmondta,
az elektromos járműveknél a 2023-as eladási adatokban látható egy 5,2 százalékos visszaesés, ha megnézzük a piaci részesedési arányokat, egyértelműen a benzines vezet még most is több mint 35 százalékkal, majd jönnek a hibrid járművek 25-26 százalékkal, és csak ezután következnek az elektromos járművek, amelyek 15 százalékos piaci részesedést értek el tavaly.
Ezzel párhuzamosan tavasszal zsinórban jöttek az akkumulátorgyárak gyengélkedéséről szóló hírek. Tavasz végén Kína harmadik legnagyobb akkumulátorgyártója, a CALB jelentett be váratlanul termeléscsökkentést, elbocsátást, valamint bércsökkentést, miközben már 2022 végén befagyasztotta a munkaerőfelvételt. Ezzel nem volt egyedül,
számos cég fogta vissza a termelést többek között Csangcsouban, az elektromos autó akkumulátorok kínai gyártásának fellegvárában, ebbe a nagyvárosba települtek a legnagyobbak üzemei, például a CALB, a BYD és a SVOLT Energy Technology. Utóbbi májusban azzal került be a hírekbe, hogy jelezte, nem épít meg egy tervezett gyárat a németországi Brandenburg tartományban.
Kai-Uwe Wollenhaupt, a SVOLT Europe elnöke akkor arról beszélt, az autóipari piac jelenleg jelentős ingadozásokkal és kihívásokkal küszködik világszerte, elsősorban az elektromos mobilitásra való átállás miatt. Ezért a gyártó újraértékelte a stratégiáját, és nem akartak már belevágni az újabb német akkugyárba. Hazánk igen sokat tett fel arra, hogy az elektromobilitásé lesz a közeljövő, irdatlan mennyiségű beruházás érkezett hozzánk, elég csak a politikai adok-kapok kereszttüzébe kerülő akkumulátorgyárakat említeni. Érthető hát, hogy
mindenki felkapta a fejét májusban, mikor az iváncsai akkumulátorgyár hatszázkilenc kölcsönzött munkavállaló. javarészt kirgiz állampolgár szerződését szüntették meg, azzal indokolva a drasztikus döntést, hogy „az elektromos járművek iránti globális kereslet lassul, ami az akkumulátorgyártás csökkenéséhez vezet”.
Mit mondanak a kínaiak az akkugyárak jövőjéről?
A nagy médiazajban egyvalamiről nem igazán lehetett hallani: arról, hogy miként látják az elektromos autózás, ezen belül pedig az akkumulátor gyártás jövőjét a leginkább érintettek, a kínaiak.
Az ázsiai nagyhatalomban bizonyos mértékű visszaesést eleve beáraztak, hiszen az elektromos autók eladásai azóta zuhantak, hogy a kormányzati támogatás a 2022-es év végén lejárt Kínában, ami valóban drasztikus csökkenést hozott.
Ez azonban gyorsan lefutott, és tavaly nyáron már meg is haladta a bezuhanás előtti szintet, azóta pedig folyamatosan növekszik - írja a Cnevpost.com. Ez vélhetően annak tudható be, hogy Kína eltökélt szándéka, hogy csökkentse a járművek kipufogógáz-kibocsátását. Eközben az ország csökkentené az olajimporttól való függőségét, ami növeli az elektromos járművek iránti keresletet és eladásokat.
Ezenkívül számos kulcsfontosságú város és tartomány szigorúbb korlátozásokat vezet be. Például Peking havonta csak 10 000 engedélyt ad ki belső égésű motorral rendelkező járművek regisztrálására, hogy ösztönözze a lakosokat az elektromos járművekre való áttérésre.
Emellett a kínai kormány befektetett töltőállomások építésébe az országban az elektromos járművek eladásának előmozdítása érdekében, 2025-re 20 millió elektromos jármű számára elegendő töltőállomást terveznek építeni.
Az exportra helyeződik a hangsúly
“Kína NEV járművei (a New Energy Vehicles (NEV) gyűjtőnév alatt a teljesen elektromos autókat és különböző hibrideket is magában foglaló alternatív hajtású járműveket értik) az exportok új kiemelt ágazatává váltak a kínai gazdaságban, és 2023-ban nehéz évet zártak, de az eladások várhatóan új csúcsot értek el.
A legtöbb autógyártó éves eladásnövekedést jelentett - foglalja össze a Global Times. Például a BYD 2023-ban 3,02 millió NEV-t adott el, ami 62,3 százalékos éves növekedést jelent. A Nio éves szinten 160,000 NEV-et szállított, ami 30,7 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.
Az XPeng 2023-ban 141,601 járművet szállított le, ami 17 százalékos éves növekedés ezen belül csak decemberben 20,115 elektromos járművet szállítottak le, ami új havi rekordot jelentett, és 78 százalékos éves növekedést mutatott - írja a nemzetközi kérdésekkel is foglalkozó kínai napilap hozzátéve, a figyelem most 2024-re irányul, és arra, hogy az NEV ipar meg tudja-e tartani növekedési lendületét.
Az iparági szakértők optimisták az NEV-k stabil piaci növekedésével kapcsolatban 2024-ben, mivel az elektromobilitáshoz kapcsolódó technológiák továbbra is fejlődnek. Ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy az NEV márkák közötti verseny élesebb lehet, különösen a hazai piacon, ami erősebb globális terjeszkedési vágyat eredményezhet.
"A kínai piacon az NEV-k eladásai jobbak, mint az észak-amerikai és európai piacokon 2023-ban, és Kína valószínűleg 2024-ben is a világ legnagyobb NEV piaca marad" – mondta Chen Liran, a Tianjin Egyetem Kínai Autóipari Technológiai és Kutatóközpontjának kutatója a Global Timesnak.
A China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) 2023. december 11-én kiadott jelentése szerint az NEV eladások 2024-ben elérhetik a 11,5 millió darabot, szemben a 2023-as becsült 9,4 millióval. Zhang Yongwei, a China EV100 alelnöke 2023. december 27-én becsülte, hogy Kína NEV eladásai 2024-ben elérhetik a 13 millió darabot, ami éves szinten 40%-os növekedést jelent.
Cui Dongshu, a China Passenger Car Association (CPCA) főtitkára szerint az NEV piac 2024-ben is erős növekedési lendületet tart fenn, és az eladások várhatóan meghaladják a 11 millió darabot, ami 2,3 millió darabos növekedést jelent, vagyis éves szinten 22 százalékos növekedést. A piac penetrációs rátája elérheti a 40 százalékot.
Cui szerint 2024 jó év lesz az NEV piacon, erős kezdettel. "Az autópiacon 2024-ben nincsenek jelentős politikai változások, így a növekedési trend folytatódni fog. Emellett számos nemzetközi szervezet nemrégiben emelte Kína gazdasági növekedési előrejelzéseit 2024-re, ami azt jelenti, hogy a járművek vásárlása valószínűleg erősödni fog" – mondta a lapnak a főtitkár .
A Global Times írásában azt prognosztizálja, hogy a következő néhány évben, miután Kína autóexportja eléri a csúcsot, a kínai autógyártók felgyorsítják a külföldi gyárak építését. Várhatóan 2030-ra Kína külföldi autóeladásai elérhetik a 12 milliót, ebből hat milliót exportálnak, és hat milliót külföldön gyártanak majd, akkorra a kínai márkák akár 53 százalékos részesedést is elérhetnek a külföldi NEV piacon.