Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A magyar borokra egyre jobban rákapnak a külföldiek - Rókusfalvy Pállal beszéltünk

Bor és Gasztronómia6 órájaGónusz Gabriella

A hatékony kommunikáció érdekében célpiacok és a célcsoportok tekintetében is priorizálnunk kell. Az Y- és Z-generációt pedig kiemelt célcsoportnak tekintjük - mondta a növekedés. hu-nak Rókusfalvy Pál, a nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos

Idén február 28-án kerül megrendezésre a szokásos év eleji borkonferencia, „Zöld gondolatok zöldszüret helyett” címmel. Fenntarthatóság, természet-
közeliség és a fiatalság borfogyasztási szokásaival kapcsolatos gondolatok mentén hallhatunk majd előadásokat. Milyen eredményeket vár a konferenciától?

A Borkonferencia már 13. éve jelentkezik ebben az időszakban és mindig rendkívül aktuális borágazati kérdéseket, témákat boncolgat. Nem véletlen, hogy az indulás óta eltelt időszakban valóban a szektor szakembereinek – egyik – legfontosabb találkozópontjává vált. A szakma hazai és nemzetközi krémje jön el minden évben, hogy az előadásokon, mesterkurzusokon, kerekasztal-beszélgetéseken keresztül képezhessék magukat és olyan érdemi vitát folytathassanak, amely előremutató megoldásokat eredményez.
A „Zöld gondolatok zöldszüret helyett” alcímmel futó idei esemény generációs kérdésekkel, vulkanikus és bioborokkal, jó hazai és nemzetközi gyakorlatokkal, az egészségtudomány témakörét körüljáró vitával „érkezik” február 28-án! Megtiszteltetés, hogy ebben az évben Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezetőminiszter nyitja meg a rendezvényt! A nyitóelőadást én tarthatom, amely nemzeti bormarketinget építő munkánk legfrissebb eredményeiről és a 2025-ös tervekről szól majd. Azt se felejtsük el, hogy mára hagyománnyá vált, hogy minden évben itt ismerjük meg a Kárpát-medence 50 legjobb borászának névsorát, azaz a Borászok Borásza díj jelöltjeit is.

2 éve elkészült a Nemzeti Bormarketing Stratégia. Az első oldalakon olvasható adat, 2023-ra vonatkozóan megállapítja: A hazai borfogyasztás, összmennyiségben mérve elérte az 50 éves abszolút minimumot. A helyzetet tovább rontja az innováció hiánya, a fiatal generáció megszólításának nehézségei. Első stratégiai célként a boreladások növelését jelöli meg. Mit sikerült eddig elérni?

A stratégia elkészülte óta folyamatosan dolgozunk a Magyar Bor márka hazai erősítésén és a kiemelt célpiacok építésén. Nagyon sok még a teendő, de vannak biztató
eredmények már. A KSH adatai alapján a borászati termékek exportja 2024 első 11 hónapjában jelentős, 13,7%-os emelkedést mutatott az előző év azonos időszakához képest.
Január és november között 2003 óta még nem szállítottak ennyi magyar bort külföldre. Értékben a növekedés 16%-os volt, összesen 18,9 millió euróval fizettek többet a magyar
borokért, mint az előző évben. Emellett a 2024-es belföldi kampányok is rendkívül magas fogyasztói elérési adatokat produkáltak.

A 2024. decemberi Ipsos kutatás eredményei alapján elmondható, hogy a MAGYAR BOR márkanevet a magyar lakosság egyharmada, a borfogyasztók 51%-a, az egyik fő célcsoport a Z generáció 45%-a ismeri, mely az elmúlt egy évben szignifikáns növekedést mutat a sorozatos kampányok hatására.

Újabb és újabb kihívásoknak kell megfelelniük a borászatoknak. Változnak a fogyasztási szokások, a célcsoportok, a csatornák, ahol el lehet érni őket. A
digitalizáció mást jelent az ötven év körüli generációnak és mást a fiataloknak. Tudnak Önök segíteni ebben?

Igyekszünk diverzifikálni a kommunikációnkat, például az egyes célpiacokon is mindig a fogyasztói igényeket alapul véve alakítjuk ki a fő üzeneteket. Ezzel együtt le kell szögeznem, hogy a hatékony kommunikáció érdekében célpiacok és a célcsoportok tekintetében is priorizálnunk is kell egyúttal. Az Y- és Z-generációt pedig kiemelt célcsoportnak tekintjük, hiszen ők jelentik a jövőt, belőlük kerül ki a jövő felelős, kulturált borfogyasztói rétege, amelyet mi keresünk.

A Z-generáció és lassan az Alfa is „borfogyasztó” korba ér. Több kutatás is azt mutatja, hogy ők nem vagy alig fogyasztanak bort. Milyen stratégia mentén
lehet mégis megszerettetni a bort?

Ahogy fentebb már céloztam rá, kiemelt célcsoportnak tekintjük a korosztályt, érthető okokból a kampányaink legjelentősebb része rájuk fókuszál. Az ő
esetükben értelemszerűen a számukra népszerű – célcsoport releváns - felületeken, eseményeken és fesztiválokon kommunikálunk az irányukba, mégpedig az ő nyelvezetüket
használó üzenetekkel.

Fontos, hogy a számukra kevéssé értelmezhető, bonyolult boros tematika helyett meg tudjuk mutatni számukra a bor trendiségét és innovatív arcát. A szűkebb értelemben vett marketing eszközök mellett pedig nagy hangsúlyt fektetünk az edukációra.

