Váratlan helyen bukkantak fel a magyar borok, jönnek a remélt exportsikerek?

Interjú2024. nov. 18.Kovács Dániel

Magyarország a díszvendége a Daejeoni Nemzetközi Borvásárnak, a Wines of Hungary standon 14 társkiállító 27 borászatával képviseli hazánkat. De mit keresnek a magyar borok Dél-Koreában, küszöbön áll a régóta remélt exportsiker? A rendezvényen résztvevő Rókusfalvy Pál nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztossal beszélgettünk.

Mennyire jelentős célpiac a magyar borexport szempontjából Ázsia, azon belül is Dél-Korea? A helyiek mennyire tekinthetők borfogyasztóknak, borértőknek?

Ázsia nagy jelentőséggel bír számunkra, a kontinensen belül Dél-Korea pedig az egyik legfontosabb, a Nemzeti Bormarketing Stratégia is kiemelt, elsődleges célpiacként azonosította ezt a távol-keleti országot.

A koreai borkultúra története egyébként nem hosszú, de dinamikus fejlődés várható, folyamatosan növekszik a borfogyasztók köre, többek között ezért is van ebben a piacban hatalmas lehetőség.

Úttörőnek számítunk, hiszen a Magyar Bor közösségi márka első alkalommal jelenik meg Koreában, ezért a lehető leghatékonyabb piacra lépés érdekében az ázsiai piacfejlesztési és márkastratégiai specialista Nimbility ügynökséggel átfogó, öt hónapig tartó promóciós kampányt szerveztünk, célunk, hogy jelentősen növeljük a magyar borok láthatóságát és hírnevét a dél-koreai piacon.

Ennek egyik kiemelt eseménye a Daejeoni Nemzetközi Borvásáron való kiemelt megjelenés, az expónak ugyanis Magyarország a díszvendége, a 162 m2-es Wines of Hungary standon 14 társkiállító 27 borászatával képviseljük hazánkat.

Az augusztusban elindult és decemberig tartó kampány szakmai rendezvényekből, oktatási tevékenységből, valamint digitális kampányelemekből áll, a teljes programsorozat egy szöuli kampányindító eseményt, mesterkurzusokat, borászokkal közösen szervezett pop-up kóstolókat, üzleti vacsorákat és nagyközönségi bemutatókat is magában foglal.

A tevékenységünk célja az általános kapcsolatépítés Korea borkereskedelmi szektorával és egyre növekvő borfogyasztó közönségével.

Milyen magyar borok arattak tetszést az ázsiai piacokon, vannak már kiemelkedő sikertörténetek?

Soha vissza nem térő lehetőség, hogy ezen a trendformáló piacon, egy hatékony és átfogó kampány keretein belül mutathatjuk be gazdag és egyedi örökségünket, a változatos ízvilágot és stílusokat képviselő borainkat, fókuszba állítva az országszerte vulkanikus talajon született száraz boroktól a tokaji botritiszes édesborokig.

A koreai kultúra a tradicionális értékek és a modern hatások érdekes keveredésén alapul, a fogyasztók kíváncsiak, örömmel fedezik fel a különböző borrégiókat és az azokban rejlő sokszínűséget, kalandvágyók és keresik a prémium élményeket. Érdeklődnek a feltörekvő borvidékek iránt ugyanúgy, mint ahogy az olyan piacok felé is szívesen fordulnak, amelyek natúr vagy biodinamikus borokat kínálnak, és létezik egy az egészségügyi szempontokhoz jobban igazodó organikus tételek iránti kereslet.

Persze nem csak Koreában vagyunk jelen Ázsiában, Kínában is jelentős érdeklődést tapasztalunk a magyar borok iránt, és ott is olyan rendkívül biztató együttműködések formálódnak, mint például a szecsuáni konyha és a tokaji édesborok elképesztően összeillő kapcsolatára építő vagy a prémium utazásokat kereső kínai turistákat célzó promóciók. 

Hogyan érdemes elindulnia egy magyar borásznak, aki a jövőben szeretne Dél-Koreában bort eladni? Mik a feltételek, mit lehet tenni a siker érdekében?

Itt is aláhúznám, hogy egy fejlődő, trendformáló piacról beszélünk, ezért érdemes mindig aktuális piackutatási eredményekre támaszkodni, a fogyasztói igényeket folyamatosan monitorozni.

A Magyar Bormarketing Ügynökség sem véletlenül épít a Nimbility komoly tapasztalataira. Konkrétumokról beszélve, illetve a fentieket némileg kiegészítve ideidézném, a Daejeoni Nemzetközi Borvásár szervezőinek álláspontját, akik kiemelték, hogy a koreai emberek szeretik a különlegességeket és a magas minőséget, így a kevésbé ismert, de változatos tételeket is szívesen fedezik fel.

Kiemelték a tokaji természetes édes borokat, a száraz furmintokat és a villányi vörösöket, mint a helyi érvényesülés garanciáit. A száraz furmint ugyanis kiválóan passzol például a világszerte híres koreai barbecue (különféle grillezett húsok) mellé.

A tokaji aszút azért emelték ki, mert egy olyan készítési metódus van mögötte, amely miatt kifejezetten vonzó választás lehet a világ nemes édes borai közül. Dél-Korea növekvő, de nagyon kompetitív piac, ahol a megfelelő importőr kiválasztása elengedhetetlen, mivel később nehéz váltani.

Fontos az importőr találkozókra való alapos felkészülés is, valamint a márka pozicionálásának meghatározása és a marketing költségvetés beépítése az export árakba. Dél-Koreában a siker kulcsa a jól átgondolt, hosszú távú stratégia, amely türelmet és rugalmasságot igényel a márka folyamatos építéséhez, mivel a piac megnyerése időbe telik. Kitartó munkával azonban jelentős eredményeket lehet elérni.