A BorKatedra programról is szeretném kérdezni. Milyen visszajelzések vannak?

A BorKatedra az egyetemi edukációs programunk neve, amelyet az őszi szemeszterben indítottunk el 3 egyetemen. Már az indulás nagyszerű volt, hiszen percek alatt teltek be a helyek. Folyamatos volt az érdeklődés és nagyon biztató visszajelzéseket kaptunk az egyetemek részéről is, illetve nagyon pozitív válaszokat kaptunk a résztvevők között végzett kérdőíves felméréseink során is. A diákok által kitöltött kérdőívek alapján elmondható, hogy a válaszadóknak elnyerte tetszését a kurzus, sőt inkább az elvárásaikon felül teljesített. Ezen kívül szívesn ajánlják hallgatótársaiknak, ésegyértelműen nyitottabbá váltak borok és a borturisztika irányába.

A sikerekre építve a most zajló szemeszterben már 6 egyetemen tartunk, összesen 9 kurzust magyar és angol nyelven. Azt hiszem, ez önmagáért beszél.

Mit lehet tudni az alacsony alkoholtartalmú vagy alkoholmentesített borok piacáról? Hogy gondolkodnak erről a borászok?

Ezzel kapcsolatban azt lenne fontos megérteni, hogy az alkoholmentesített vagy csökkentett alkoholtartalmú borászati termékekkel nem a klasszikus csendes borok és buborékos italok leváltása a cél, hanem egy olyan új és innovatív terméktípust látunk benne, amely alkalmas a piac szélesítésére. Márpedig arra rendkívüli szüksége van a borágazatnak.

Az első félévben két kampányt is terveznek az egyik a magyar bor márka építése témában, a másik egy roadshow. Mesélne ezekről részletesebben?

Így van, nagy dobással készülünk a Magyar Bor márka kapcsán a tavaszi időszakra, azonban erről még nem árulhatok el részleteket. Annyit igen, hogy nagyon
izgalmas folyamaton megy át a márka és érdemes követni a kommunikációnkat a különböző felületeken.

Ilyen rendkívüli eseménysorozat lesz például az említett márciusi ázsiai roadshow is:Chengdutól Pekingig négy kínai városban szervezünk a helyi Nimbility marketingügynökség partnerségével, a leghíresebb kínai Master of Wine bevonásával egy, a magyar borokat népszerűsítő „turnét” importőröknek, disztribútoroknak, sommelier-knek, sajtónak, influenszereknek. Mesterkurzusokkal, sétálókóstolókkal, gálavacsorával szeretnénk közelebb hozni a lokális szakembereket a magyar borok gazdag örökségéhez és unikalitásához. A borpiac Kínában erősen trendvezérelt, és a fogyasztókat a szakértői vélemények erősen befolyásolják.

A külföldi piacokon való megjelenés javítása szintén fontos stratégiai feladat. Ha jól olvasom a 2025-ös akciótervben, Bordeaux-ban a Cite du Vin bormúzeumban
terveznek egy időszaki borkiállítást. Pontosan hogyan kell ezt elképzelni?

A Magyar Bormarketing Ügynökség a megalakulása óta kiváló kapcsolatot ápol Franciaország és a világ egyik legismertebb bormúzeumával, a Cité du Vin-
nel. A stratégiai együttműködésnek köszönhetően az évente mintegy 400 ezer látogatót fogadó intézményben a magyar borok rendszeresen megjelennek a kóstolózónában és a
különféle tematikus kóstolóprogramokon.

A partnerség újabb mérföldköveként 2025-ben egy egyedülálló lehetőség nyílt meg: a bormúzeum Via Sensoria elnevezésű időszaki kiállításának egyik kiemelt borstílusa egy tokaji borkülönlegesség lett. Ez jelentős elismerés és lehetőség, amely tovább növeli a Tokaji borvidék és a magyar borok presztízsét a globális borpiacon.

Ennek értelmében a 2025 tavaszától késő őszig látogatható időszaki kiállításon, egy minden érzékszervre ható immerzív utazáson, a Via Sensoria-n lesz az egyik főszereplő egy méltán népszerű borstílusunk.

A négy évszakot bemutató tárlat négy teremben lesz kóstolható, mindegyikben egy-egy ikonikus borvidék jellegzetes bora. Ezek közül a tél terem lesz számunkra, magyarok számára igazán érdekes: itt ugyanis a látogatók egy pohár tokaji édes szamorodni kíséretében merülhetnek el a látogatás élményében az intézmény sommelier munkatársainak kalauzolásával. Hamarosan jönnek a részletek a bor.hu-n, ahol a szervezőkkel készült interjúval leplezzük le az együttműködést.

A Magyar Turisztikai Ügynökséggel stratégiai együttműködésben dolgoznak. Tematikus rendezvényeket, study tour-okat szerveznek, borszakértőknek,
kereskedőknek, influenszereknek. Milyen tervek vannak 2025-re?

Valóban számos ponton működtünk már együtt. A szervezeteink között van egy természetes összefonódás a belföldi borturizmus révén, amely egy igazi win-win
helyzet, hiszen ez mindkét terület számára olyan erősségnek számít, amely képes katalizálni a tevékenységünk eredményeit. Most mégis egy külföldi együttműködési pontot említek, ez pedig az Oszakai Világkiállítás, ahol a Magyar Bor márka is megjelenik.